STADSKÄRNANS ATTRAKTIVITET 2008 Linköpings kommun Sammanfattning av en attitydundersökning Anna Fagerström Skill Studentkompetens AB 2009-04-16.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Trygghetsvandring Resultat av trygghetsvandringen från 30 maj av unga. Ungdomsombuden tillsammans med Trygghetsgruppen från UngDialog.
Advertisements

Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Trygghetsmätningen 2011 Borås
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Kundundersökning mars 2010
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Utvärdering av samverkansprojektet Linköping City •Syftade till att utvärdera samarbetet mellan Linköpings kommun, Cityföreningen och Cityfastighetsägarna.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kritik på teknik ARBETSMATERIAL –
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Fakta om undersökningen
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Fakta om undersökningen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Presentationens avskrift:

STADSKÄRNANS ATTRAKTIVITET 2008 Linköpings kommun Sammanfattning av en attitydundersökning Anna Fagerström Skill Studentkompetens AB

Bakgrund och syfte  Bakgrund År 2005 genomfördes en på-stan-undersökning i syfte att mäta hur linköpingsborna uppfattar sin stadskärna i termer av trygghet, renhållning och miljö med mera. Nu vill Linköpings kommun genomföra en förnyad mätning för att dels undersöka hur besökare uppfattar stadskärnan, dels mäta om det skett någon förändring i resultat sedan år 2005  Syfte Att studera hur attityderna till attraktivitet och tillgänglighet i Linköpings stadskärna har förändrats jämfört med de attityder som presenterades i undersökningen från år 2005.

Metodik  På stan-undersökning 16 oktober – 6 november 2008  Face-to-face  Intervjufrågor från tillägg och omformuleringar  Urvalet – eftersträvat jämn fördelning på åldrar och kön  Respondenterna - undvika selekterat urval

Intervjuplatser  Stora Torget  Lilla Torget (Gyllentorget )  Trädgårdstorget  Ågatan  S:t Larsparken  Filbytergallerian

Respondenterna  310 respondenter  52 % kvinnor och 48 % män  Ålder 16 – 96 år  46 % arbetar, 26 % pensionärer, 21 % studenter, 7 % annat

Resultatredovisning Resor och motiv

Tillgänglighet Medeltal 2005: 7,5 Medeltal 2008: 7,6 Resultatredovisning

Parkeringsplatser och tillgänglighet till bussen Medeltal 2005: 5,6Medeltal 2005: saknas Medeltal 2008: 6,8Medeltal 2008: 7,0 Resultatredovisning

Framkomlighet till fots och med cykel Medeltal 2005: saknasMedeltal 2005: saknas Medeltal 2008: 7,9Medeltal 2008: 7,3 Resultatredovisning

Upplevd trygghet dagtid Medeltal 2005: 8,1 (inte helt jämförbara frågor) Medeltal 2008: 8,3 Resultatredovisning

Upplevd trygghet kvällstid Medeltal 2005: 5,4 (inte helt jämförbara frågor) Medeltal 2008: 6,6 Resultatredovisning

Upplevd trygghet nattetid Medeltal 2005: saknas Medeltal 2008: 5,2 Resultatredovisning

Trygghet och säkerhet  Kvinnor är mer otrygga på natten än män (ca 17 % av kvinnorna gav det lägsta betyget 1, jämfört med ca 2 % av männen)  Den äldsta ålderskategorin år är mer otrygg på natten (83 % gav betygen 1-4) än de yngre ålderskategorierna, år (45 %) och år (29 %). Resultatredovisning

Renhållning/skötsel och hälsosam miljö Medeltal 2005: 5,9 Medeltal 2005: 5,8 Medeltal 2008: 6,0Medeltal 2008: 6,2 Resultatredovisning

Stadskärnan som handels- och kulturellt centrum Medeltal 2005: 6,6Medeltal 2005: 5,8 Medeltal 2008: 6,8Medeltal 2008: 6,2 Resultatredovisning

Dekorationsbelysning Medeltal 2005: saknas Medeltal 2008: 7,6 Resultatredovisning

Vad gör stadskärnan attraktiv ? Kan du nämna något som gör att du tycker stadskärnan är attraktiv?  Utformningen och känslan av stadskärnan (närhet, tillgänglighet, utbud av allt, fotgängarvänligt, helhet, variation, mysigt, puls, småstadskänsla) (20 %)  Handel (shopping) (affärer, småbutiker, torghandel, gallerior) (15 %)  Parker, grönområden och grönska (15 %)  Mat och dryck (kaféer, uteserveringar, restauranger, krogar mm) (13 %)  Gatumiljöer och trafik (gågator, smågränder, inte så mycket bilar mm) (8 %)  Byggnader och arkitektur (domkyrkan, gamla och nya byggnader mm) (8 %)  Kultur, fritid och folkliv (6 %)  Torgen 5 %, belysningen 5 %, vattenkontakt 2 %, övrigt 3 % Resultatredovisning

Vad gör stadskärnan oattraktiv ? Kan du nämna något som gör att du tycker stadskärnan är oattraktiv?  Renhållning (skräp, smuts och fågelspillning) (24 %)  Trafik och framkomlighet (cykelvägar, cykeltrafiken, cykelparkering, trafik allmänt, framkomlighet, biltrafik, busstrafik, parkering) (18 %)  Väg- och byggnadsarbeten (9 %)  Människorna (otrevliga beteenden) (8 %)  Stadskärnans helhetsmiljö och arkitektur (8 %)  Grönska och vattenkontakt (7 %)  Affärer och torghandel (7 %)  Filbyterskylten (4 %)  Torgen (4 %) Resultatredovisning

Hur har stadskärnan förändrats de senaste tre åren ? Hur anser du att stadskärnan förändrats de tre senaste åren ? Resultatredovisning Bättre Både bättre och sämre 7 % 64 % 13 % 12 % Sämre Inget Vet ej4 %

Hur har stadskärnan förändrats de senaste tre åren ? Hur anser du att stadskärnan förändrats de tre senaste åren ? + Uppfräschningar och moderniseringar (t.ex. S:t Larsparken) + Bättre beläggningen på gatorna + Upplevd vilja att göra stadskärnan attraktiv + Ökat utbud av affärer och restauranger - Pågående byggnadsarbeten - Grönområden upplevs krympa - ”Butiksdöd” av småbutiker och utflyttning till Tornby Resultatredovisning

Sämsta platsen i stadskärnan ! Vilken plats i stadskärnan tycker du sämst om, och varför?  Torg (Lilla torget 20 %, Trädgårdstorget 8 %, Stora torget 6 %, övrigt 4 %) (38 %)  Gatumiljöer och trafik (27 %)  Parker och grönska (12 %)  Stadsmiljöer och byggnader (6 %)  Resecentrum (4 %)  Platser med mycket kajor/fåglar (3 %)  Annat (3 %)  Inget eller misstolkat frågan (7 %) I undersökning 2005 var S:t Larsparken den sämsta platsen. Den anges nu enbart av 4 %. Resultatredovisning

Betyg på St. Larsparken Medeltal 2005: saknas Medeltal 2008: 7,1 Resultatredovisning

Betyg på kajpromenaden samt St. Larsgatan Medeltal 2005: saknas Medeltal 2008: 5,6 Medeltal 2008: 6,8 Resultatredovisning

Förslag på förbättringar  Gatumiljöer och trafik (cykeltrafiken, minska trafiken, flytta bussarna mm) (19 %)  Parker och vattenkontakt (utnyttja Stång och dess stråk mer, mer grönska och bättre skötsel) (14 %)  Rent och snyggt (städning och skötsel, åtgärder mot fåglar och fågelspillning) (11 %)  Affärer (7 %)  Torg och torghandel (6 %)  Stadsmiljöer (6 %)  Belysning, kulturliv, mat och dryck, tillgänglighet, sittplatser, mötesplatser, miljöstörning mm Resultatredovisning

Sammanfattning av medelbetygen på stadskärnans attraktivitet Betygsskala 1-9, där 1 är lägst och 9 högst Möjligheten att ta sig till stadskärnan Möjligheten att hitta p-plats Tillgängliga till busshållplatser Framkomlighet för fotgängare Framkomlighet för cyklister Trygg och säker dagtid Trygg och säker kvällstid Trygg och säker nattetid Renhållning och skötsel Hälsosam miljö Stadskärnan som handelscentrum Stadskärnan som kulturellt centrum Resultatredovisning 7,6 6,8 7,0 7,9 7,3 8,3 6,7 5,2 6,0 6,2 6,8 6,2

Sammanfattning av medelbetygen på enskilda miljöers attraktivitet Resultatredovisning Dekorationsbelysning St. Larsgatan - Drottninggatan / Storgatan St. Larsparken Kajpromenaden utmed Strandgatan 7,5 5,6 7,1 7,2

Analys och diskussion  Alla betyg på stadskärnan attraktivitet är positiva.  Högst medelbetyg får tryggheten dagtid samt tillgängligheten till stadskärnan och framkomligheten för fotgängare och cyklister.  Lägst medelbetyg får tryggheten nattetid samt renhållning och skötsel, hälsosam miljö och stadskärnan som kulturellt centrum.  Parkeringsmöjligheterna har förbättrats med 1,2 betygssteg mellan 2005 och Söndagsöppet kan vara en tänkbar förklaring.  Betygen på allmän tillgänglighet till stadskärnan, renhållning och skötsel, hälsosam miljö och stadskärnan som handelscentrum och kulturellt centrum har förbättrats med 0,1-0,4 betygssteg vilket ligger inom felmarginalen. Stabilt höga betyg 2005 och 2008 styrker betygen som värdemätare. Resultatredovisning