Www.gu.se Välkommen ! LAU325 HT 2013. www.gu.se Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Gymnasiearbetet p..
Välkommen till Vikenskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att söka till högskolan
Behörighetsförordningen
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Föräldraråd Östermalm 29/11
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkommen till examensarbetet i kortalärarprogrammet!
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
VFU.
Huvudområde offentlig förvaltning
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Linköpings universitet
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Välkomna till Pedagogen!
IPKL-möte, måndagen den 25 februari 2013, kl i BE015
Daniel Seldén, studierektor och kursansvarig Ulrika Agby, Studievägledare Monica Sandorf, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) Beniamin Knutsson,
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Kartläggning av inköpsprocessen
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Välkomna till Statsvetenskapliga institutionen! Institutioner och aktörer i demokratin SK1113 Kurspaketet Statsvetenskapens grunder: SK1113 Institutioner.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Förordningstext Speciallärarexamen
Riktlinjer för godkännande och bidrag Gemenamma riktlinjer – men specificerade för respektive verksamhet: Förskola Fritidshem Pedagogisk omsorg Grundläggande.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig ********* Anna Spetz, kursadministratör Björn Flising, studievägledare Liv.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Yrkesprogression genom 4 VFU-kurser Vad kräver vi av studenten? Vilket innehåll sätts i fokus?
Välkomna ! LAU Romanska bågar Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret. Valv gapade bakom valv.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
L3VU20.
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Grundlärarutbildningarna
Presentationens avskrift:

Välkommen ! LAU325 HT 2013

Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör Björn Flising, studievägledare Lena Lundholm, VFU-ansvarig, LUN 2

Skollagen - ett redskap för skolutveckling Bra tillsyn – bättre skola Verksamhetsutveckling/ aktionsforskning Litteratur: Folkesson, Hargreaves, Hammersley Föreläsning Litteraturseminarium, basgruppsarbete PM-presentation Utvecklingsarbete (VFU) Examination-skriftlig och muntlig Tema 1 Verksamhetsutveckling

Konflikter på arbetsplatsen Litteratur: Jordan Föreläsning, litteraturseminarium inkl. workshop Tema 2 Konflikter på arbetsplatsen

Lärande, bedömning och betygssättning Att värdera utveckling Alt 1: Utvecklingssamtal, IUP, Åtgärdsprogram Alt 2: Kvalitetsarbete i förskolan Litteratur: Lundahl & Folke-Fichtelius, Hume & Coll samt Black et.al eller Andersson Föreläsning Litteraturseminarium Basgruppsarbete Tema 3 Bedömning i och av skola, förskola/pedagogisk verksamhet

Lärandeteorier som redskap Litteratur: Säljö samt Illeris eller Johansson Föreläsning Litteraturseminarium Tema 4 Teorier om lärande

Litteratur: Nilsson Litteraturseminarium 1 Basgruppsarbete inkl inlämningsuppgift Litteraturseminarium 2 Tema 5 Juridik för pedagoger

Ingen föreläsning ingår. Professionen tas upp i samtliga teman. Litteratur: Colnerud&Granström; Irisdotter Aldenmyr & Hartman Litteraturseminarium Basgruppsarbete Tema 6 Professionen

Teman / ”Paket” Föreläsningar Litteraturseminarier Workshops Basgruppsarbete Inläsningstid Skrivtid 9

Verksamhetsutveckling Bedömning, Utvärdering Teorier om lärande Juridik, Lagar & regler Yrkesspråk, Yrkesetik Ledar-och medarbetarskap, Konflikter Professionen Mål att stärka kompetensen gällande teori och praktik

VFU 11 Riktlinjer för VFU: Där hittar du självvärdering och underlag för bedömning, steg 4. Brev till VFU-ledare och LLU:are finns på GUL/LAU 325/ öppna sidor Under VFUn: Besök av VFU-ledare VFUn är heltid. VFU-plats klar?

Kopplat till ditt x-konto alt GU > Student > Öppna sidor i GUL Skriv i rutan ”Frisök“ eller LAU325 Gemensam aktivitet + gruppaktiviteter 12

” Manualer” för kursen Kursguiden – för samtliga studenter och lärare – inkl kursplan Läsordning e.dyl. + schema för respektive seminariegrupp Fortlöpande information på GUL: Öppna sidor Gemensam sida Efter kursstart: semgruppens egna sida 13

KursperiodVFU 2/9 – 1/1125/9 – 24/10 LAU 325

Examination Vecka 44 15

På Pedagogen Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (ansvarig) Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP Övriga medverkande institutioner Statsvetenskapliga institutionen: Juridik Institutionen för arbetsvetenskap: Konflikter på arbetsplatsen, konflikthantering Medverkande institutioner

Behörighetsgranskning för LAU 325 För tillträde till AUO 3 och LAU325 krävs: Godkänd på AUO1 och AUO2 dvs Godkänt resultat på kurserna LAU100/110, 15hp, LAU150/160/170, 15 hp, LAU250/260/270/275, 15 hp. På kurserna LAU200/210/225, 15 hp, är minimum att vfu:n är godkänd. Godkänt resultat på merparten av de inriktnings- och specialiseringkurser som ingår i din studiegång. Högst 30 hp av dessa kurser får återstå. 17

Omfattningen av inriktnings- och specialiseringskurser varierar beroende på vilken lärarexamen det gäller. Att högst 30 hp inriktnings- och specialiseringskurser får återstå innebär att : I studiegång Lärare i förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskolans tidigare år (210 hp) måste AUO1, AUO2 och minst 90 hp inriktnings- och specialiseringskurser vara klara. I studiegång Lärare i grundskolans tidigare år (avancerad nivå) (240 hp) måste AUO1, AUO2 och minst 120 hp inriktnings- och specialiseringskurser vara klara. 18

I studiegång Lärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan (270 hp) måste AUO1, AUO2 och minst 150 hp inriktnings- och specialiseringskurser vara klara. I studiegång Lärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan (330 hp) måste AUO1, AUO2 och minst 210 hp inriktnings- och specialiseringskurser vara klara. 19

SLUT Vi ses 2/9 20