Mobila enheten Salems kommun *.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skola och arbetsliv i samverkan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Gymnasiearbetet p..
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Föräldramöte Idun läsår
TUMLARENS FRITIDS TEL  MORGONFRITIDS KL –  STÄNGNINGSAVDELNING: BADSTRANDEN – TEL  MÄRK KLÄDER OCH SE.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Målsättning Weinberg, Robert S., Gould, Daniel (2007): Foundation of Sport and Exercise Psychology.
Välkomna till Skogens föräldramöte!
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Hej och välkomna!.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Välkommen till höstens första föräldraråd
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Föräldraenkät Volgsjö skola
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Kulturens Open Space – Vilken position ska kulturen ha i länet om tre år? Hur når vi dit genom samverkan? 19 maj 2011, Tylösandsveckan.
Elevdemokrati i praktiken
Järntorgsmottagningen. En öppenvårdsmottagning för män och kvinnor över 20 år boende i Göteborg med kranskommuner, som söker hjälp för sitt.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Kognitiv sjukdom i klinisk vardag Onsdag B63/3Torsdag B63/3Fredag B63/ INFO och allmänt (O) Vaskulär kognitiv störning
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
1. Syfte med vårt arbete under läsåret
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Presentation av tjänst
Mål och resultat på Åsaskolan
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Det här händer under vecka 16 Bra datum att ha koll på:
Presentationens avskrift:

Mobila enheten Salems kommun *

Nytorpsmodellen Mobil enhet Soc Polis Fältare Mentor Mentor Mentor

Bakgrund Mobil enhet CEHT (aug-07) Nytorpsmodellen(-07) Projekt ”Elevcoach” (aug-09) Ny förvaltningschef (mars-10) Hela elevpengen fördelas ut på skolorna Resursskolan (resurser ska komma till eleverna och inte elever till resurserna) Projekt, ”Mobil enhet”(VT11/HT12) *

Ramar för Mobil enhet Nytorpsmodellen- nämndbeslut i mars 2011 - Öka elevernas närvaro och måluppfyllelse Eleven kvar i sitt naturliga sammanhang Flexibla stödåtgärder nära eleverna på skolan Samverkan i fokus Dokumentation av mål, metod, ansvar och uppföljning *

Mobila enhetens mål Verksamhetsmål: Den mobila enhetens samverkansarbete bidrar till att öka elevens närvaro och måluppfyllelse i sitt skolsammanhang. Individ/elevmål: Den mobila enhetens mål är att eleven själv planerar, genomför och utvärderar sitt skolarbete på ett målinriktat sätt. *

Arbetssätt Mobila enheten Ansökan Kartläggning Åtgärdsförslag Insatser (Nytorpsmodellen) Uppföljning Utvärdering *

Nytorpsmodellen Ett sätt att säkra att alla elever lämnar skolan med minst godkända betyg, tro på sig själva och på framtiden En strukturerad modell som främjar skolnärvaro *

Nytorpsmodellen Individuellt utformad utvecklingsplan Tidsanalys (skola-fritid) Kort -och långsiktiga mål (motivation) Inventering av elevens och nätverkets resurser (kartläggningen) Elevplanering skrivs utifrån mål (Veckobrev och skrivschema) Kontinuerlig uppföljning och utvärdering via veckoplaneringen (struktur-tydlighet-förutsägbarhet) *

TIDSANALYS Dag Viktigt att hinna med Inbokad aktivitet/tid Skolarbete/tid                     Måndag Repa m. band Kompisar/skola 18-20 bandy Huddinge Läxtid: 15- 17 Tisdag   15- 16.30 "Repa" Tumba Läxtid: 18-20 (Pappa hemma) Onsdag Läxtid:18-19.30 Torsdag Läxtid:18.30-20.30 Fredag Kompisar Tot: 6 ½ tim Tot: 7½ tim *

Nuläge Mål - När? Metod Ansvar Utvärdering Socialt (Strategier, behov av stödinsatser, t ex pedagoger, föräldrar.) Kortsiktiga sociala mål Långsiktiga sociala mål Kunskapsmässigt (Strategier för lärande, behov av stödinsatser t ex pedagoger, föräldrar.) Kortsiktiga kunskapsmål Långsiktiga kunskapsmål

Fritidsaktivitet: 15- 16.30 "Repa" Tumba Läxarbete:18.00-19.30 Utvärdering vecka Måndag Fritidsaktivitet: 18.00-20.00 Innebandy Huddinge Läxarbete: 15.00-17.00 Tisdag Fritidsaktivitet: 15- 16.30 "Repa" Tumba Läxarbete: 18-20 (Pappa hemma) Onsdag Fritidsaktivitet: 15- 16.30 "Repa" Tumba Läxarbete:18.00-19.30 Torsdag Fritidsaktivitet: 15- 16.30 "Repa" Tumba Läxarbete:18.30-20.30 Fredag Ledig *

AKTÖRSDOKUMENT Mötesplats: Närvarande: Datum: Aktör: Nuläge: Mål: När: Metod: Ansvar: Utvärdering:

Enhetsbeskrivning Personal Anna Borg, gruppledare Mobil enhet Maja Lartell, elevcoach (skola) Ferit Baylan, elevcoach (fritid) Anna Röst Riben (Skolpsykolog) Steve Berggren, psykolog Lokal Växthuset *

Anna Borg, Gruppledare Mobila enheten bereda, leda, följa upp och utvärdera insatser och beslut delta i förvaltningsövergripande utvecklingsmöten budgetansvar arbeta med elevcoahen för skolans, alla uppdrag ansvarig för samarbetet med KIND/ psykolog Steve Berggren *

Psykologer Anna Röst Riben, psykolog (fokus skola & handledning) Steve Berggren, psykolog (fokus metodutveckling & handledning) Observationer i skolmiljön ABAS Mobila enhetens egna formulär med intervju av elev, föräldrar, pedagoger, annan viktig vuxen. För- och efter bedömning på elevens förmågor idag. För att se en utveckling. Exemplefråga: (Skola) Vet du hur eleven eleven lär sig bäst? (lärstil) *