Vad är sant? Vem kan man lita på?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Vilka källor kan du lita på?
Källkritik.
Referat En sammanfattning.
Vem ska jag tro på?.
Källkritik på Internet
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Källkritiska kriterier
Högtidstal Retorik.
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
Informationssökning & Källkritik
Informationssökning och källkritik
Källkritik.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
En fördjupning i en samhällsfråga
Samma fast olika eller olika fast samma?
Källkritik på Internet
Att tala för att övertyga
Källkritik.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Ett arbetsområde om poesi
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Källkritik på Internet
Vad är plagiat och hur unviker man det?
Vad är historia?.
Workshop inför Projektet
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att samla material och hantera källor
Music: Nightengale Serenade
Debattera.
Riktad skrivning Vad innebär källkritik? Skriv frågan och svaret i din skrivbok. Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Källkritik.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
KÄLLKRITIK En metod.
Källkritik - kontrollera fakta
Källkritik.
Källkritik.
KÄLLKRITIK.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Källkritik på Internet
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Källkritik.
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Nyheter & Källkritik.
Några källkritiska frågor att ställa i historia
En guide för arbeten i SO
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Källkritisk informationssökning
Att referera och ange källa!
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Att söka information och bli källkritisk
 Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder  Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar,
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Källmaterial och källkritik
Källkritik.
För att ta reda på det, använder vi källor!  Något som ger oss information om det som hänt i förfluten tid.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Källkritik 101.
KÄLLKRITIK En metod.
Källkritik.
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Vad är sant? Vem kan man lita på? Källkritik Vad är sant? Vem kan man lita på?

Källkritiska kriterier Äkthetskriteriet Samtidighetskriteriet Tendenskriteriet Beroendekriteriet Relevans

Äkthetskriteriet För att fastställa källans äkthet kan man kontrollera till exempel bläck, papperskvalitet eller handstil. Stämmer det med den tid källan ska komma ifrån eller den person som ska ha skrivit?

Samtidighetskriteriet För att en källa ska vara tillförlitlig, alltså något att lita på, så ska den vara nedskriven så nära händelsen den berättar om som möjligt. När är källan författad i förhållande till den händelse den berättar om?

Tendenskriteriet För att en källa ska vara tillförlitlig så ska den vara författad utan att upphovsmannen (den som skrivit) har haft något att vinna på att skriva på ett visst sätt. Har upphovsmannen haft något att vinna på att förfalska (ljuga eller hitta på) källan?

Beroendekriteriet En källa som är beroende av en annan källa och därför inte berättar något nytt är inte en tillförlitlig källa och bidrar inte heller med någon ny kunskap. Är källan beroende av en annan källa? Är den information vi fått ut av källan egentligen en återberättelse av en annan källa?

Relevans När vi avgjort om källan är tillförlitlig så kommer vi till den kanske viktigaste frågan att ställa sig. Är den här källan relevant? Finns den information som jag behöver för att kunna svara på min fråga i den här källan?

Var källkritisk! Ni kommer att få välja varsin källa att arbeta med, är er källa tillförlitlig? Använd de källkritiska kriterierna för att reda ut om ni kan lita på källan. Ni har resten av veckan på er med den här uppgiften, på måndag 1/12 ska den lämnas in. Förklara utförligt hur ni bedömer de olika kriterierna. Lycka till!