Lärarrummets sociologi Petri Salo 13.08.2001 – Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen Introduktionskväll för lärare i Kronoby kommun.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
ÅsaMia Alteryd EQverkstan
Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
Metodstöd.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Det lyckliga (hälsosamma, och meningsfulla) arbetet
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Mål och betygskriterier
Må bra på jobbet.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Lyckad träning Hur?.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
Är skolan en oas, ett slagfält eller en teater?
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Leda och planera sokratiska samtal
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Presentationens avskrift:

Lärarrummets sociologi Petri Salo – Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen Introduktionskväll för lärare i Kronoby kommun

Lärarrummets sociologi Lärarens arbete - undervisning i klassrummet? Komplext? Krävande? Tungt? Svårt? - Vad skall man egentligen göra - undervisa eller fostra? - Måste utveckla sin egen personlig stil - De vidlyftiga pedagogiska teorierna är inte till stor hjälp Stressigt - ständig brådska ? Kortsiktigt arbete - måste leva (arbeta) för stunden? Svårt att konstatera resultat? Det man åstadkommit! - Elevers inlärning/utveckling och framgångar det mest belönande Ensamt? Isolerat? - Endast lite stöd och hjälp av kolleger - Rektorn/skolledningen förstå sig inte på undervisningsarbetet Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen

Lärarrummets sociologi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen Lärararbetets goda sidorLärararbetets dåliga sidor Självständighet Omväxling, kreativitet Motiverade, intresserade elever som lär sig Kolleger som stöder Tungt, krävande arbete (kontroll, tempo,brådska) Besvärliga, svåra elever Buller, störningar, sorl Stress i lärararbetet orsakas av: - elevers misslyckanden och besvärliga elever - dåliga relationer med kollegerna - arbetsmängden och rutinarbete - dålig atmosfär i skolan - rollkonflikterna (byråkrati, beslutsfattande) - brist på uppskattning/feedback från ledningen - brist på diskussion om besvärliga saker

Lärarrummets sociologi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen Skolans inre arbete kännetecknas av En hemtrevlig atmosfär, samexistens och respekt för de andra Avsaknad av hierarkier och organisatoriska nivåer Lösa kopplingar Organiserad anarki (beslutsfattande) – krav på demokrati Ständig brådska Tudelad och motsägelsefull expertis Paradoxalt synsätt på ledarskap

Lärarrummets sociologi Var finns lärarrummet ? Varför finns den där den finns? Hur ser lärarrummet ut? Vem befinner sig i lärarrummet? - lärare - vilka? hur ofta? varför? - rektorn? - elever? - övrig personal? - tillfälliga besökare? Vem umgås man med i lärarrummet? Varför? Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen

Lärarrummets sociologi En oas En åskledare - en säkerhetsventil Ett utvecklingscenter Skolans hjärta (hjärna) En helig plats Ett museum En sammanträdesplats för “politiker från olika partier“ Lärarrummet? Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen

Lärarrummets sociologi “.. så länge som man kan sitta i lunchrummet och prata med alla lärare, redan det är ju en åskledare, kan prata om allt möjligt.“ “kafferummet, det är ju det som är oasen [ ] att man pratar ditt och datt, förstås anknytning nog till vart annat, allvarligt och mindre allvarligt och så spårar man ur lite.” Metaforer om kaffe-/lärarrummet Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen

Lärarrummets sociologi Vad gör man i lärarrummet? - dricker kaffe och slappnar av? - söker distans till arbetet i klassrummet? - arbetar? med vad och på vilket sätt? - diskuterar och utbyter erfarenheter med kolleger? - berättar och lyssnar på roliga historier och berättelser? Vad betyder lärarrummet för lärarna? - Vilken berättelse skulle Du vilja berätta om lärarrummet? - Vilken är Din metafor för lärarrummet? Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen

Lärarrummets sociologi “dethär med kafferumskontakter, så där träffas vi ju ganska bra, åt- minstone jag är flitig besökare av kafferummet och har bra kontakt med lärarna på allmänna avdelningen. Så jag känner, vet vad som rör sig i de områden. Men att nu har ju ledningen kommit in mera i och med att studierektorn är in i huset, så hon har kommit in mera i det här syste- met. [ ] På ett sätt hasseri med tiden att sitta i kafferummet och prata strunt, det hjälper dock upp samarbetet och möjligheterna inom en orga- nisation att man träffas.“ ”VIKTIGT ATT HA DEN INFORMELLA KONTAKTEN? Det stämmer nog. Att lite sånt här blaa-blaa eller du vet, att få vädra lite synpunkter, att hör du denhär klassen, vad tycker du? Att jag har upplevt det si och så? Det känns ju jättebra om någon har liknande erfarenheter. Jaa, du vet att ventilera lite, att inte söker man på det sättet lösningar, men att det kan vara skönt att höra att nån annan.“ Några berättelser om lärarrummet Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen

Lärarrummets sociologi ”MÅNGA HAR SAGT ATT DEN INFORMELLA KONTAKTEN SOM MAN FÅR GENOM ATT SITTA I KAFFERUMMET ÄR VIKTIG? Joo, visst joo. Det där att man pratar ditt och datt, förstås anknytning nog till vart annat, allvarligt och mindre allvarligt och så spårar man ur lite, mera eller mindre, det är nog det som är det viktiga att det inte bara blir en formell kontakt, att man gå och hälsar på nån i något ärende som dyker upp utan an har dendär informella kontakten, det är nog viktigt. Det kan ju verka som det skulle vara på något sätt irrationellt och någonting som inte ens är viktigt, men jag tror ändå att det är viktigt med såna här kontakter som inte har med jobbet att göra.“ Några berättelser om lärarrummet Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen

Lärarrummets sociologi Avkoppling från undervisningsarbetet - endast en lös koppling till meningsfullheten i undervisningsarbetet Samvaro som är fylld av arbetsgemenskap - man diskuterar ständigt undervisning, utbyter, erfarenheter, planerar och utvecklar gemensamma aktiviteter Orsaken till att arbetet fortsätter i lärarrummet är att man i skolan saknar formella fora för utvecklingsarbete -> organisatorisk brist Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen Två funktioner för samvaron i lärarrummet (Sandström och Ekholm 1984)

Lärarrummets sociologi Flera olika funktioner - hantera diskrepansen mellan de abstrakta, övergripande målen och den karga och krävande verkligheten i klassrummet - hantera och kamouflera frustration - neutralisera problem som har med elevers agerande eller den byrå- kratiska organisationen att göra - koppla det ensamma arbetet i klassrummet till gemenskapen solidaritetsskapande och gemenskapsfrämjande - införa nya lärare i skolans kultur Teman som inte för hanteras genom humor - enskilda eller kollektiva ansträngningar som inte lett till önskat utfall - orättvisor - fenomen som upplevs som hot mot lärarens professionella status Humor och skratt i lärarrummet (Woods 1993) lärarrummets avskildhet respekteras av både eleverna och ledningen Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen

Lärarrummets sociologi Lärarens arbete är en privat angelägenhet - får inte kritiseras eller styras, får ej blanda sig i Undervisningförmågan är särskild och medfödd - misslyckanden vittnar om brist på lärartalang Läraren har alltid rätt – säger sitt Lärarens arbete är stressigt – dålig lön Rektorerna har inte tid för pedagogisk (hand)ledning Rektorerna har inte expertis för pedagogisk (hand)ledning Lärarrummets dolda interaktionslogik - myter (Karjalainen 1991) Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen

Lärarrummets sociologi Lärarrummets dolda interaktionslogik - myter (Karjalainen 1991) I lärarrummet pratar man om - eleverna (uppträdande i klassrummet och inlärningssvårigheter) - dagligen återkommande rutiner och ärenden I lärarrummet pratar man inte om - människorelationsproblem - kollegers probmen i arbete - religion eller politik Tomt snack och humor har en terapeutisk funktion Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen

Lärarrummets sociologi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen