Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Liberalism Konservatism
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Kulturell och ideologisk jämförelse
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Att jämföra två klassiker
”Existensen föregår essensen!”
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Finger, M
och de filosofiska utgångspunkterna
historia och filosofiska
Konsten att leda sig själv
Det svenska politiska systemet: Introduktion
historia och filosofiska
De politiska ideologierna
Bild 1 SOCIAL- PSYKOLOGI Framtida forskning. Bild 2 SPSPG – med inriktning mot hälsa och välbefinnande POLPG – med inriktning mot personal, organisation.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
INNEHÅLL Hur kunde man beskriva den vuxnes inlärning ? pedagogik
Den protestantiska etiken
De politiska ideologierna
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Måste vi lära oss genom hela livet ?
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa – 2008
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
historia och filosofiska
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
PLIKTBARN LUSTBARN.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Den aktuella situationen Den progressiva inriktningen, baserad på rationalism.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRELÄSNING 2.
Skriv en kort uppsats med rubriken
Ideologier.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Samhällets ojämlikhet
Politiska ideologier Analys Utopi Strategi Innehåller tre delar
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Liberalism.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Ulla-Karin Schön 13:00- 14:00Vad är återhämtning? Finns det skillnader mellan kvinnor och män? 14:30-15:00Kaffe 15:00-17:00Så.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Coaching.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Sociologi Introduktion.
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Kommissionen för jämlik hälsa
Presentationens avskrift:

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education Liberal adult education Progressive adult education Humanistic adult education Behavioristic adult education Radical adult education Analytic adult education andragogy/self-directed learning (Knowles) phenomenology (Stanage) worldview construction (McKenzie) perspective transformation (Mezirow) transactional approach (Brookfield) paradoxes of learning (Jarvis) critical theory (Habermas) feminist theory Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Liberal adult education/ frigörande vuxenutbildning Kunskap är frigörande - förädling av intellektet, bildningens egenvärde - förmedling av innehåll med bildningspotential - innehållet, ej den lärande individen i fokus - den kunnige läraren skapar underlag för inlärning IDAG? - i en alltmer komplex, postmodern värld måste vi tillägna oss i förväg organiserad kunskap och utveckla de intellektuella färdigheterna - fördjupad förståelse för ideer och värdesystem - ta del av betydelsefulla texter, verk, litteratur funktionell läskunnighet, (nationell) kulturell läskunnighet -> agera som fullvärdig medborgare utmanas av det mångkulturella Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Progressive adult education/ progressiv vuxenutbildning Förändring genom kunskap - personlig och social utveckling genom att människor kan och vet mera - inlärning och utbildning skall främja social förändring - strävan efter tillväxt hos individen och bibehållandet/utvecklandet av det goda i samhället - fokus på upprätthållandet av den sociala strukturen, ej individen eller innehållet IDAG? besvikelse över det man åstadkommit – ej lyckats ”utbilda medvetande- gjorda, moraliskt ansvarsfulla medborgare med lokalt, regionalt, nationellt och globalt ansvar Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Humanistic adult education /humanistisk vuxenutbildning Kunskapsinhämtningen måste vara autonom och självstyrd - individuell självförverkligande - människan är god och har vilja och potential att utvecklas - utveckla öppenhet för förändring och beredskap för fortlöpande inlärning - fokus på den lärande individen, ej innehållet IDAG? - humanistisk filosofi och psykologi den viktigaste inriktningen under de senaste årtionden - andragogik och självstyrd inlärning Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Behaviorist adult education/ behavioristisk vuxenutbildning Kontroll och styrning av kunskapsinhämtning - läraren strukturer, kontrollerar och styr inlärningsprocessen - innehållet har en given struktur - inlärning är beteendeförändring - strukturering, systematik och feedback i fokus - utbildningsplanering, kartläggning av utbildningsbehov, utvärdering IDAG? tillfredställer behovet av entydiga, trygga utgångspunkter i utbildningspla- nering och metodutveckling Human Resource Development - program och ideologi systemteorin Human kapital, socialt kapital, identitetskapital Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Radical adult education / radikal vuxenutbildning Maktuövande genom kunskap och samhällelig position - strävar efter social förändring, upplösning av maktförhållanden - utbildning skall främja uppkomst av en ny social ordning - utmanar de rådande ekonomiska, sociala och politiska antaganden - fokus på social reform, ej individen, innehållet eller den existerade sociala ordningen Analytic philosophy of adult education /analytisk vuxenpedagogik Kunskap genom entydiga begrepp och argument - utgångspunkt i logisk positivism, analytisk filosofi - betonar behovet av att klargöra begrepp, argument och de “policy statements“ som används inom vuxenutbildningen Elias & Merriam 1995 Philosophical foundations of adult education

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 De filosofiska inriktningarna i relation till vissa grundläggande dimensioner Samhälle (organisation, grupp, familj) Individ Förändring utveckling Kontinuitet stabilitet Liberal Humanistisk Progressiv Radikal Behavioristisk

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 De filosofiska inriktningarna i relation till den den didaktiska triangeln Innehållet Den lärandeLäraren Liberal Humanistisk Behavioristisk Progressiv Radikal Samhället

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Gustavsson, B Bildningens väg. Bildning handlar om att bli lik en förebild Bli något Bilda, skapa, forma Bli någon Frihet till någonting Bildning som en process SYFTE ELLER MÅL?

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 De filosofiska inriktningarna i relation till vissa grundläggande dimensioner +”Lifelong education” +Unesco +andragogy +Knowles + self-directed +radical +Freire +liberation Sök med någon av dessa begreppskombinationer på Google Sammanställ en kort beskrivning av det du först finner Räkna upp de begrepp som förekommer i de beskrivningar du funnit Anteckna även vart du hamnat, dvs. adresserna från Internet Dela ut artiklarna!!