Agile, scrum och en gnutta lean

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Fokus på kundvärde och teamutveckling - så utnyttjar vi Lean principerna för framgång Rickard Eriksson, produktionsansvarig på Elicit
Varför är det viktigt att mäta?
Nyttorealisering på 10 min
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Viktiga utgångspunkter
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Ett arbete med att etablera
Agile i praktiken Magnus Grimsell. Agile i praktiken Magnus Grimsell.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Förra måndagen gick vi igenom:
En introduktion till SEB Way
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Next previous XP: varför fungerar det? Något om tentan. Innehåll Introduktion till eXtreme Programming (XP) Varför fungerar XP? Något om tentan Vad ska.
Teknisk rapportskrivning
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Processorienterat förbättringsarbete
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Ett processinriktat arbetssätt
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Workshop inför Projektet
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Mål- och resultatstyrning
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Detta är God Vård.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Next previous Mjukvaruprocessen: översikt och repetition. XP: problemformulering. JUnit. Innehåll Allmännt om utvecklingsprocesser från Bruegge kapitel.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Patientsäkerhetskultur
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Offensiv kvalitetsutveckling
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Ny leveransprocess för NyA
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Framtidskartläggning
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
No more drama - Continuous SAST Q1, 2015, Therése Janlén Ressel.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Anna Ehres Webbmaster – bostadsförmedlingen Projektledare – bostadsförmedlingen Systemansvarig - RNB IT-förvaltningsledare - LV Projektledare - SLU.
Stresshantering och säljplanering
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Agile, scrum och en gnutta lean
Kreativa verktyg och metoder
Omställningen av hälso- och sjukvården
Att arbeta Agilt Värdera individer och interaktion, högre än processer och verktyg. Värdera fungerande mjukvara, högre än omfattande dokumentation. Värdera.
Agila projekt Agile – smidig, rörlig, lättrörlig
Presentationens avskrift:

Agile, scrum och en gnutta lean Agila arbetsformer Agile, scrum och en gnutta lean

Gemensamma värderingar Värdera individer och interaktion högre än processer och verktyg Värdera fungerande ”mjukvara” högre än omfattande dokumentation Värdera samarbete med kunden högre än att förhandla om kontrakt Värdera att reagera på förändring högre än att följa en uppgjord plan

12 principer – fast bara nio Prioritera och fokusera för att maximera Return on Investment – ROI Transparens – för att synliggöra problem och bygga förtroende Iterativ och inkrementell utveckling – för att lära, få feedback och minska risken Samarbete – för att minska missförstånden och klyftorna och säkerställa de affärsmässiga målen

Uppmuntra och välkomna förändring – eftersom verkligheten ändrar sig hur som helst Enkla verktyg – för att kunna anpassa processen efter verksamheten Målstyrning/ Decentralisering – för att kunna arbeta effektivt Ständig förbättring – för att kunna bli effektivare Hög kvalitet – för att fel är kostsamma

Jobba långsiktigt, minimera risken, var effektiv genom att undvika onödiga saker, synliggör problem, ständig förbättring Kaizen Lean

Lean – 8 principer Långsiktighet Ta bort ojämnheter, överbelastning och slöseri Satsa på kvalitet Fokusera på lärande Vänta så länge som möjligt på beslut Respektera andras arbete och kunnande Leverera snabbt Optimera på helheter

1. Långsiktighet Basera beslut på långsiktighet även om det sker på bekostnad av kortsiktiga ekonomiska mål

2. Ta bort ojämnhet, överbelastning och slöseri Eliminera Mura – ojämnt flöde - eliminera inflödet efter flaskhalsar - vidga flaskhalsarna öka inte trycket - Prioritera att bli klar inte att börja nytt - samarbeta Eliminera Muri – överbelastning – tänk långsiktigt Eliminera Muda – slöseri – tidstjuvar, resursätare, slöseri, svinn och spill – allt som inte tillför kunden värde

3. Satsa på kvalitet Det börjar alltid med ett trasigt fönster Kvalitet från början Automatiska tester Daglig kontroll av systemets kvalitet Fixa felen med en gång

4. Fokusera på lärande Undvik återlärande Sök upp den som har kunskap Ansvar för att sprida kunskapen Jobba tillsammans – överför kunskap Ständig förbättrin Kaizen

5. Vänta med beslut Att planera har ett värde – att följa planer har inget värde Vänta med beslut så länge som möjligt – besluta när du vet så mycket som möjligt Jobba med flera spår samtidigt

6. Respektera medarbetarnas kunskap Chefen sätter ramar och förväntningar Förutsätter att alla kan sitt jobb Processförändringar görs av dem som kan systemet Eliminera det största problemet först

7. Leverera snabbt Inkomsten kommer först när funktionen är levererad Kort tid mellan kostnader och inkomster Kunden hinner inte ändra sig Learning by doing

8. Optimera helheten Alla är delaktiga Nya funktioner skapar oreda Experter innebär en risk Testa inte sist i processen utan kontinuerligt

Hitta balansen mellan principerna

10 källor till slöseri Onödiga funktioner – lägg till funktioner först när de efterfrågas Ej färdigt arbete – ej uppdaterad kod, osynkad kod, ej testad kod, odokumenterad kod, ej lanserad kod Återlärande – kunskap skall underhållas och överföras Överlämningar – lär upp den som tar emot – regelbundna överlämningar – inga tydliga brytpunkter- inte BARA en manual

Växla mellan uppgifter – koncentration på det viktigaste – ökar effektivitet och kundnöjdhet Slöseri – väntetider – personen med svaren finns alltid tillgänglig Defekter – kostar tid och pengar att rätt Frustration – chefen lyssnar intevarje medarbetare skaffar sg den information som behövs

Onödigt arbete – allt som inte tillför värde för kunden Outnyttjad kreativitet – alla får delta i det kreativa arbetet - inte bara utvecklare och ledning

Lean - grundtankar Leverera ett beslut eller en produkt just när den behövs Köer och lager minimeras Just in time Tillåt INGA brister – Stop the line Culture The five if

The five if Jag har inte blivit klar Jag kunde inte koncentrera mig Varför Jag kunde inte koncentrera mig För att jag löser alla supportärenden För att vi levererade för många buggar För att vi inte hann testa ordenligt För att vi är stressade att leverera

Lean Scrum XP Agila metoder

Resursoptimering vs Time to market optimering Produkt A Produkt B Produkt C Produkt D Produkt A Produkt B Produkt C Produkt D

Prioritera och fokusera Strikt prioritering - Det finns inte två saker som är lika viktiga Prioriteringen kan ändras men vid ett visst tillfälle är något viktigast Alla påbörjade projekt kostar pengar Avslutade projekt ger inkomster Fokus på kundvärde 80% kundvärde på 20% av arbetstiden

Transparens – hög kvalitet Tala om kundvärde och funktionalitet istället för tekniska lösningar Fungerande mjukvara = fungerande, städad, lättförståelig och väl testad

Transparent och inkrementell Tidiga intäkter - Systemet växer fram funktion efter funktion Feedback tidigt – tid att lära och förbättra Lagom mycket förändring – jobba i iterationer där målen ligger fast – inför nästa iteration kan målen ändras…

Minimera antalet informationsled Enklaste kommunikationen mellan två personer Möten korta och tidsbegränsade Kunden på plats

Dessutom Gemensamt språk – definiera domänen – orden genomsyrar krav, kod, databas Planera när det behövs – grov övergripande plan för framtiden (road map) – detaljerad plan för den närmaste tiden Uppmuntra förändring - ger ökad kundnytta Enkla verktyg – post-it, whiteboard Decentralisera beslutsfattandet

Pull – åta sig istället för att bli tilldelad Anpassa åtagandet efter kapacitet Avsluta innan nya projekt påbörjas Fungerande team – gruppen ska föra uppdraget i mål på egen hand Kaizen – nästa vecka blir bättre än denna Ta tag i problemen och lös dem istället för att acceptera att dom finns där

Ett agilt projket Walking skeleton – en minimalfungerande prototyp Bygg inkrementellt – kan lanseras med de funktioner som implementerats Koden har alltid högsta kvalitet

Scrum

Scrum - kort Produktägaren – bestämmer vad som skall göras – ansvarar för prioriterad backlog Utvecklingsteamet bestämmer hur det skall göras Allt arbete görs i cykler – sprintar om exvis 2 veckor Två processer – utveckling av funktionerna och förbättring av arbetsmodellen

Scrum arbetsprocess Produkt Backlog Sprint Backlog Release Sdjlsdkfasöldkf skföadj Sldköalsd öas öd Ölkaös Söldkäaösdk äösd Ldksfäök skdfäalöskdfäasdö Sprint Backlog Sdjlsdkfasöldkf skföadj Sldköalsd öas öd Ölkaös Söldkäaösdk äösd Ldksfäök skdfäalöskdfäasdö Release Första veckan Andra veckan Dagliga scrum Demo Åter-blicksmöte Sprint-planering

Scrum roller Beställare Produktägare utvecklingsteam Beställaren är delaktig i hela processen Produkt Backlog Sdjlsdkfasöldkf skföadj Sldköalsd öas öd Ölkaös Söldkäaösdk äösd Ldksfäök skdfäalöskdfäasdö Scrum master Scrummaster – ansvarar för scrumprocessen och förbättra denna Produktägaren ansvarar för prioriteringen

Produktägaren (Product owner) Ansvarar för att det generas så mycket kundnytta som möjligt Prioriterar bland önskade förbättringar Gör produktbackloggen så tydlig som möjligt Har koll på intressenter

Utvecklingsteamet Är en roll Gemensamt ansvar Multipla kompetenser 5 – 8 personer 100% i projektet Självorganiserade Jobbar ihop

Scrum master Lagkapten, ordningsvakt och vaktmästare Ser till att teamet kan jobba bra Löser problem och förbättrar processen Ser till att rutinerna följs Upptäcker och löser problem Finns i bakgrunden

Produkt backlog Att-göra lista Produktutvecklingsplan Prioriterad Backlog items User story Kundperspektiv Nya saker kan läggas till Prioriteringar kan ändras Synlig för alla

Backlog Prioriteringsgrunder Vilket färde tillförs Vad är kostnaden Minimeras någon risk Kan vi lära oss något Uppskattning av arbete – relativa mått - storypoints

Att starta sprinten Planeringsmöte (2 timmar) tidsbegränsat Produktägaren har grovplanerad och grovprioriterad backlog Beslut om vad gruppen tar på sig Stories bryts ner till arbetsuppgifter Sprint backlog – är vad gruppen åtar sig att göra – denna är låst under sprinten om inte produktägare och utvecklingsteam godkänner

Sprint burndown Storypoints Två veckor

Dagligt scrum 15 minuter – samma tid varje dag Stående Koordinering Alla välkomna Vad gjordes igår Vad gör vi idag Vilka hinder finns

Sprint task board Att göra Pågående Klart Produkt Backlog Sprint Sdjlsdkfasöldkf skföadj Sldköalsd öas öd Ölkaös Söldkäaösdk äösd Ldksfäök skdfäalöskdfäasdö Sprint Backlog Sdjlsdkfasöldkf skföadj Sldköalsd öas öd Ölkaös Söldkäaösdk äösd Ldksfäök skdfäalöskdfäasdö Oväntat

Deming cycle – Plan - do – study/check - act Sprintavslutning Demonstration Återblicksmöte Lanseringsburndown Deming cycle – Plan - do – study/check - act Sprint plan Sprint Demo Åter blick