F 10 Introduktion till kunskapshantering och knowledge management

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
security through simplicity 2 Visste du att du kan använda ditt inpasseringskort till att logga in till din dator, till ditt nätverk och till dina molntjänster?
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Projektkommunikation – en viktig kraft för förnyelse i byggsektorn
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
© 2008 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained here in is subject to change without notice 1 Warranty protects your hardware.
Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
ERGONOMI Vad är det?.
Organisationskultur, makt och konflikt
Introduktion till kunskapshantering och knowledge management
Kap. 9 Robbins m.m. Terese Stenfors-Hayes
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Introduktionskurs för användare Del 1
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Ekologiskt lantbruk som föregångare och metodutvecklare Erik Steen Jensen Agrosystem, SLU Alnarp.
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Hastighetsefter- levnad – hur tar vi nästa steg? Nuläge kring stödsystem för hastighets– anpassning Sista sekunden Anders Lie, Trafikverket.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Prevention i befolkning Diagnos Recidiv/generalisering Avlida i cancer Försämring Frisk Leva med cancer Symtom hos individ Frisk.
Ladfors, mars 2015 Induktion 13e Mars Ladfors, mars 2015 Reklampaus: Jönköping augusti 2015 Bl.a. Induktions symposium.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
Vad vet vi? Lars Einar Engström En jämnare fördelning av kvinnor och män inom samhällets alla områden stärker tilliten sammanhållningen.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
Förr och nu Från innan GCP till Business Compliance Peter Jansson, AstraZeneca.
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
System arbetssystem informationssystem
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Examensarbete Hur gör man?.
Alf Westelius IDA/EISwww.ida.liu.se/~TDEI55 L2:1 Experts “old-timers” novices The zone of legitimate peripheral participation Learning in a community of.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Artificiell intelligens och robotar
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
”Projects are about People”
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Effektivt och Ansvarsfullt Strategiarbete
Strategic Sustainable Development
Action Learning.
Practice and challenges in involving fathers
The director of education and Research-Based Education
Bild 1: En allmän öppningsbild som kan användas på lite olika sätt,
Presentationens avskrift:

F 10 Introduktion till kunskapshantering och knowledge management Terese Stenfors-Hayes terese@fc.dsv.su.se

Vad är Knowledge Management? förvärva/hitta/skapa, förädla/lagra, förmedla, använda och återanvända

Varför? Det räcker inte med information, det har vi snarare för mycket av! Överblick över den viktigaste resursen Komplexare arbetsuppgifter, snabbare utveckling Högre cirkulation av anställda Konkurrensen hårdnar

Vad är kunskap? Skillnaden mellan kunskap och information Kunskap är: ”A fluid mix of framed experience, values, contextual information, and expert insight that provides a framework for evaluating and incorporating new experiences and information” (Davenport och Prusak) Tyst/tacit kunskap Explicit kunskap

Tumregler för KM Den viktigaste kunskapen är tyst Tyst kunskap (och även explicit) utbyts bäst genom personlig interaktion Allt arbete är kunskapsarbete idag Företag förlorar sin kunskap när de förlorar sina anställda (Alter 2004) Företag är generellt mycket dåliga på att använda all den kunskap de har

Är KM Möjligt? Paradoxen med kunskapshantering är att man försöker hantera det ohanterliga. “The paradox of knowledge management is that it tries to manage what cannot be managed”.

Exempel på informationskanaler, vilka är kunskapskanaler? INTE DATORSTÖDD Informationskanaler DATORSTÖDD Inget datorstöd Visst datorstöd Stort datorstöd • Nyhetsbrev Anslagstavla Whiteboards Intern postgång Post Telefon Mobiltelefon Telefax E-post Intranät ICQ IRC Videokonferens ÖKAT DATORSTÖD

KM vs. Information Management

Kunskapsöverföring enligt Nonaka Tyst till Explicit Tyst från Explicit Externalisering Socialisering Kombinering Internalisering

Att tänka på vid kunskapsöverföring (Dixon) Mottagaren Kompetens, utrustning etc. Samma person som avsändaren? Uppgiften Rutin eller ovanlig och komplex? Typen av kunskap Olika typer kräver olika metoder

Kunskapande Socialisering Informella former Redundans Kultur/miljö Både intellektuellt och känslomässigt Reflektion

Fira de goda försöken They say, best men are moulded out of faults: And, for the most, become much more the better, for being a little bad. – William Shakespeare

Dela med sig… Vill vi det? Tre anledningar (Davenport och Prusak): Vi vill ha något igen Vi vill ha ett gott rykte Vi är goda och generösa Tillit är en förutsättning Andra anledningar: Kunskapen hinner bli gammal och värdelös… Först till kvarn… Vi lär oss genom att berätta… När delar du själv kunskap?

KM-vänlig organisationskultur Vad är en organisationskultur? Hur upprätthålls den? Hur kan man förändra den? Tillit (trust), öppenhet (openess) och teamwork leder till delande (sharing). O T T S

Hinder för bra överföring Davenport & Prusak: Inkomplett information Assymetri Närhet Andra anledningar: Strikta gränser Rivalitet Det ingår ej i ens arbetsuppgifter Hierarkier Envägskommunikation Påtryckningar för anpassning och konformitet Rädsla att göra bort sig ”ett-rätt-svar”-tänkande Rädsla för förändring eller ökade kostnader Att det ej är normen Tidsbrist

Olika strategier för KM (Hansen et al) Kodifiering/Codification Personalisering/Personalisation

Vilka metoder används i KM för att skapa och dela kunskap? Communities of Practice Nätverk Möten Historieberättande Dialog Lärling/mentor Lessons learned (After Action Review) Etc… Kunskapskartor Best practice Internet/intranät/epost Etc… Utbildningsdagar Tidning/infoblad/kolumn

Lagring All kunskap kan inte lagras på samma sätt! Kan all kunskap lagras? Datawarehouse, intranät etc. Push eller pull? Data mining Skapa kunskap ur lagrad data Case Based reasoning Lagra kunskap för återvinning Alltid risk för ”information overload”

Implementering av KM Syftet? Motivation? Mål?

Sammanfattning KM handlar inte bara om att ges tillgång till kunskap, utan vi måste aktivt jobba med den.

Bra att läsa: Hansen MT Nohria N Tierney T 1999 What's your strategy for managing knowledge? Harvard Business Review March- April pp 106-117 Nonaka I (1994) A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation Organisation Science Vol 5 No 1 p. 14-37 Prusak L (2001) Where did knowledge management come from? IBM Systems Journal Vol 40 No 4 p. 1002-1007