Nätverksträff för KIs informatörer och redaktörer 6 april 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Advertisements

Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Nationell riskbedömning
Västra Götalandsregionen
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Kort information om lasarettets brandskydds- & säkerhetsarbete,
Civilförsvarsförbundet Jönköpings län
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Det händer inte … Det händer inte mig….
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Folktandvården Norrland
Landstingsstyrelsens förvaltning
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Landstingets miljöarbete
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Trender inom statsförvaltningen
Landstingsstyrelsens förvaltning
Problem finns… Kriser uppstår om man struntar i problemen och medier eller andra får tag i dem Alltid fredag eftermiddag… Några råd om krisförebyggande.
Krisberedskap – före – under - efter
1 Arne Bergquist Beredskapssamordnare Enheten för Beredskap och säkerhet Lantmäteriet Resultat och erfarenheter från ett samverkansprojekt om stöd för.
Säkerheten främst.
Krisinfo Utbidlningsdagar 2015
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Medarbetarundersökning 2007
Samhällets förmåga att motstå och hantera kriser
Marknadsundersökning If/Sverige Maj Hur väl förberedd anser du att verksamheten är inför en potentiell kris? 1-8 där 1 är oförberedd och 8 mycket.
Seminarium informatörsnätverket 19 september 2012.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Vad är FRG? En organiserad grupp av frivilliga med särskild utbildning
Information & kommunikation
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Trygghet och säkerhet En allt viktigare politisk fråga?
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Hur ska vi hantera kriser?
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Trelleborgs kommun Krishantering
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Erfarenheter av krishantering vid Örebro Universitet våren 2011
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Var med och utveckla Umeå universitet
Presentationens avskrift:

Nätverksträff för KIs informatörer och redaktörer 6 april 2011

Hålltider På G Krishantering på KI Mediehantering vid kriser Kaffepaus Frågor och diskussion 6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk

KI i sociala medier  KI finns idag på - Facebook - Twitter - YouTube  Riktlinjer för sociala medier – initierat i samarbete med jurist, arkivarie, med flera. 6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk

På G  Diskussionsforum  Projekt nytt intranät har startat > Steg 1: kvalitetssäkra och flytta befintligt innehåll till nytt system  Ny kommunikationsdirektör  Framgångar från jubileumsåret som permanentas  Boka in den 20 maj – Forskning & Hälsa i Kungsträdgården!  Medarbetarundersökning i höst  Webbshop, lansering 3 maj  Beställ material på ki.sematerial på ki.se  Digitala mötesplatser för informatörsnätverket > på internwebben > sluten grupp på Facebookpå internwebben 6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk

Krishantering på KI

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk Vad är en kris eller allvarlig händelse? En svår situation med personella, materiella eller etiska och förtroendemässiga skador eller med överhängande fara för att skador kan uppstå. Kan vara hastigt uppkommen eller ha ett smygande förlopp

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk Exempel på kriser  Försörjningsavbrott - El, vatten, IT  Förtroendekris - Fusk - Förskingring - Djurhantering  Industrispionage  (Bomb-)hot mot verksamheten  Explosion/brand  Pandemi  Olyckor/katastrofer/samhällskollaps som påverkar många i verksamheten

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk Krisberedskap Förmågan att förebygga, motstå och hantera krissituationer genom  utbildning, övning och andra åtgärder  den organisation och de strukturer som skapas före, under och efter en kris

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk När en kris uppstår…. …krävs omedelbara och samordnande åtgärder inom myndigheten i syfte att minimera negativa konsekvenser. Hanteras av KIs krisledningsorganisation. Lagkrav för statliga myndigheter:  Förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap  MSBs (2010:7) föreskrifter om statliga myndigheters risk- och sårbarhetsanalyser

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk KIs krisberedskap – två kategorier 1. Allvarlig händelse – hanteras av KIs krisledningsgrupp  Svår, negativ situation med personella, materiella eller etiska och förtroendemässiga skador eller med överhängande fara för att skador kan uppstå.  För svår att hantera med normal verksamhet och organisation 2. Mindre allvarlig händelse – hanteras av institutionens krisledning  Svår negativ händelse som endast påverkar enskild institution  Så allvarlig att den kan antas vara för svår att hantera med institutionens normala verksamhet och organisation  Prefekt informerar till universitetsdirektör som beslutar om krisen ska hanteras centralt eller ej

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk Syfte mål med krisberedskap  Minimera skador och negativa konsekvenser för KIs medarbetare, studenter och verksamhet  Bevara förtroendet för KI Förhållningssätt i KIs krishantering  Handlingsberedskap – snabbt och tydligt agerande  Effektiv, sammanhållen och tydlig ledning  Kontroll över händelseutvecklingen  Korrekt, tydlig, tillgänglig och effektiv information  Samordning av resurser

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk Tre faser i krishantering 1.Akutfas - rädda liv - begränsa skador - sammankalla krisledning 2.Krishanteringsfasen - ta kontroll - krisstöd till personal - säkerställ att prioriterade processer fungerar - information och kommunikation – internt och externt 3.Återgångsfasen - hantera det extra arbete som krisen medfört - samla in erfarenheter - eventuell debriefing/bearbetning

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk KIs krisledningsgrupp Upprättas efter beslut av rektor och består av  Rektor  Universitetsdirektör = krisledare/stabschef  Informationschef  IT-chef  Personalchef  Säkerhet  Två sekreterare Minst en ersättare per person ovan. Gruppen kan vid behov förstärkas med företrädare för andra enheter

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk Informationsavdelningens krisfunktioner  Infochef  Presstjänsten  Interninformationsansvarig  Nyhetsredaktörer

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk Verktyg för beredskap och ledning  Krispärm  Kontaktkort i plåboksformat  Scenariobaserade krisövningar  Webbaserat krisledningssystem  Krisledningscentral Krisdagbok, kartor, larm- och kontaktlistor, bärbar dator, internetuppkoppling, projektor, whiteboard, extra analoga telefoner, extra mobila telefoner (annan leverantör än den ordinarie)

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk  Viktiga funktioner och telefonnummer finns på intranätets krissidor.  Lägg in de viktigaste i din mobil! Viktiga funktioner

6 april 2011Seminarium, KIs informatörsnätverk Mer information  Internwebben Internwebben  MSB MSB