Mobila enheten Salems kommun *
Nytorpsmodellen Mobil enhet Soc Polis Fältare Mentor Mentor Mentor
Bakgrund Mobil enhet CEHT (aug-07) Nytorpsmodellen(-07) Projekt ”Elevcoach” (aug-09) Ny förvaltningschef (mars-10) Hela elevpengen fördelas ut på skolorna Resursskolan (resurser ska komma till eleverna och inte elever till resurserna) Projekt, ”Mobil enhet”(VT11/HT12) *
Ramar för Mobil enhet Nytorpsmodellen- nämndbeslut i mars 2011 - Öka elevernas närvaro och måluppfyllelse Eleven kvar i sitt naturliga sammanhang Flexibla stödåtgärder nära eleverna på skolan Samverkan i fokus Dokumentation av mål, metod, ansvar och uppföljning *
Mobila enhetens mål Verksamhetsmål: Den mobila enhetens samverkansarbete bidrar till att öka elevens närvaro och måluppfyllelse i sitt skolsammanhang. Individ/elevmål: Den mobila enhetens mål är att eleven själv planerar, genomför och utvärderar sitt skolarbete på ett målinriktat sätt. *
Arbetssätt Mobila enheten Ansökan Kartläggning Åtgärdsförslag Insatser (Nytorpsmodellen) Uppföljning Utvärdering *
Nytorpsmodellen Ett sätt att säkra att alla elever lämnar skolan med minst godkända betyg, tro på sig själva och på framtiden En strukturerad modell som främjar skolnärvaro *
Nytorpsmodellen Individuellt utformad utvecklingsplan Tidsanalys (skola-fritid) Kort -och långsiktiga mål (motivation) Inventering av elevens och nätverkets resurser (kartläggningen) Elevplanering skrivs utifrån mål (Veckobrev och skrivschema) Kontinuerlig uppföljning och utvärdering via veckoplaneringen (struktur-tydlighet-förutsägbarhet) *
TIDSANALYS Dag Viktigt att hinna med Inbokad aktivitet/tid Skolarbete/tid Måndag Repa m. band Kompisar/skola 18-20 bandy Huddinge Läxtid: 15- 17 Tisdag 15- 16.30 "Repa" Tumba Läxtid: 18-20 (Pappa hemma) Onsdag Läxtid:18-19.30 Torsdag Läxtid:18.30-20.30 Fredag Kompisar Tot: 6 ½ tim Tot: 7½ tim *
Nuläge Mål - När? Metod Ansvar Utvärdering Socialt (Strategier, behov av stödinsatser, t ex pedagoger, föräldrar.) Kortsiktiga sociala mål Långsiktiga sociala mål Kunskapsmässigt (Strategier för lärande, behov av stödinsatser t ex pedagoger, föräldrar.) Kortsiktiga kunskapsmål Långsiktiga kunskapsmål
Fritidsaktivitet: 15- 16.30 "Repa" Tumba Läxarbete:18.00-19.30 Utvärdering vecka Måndag Fritidsaktivitet: 18.00-20.00 Innebandy Huddinge Läxarbete: 15.00-17.00 Tisdag Fritidsaktivitet: 15- 16.30 "Repa" Tumba Läxarbete: 18-20 (Pappa hemma) Onsdag Fritidsaktivitet: 15- 16.30 "Repa" Tumba Läxarbete:18.00-19.30 Torsdag Fritidsaktivitet: 15- 16.30 "Repa" Tumba Läxarbete:18.30-20.30 Fredag Ledig *
AKTÖRSDOKUMENT Mötesplats: Närvarande: Datum: Aktör: Nuläge: Mål: När: Metod: Ansvar: Utvärdering:
Enhetsbeskrivning Personal Anna Borg, gruppledare Mobil enhet Maja Lartell, elevcoach (skola) Ferit Baylan, elevcoach (fritid) Anna Röst Riben (Skolpsykolog) Steve Berggren, psykolog Lokal Växthuset *
Anna Borg, Gruppledare Mobila enheten bereda, leda, följa upp och utvärdera insatser och beslut delta i förvaltningsövergripande utvecklingsmöten budgetansvar arbeta med elevcoahen för skolans, alla uppdrag ansvarig för samarbetet med KIND/ psykolog Steve Berggren *
Psykologer Anna Röst Riben, psykolog (fokus skola & handledning) Steve Berggren, psykolog (fokus metodutveckling & handledning) Observationer i skolmiljön ABAS Mobila enhetens egna formulär med intervju av elev, föräldrar, pedagoger, annan viktig vuxen. För- och efter bedömning på elevens förmågor idag. För att se en utveckling. Exemplefråga: (Skola) Vet du hur eleven eleven lär sig bäst? (lärstil) *