Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Skoljuridik för lärare
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Vardaglig observationer
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Utvärderings- och kvalitetsarbete
Hej och välkomna!.
Nya samlade läroplaner
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
Språklig medvetenhet.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Kvalitetsarbete i skollagen och i praktiken
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Bedömning och betygsättning
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Skolwebb för vårdnadshavare
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Systematiskt kvalitetsarbete
Nyheter i skollagen från och med
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling Skollagen kap 3 Om det framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, ska detta anmälas till rektorn. Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds.

Systematiskt kvalitetsarbetet Skollagen kap 4 ”Kvalitet och inflytande”: Varje huvudman ska på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen. Sådan planering, uppföljning och utveckling som anges ovan ska genomföras även på skolenhetsnivå. Kvalitetsarbetet på enhetsnivå ska genomföras under medverkan av lärare, förskollärare, övrig personal och elever. Eleverna och elevernas vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i arbetet. Rektorn ansvarar för att kvalitetsarbete vid enheten genomförs enligt första och andra stycket.

Systematiskt kvalitetsarbetet Inriktningen ska vara att de nationella målen för utbildningen uppfylls. Kvalitetsarbetet ska dokumenteras. Åtgärder ska vidtas vid brister. Skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen.

Hur utvecklar vi ett systematiskt kvalitetsarbete? En gemensam satsning där alla skolor deltar. Varje skola ska utgå från det egna kvalitetsarbetet. Processledare som stöd. ALLA på skolan ska vara delaktiga i förbättringsarbetet!

Elevens bästa skola, varje dag SYFTE: En treårig satsning som syftar till att göra Uppsalas kommunala skolor till ett nationellt föredöme när det gäller resultatutveckling och förbättringsarbete. MÅL: Varje skola ska ha en positiv resultatutveckling och det ska finnas ett väl fungerande systematiskt kvalitetsarbete på alla nivåer och i alla delar av grundskoleorganisationen.

IT vad är på gång? Ett gemensamt digitalt verktyg för IUP och skriftliga omdömen till nästa läsår Bärbara datorer till alla som ska skriva skriftliga omdömen och IUP under nästa läsår Trådlöst nätverk E-legitimation

Omvärldsbevakning Vård & bildning: 80 % av marknaden 16 644 elever Konkurrenter: Fristående skolor 3 222 elever Självstyrande kommunal: Nanna-Boland 106 elever

Vård och Bildning 16 644 elever Livets ord 672 elever Kunskapsskolan 650 elever Stiftelsen Uppsala musikklasser 484 elever

Demografi F-3 4-6 7-9 Grundskolans ökning elever hösten 2010-hösten 2015

Demografi