Diskussion om ansvarsfördelning och ett växande behov av stödinsatser Diskussion om ansvarsfördelning och ett växande behov av stödinsatser Politiska beslut.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är studiehandledning?
Advertisements

Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Pedagogisk dokumentation
Arbetsplan för skolbiblioteket
Samhällsråd T. Innehåll Vi ansluter till den nationella ANDT-strategin De 7 länsmålen bygger på länets folkhälsoplan, regionalt program för social välfärd.
Kulturforum Västernorrland
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Den individuella utvecklingsplanen
Välkommen till ESF:s seminarium
Folkhälsoteamet norra Örebro län, Barns och ungdomars livsvillkor och levnadsvanor 20 Äldres hälsa Jämlik hälsa – social hållbarhet Metod -
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Överenskommelse om samordning kring barn
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Mobila enheten Salems kommun *.
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Folkhälsoteamet, norra Örebro län Barns och ung- domars livs- villkor och levnadsvanor 20 Äldres hälsa Samverkan/dialog Bokslut Samhällsplanering.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Verksamhetschef Barnsjukvården Östra Norrbotten
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Barn och ungas rättigheter BRÅ
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Från idé till verklighet!
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Framtidens familjecentral
Sociala investeringar / tidiga insatser Louise Källbom Stefan Nybom Inledning – förebyggande insatser Ex – umeå och norrkoping Psynk Frågor Social investeringar/Tidiga.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Möjlighet till Egen Kraft!
Vad är studiehandledning?
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Gruppdiskussion 2 Ni har nu fått tre goda exempel på olika metoder och arbetssätt presenterade för er – Vräkningsförebyggande arbete i Eskilstuna kommun,
Analysseminarium – ÖK maj
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Samordningsförbundet
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
IBIC/ICF Digital delaktighet Öppna jämförelser
”Med barn i Nordost” - ett utåtriktat och föräldrastödjande projekt i Angered och Bergsjön Amina Abdullahi, Linn Arbeus och Astrid Lindström.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Daglig verksamhet i utveckling
Presentationens avskrift:

Diskussion om ansvarsfördelning och ett växande behov av stödinsatser Diskussion om ansvarsfördelning och ett växande behov av stödinsatser Politiska beslut i kommun och landsting dec 2000 Politiska beslut i kommun och landsting dec 2000 Projektstart Projektstart BAKGRUND Klicka med musen för att komma vidare

VARFÖR ETT PROJEKT Behovet av stödinsatser har ökat under en lång följd av år Behovet av stödinsatser har ökat under en lång följd av år Alla de resurser och special- insatser som efterfrågas finns inte Alla de resurser och special- insatser som efterfrågas finns inte En tvekan om vi möter problemen på rätt sätt En tvekan om vi möter problemen på rätt sätt

Pröva nya metoder, arbetsformer och modeller Pröva nya metoder, arbetsformer och modeller Skapa samverkan mellan olika samhälls- aktörer Skapa samverkan mellan olika samhälls- aktörer Dokumentera, reflektera och utvärdera projekt och utvecklingsarbeten Dokumentera, reflektera och utvärdera projekt och utvecklingsarbeten Generella och individuella insatser Generella och individuella insatser PROJEKTUPPDRAG

Föräldrastöd Föräldrastöd Familjecentraler Familjecentraler Fritidsverksamhet för barn o unga Fritidsverksamhet för barn o unga Fysiska aktiviteter Fysiska aktiviteter Socialarbetare i stadsdelarna Socialarbetare i stadsdelarna LOKAL INVENTERING

COPE COPE Familjecentraler Familjecentraler STÖD TILL BARNFAMILJER

INSATSER FÖR ENSKILDA ART för elevassistenter ART för elevassistenter Resursgrupp för autistiska förskolebarn Resursgrupp för autistiska förskolebarn Alfa-skolan Alfa-skolan

Begränsat utbud av fritidsverksamheter Begränsat utbud av fritidsverksamheter För dyra aktiviteter För dyra aktiviteter Bristande förståelse Bristande förståelse Föreningarna är sårbara Föreningarna är sårbara Lokalproblematik Lokalproblematik AKTIVITETER FÖR UNGA

Komplement till nämndens språksatsning Komplement till nämndens språksatsning I förskolan – tidiga insatser I förskolan – tidiga insatser Förebygga att språket blir ett hinder Förebygga att språket blir ett hinder BARNS SPRÅK

BARNFATTIGDOM i LINKÖPING I Linköping finns ”fattiga” barn – 13% (47,5%) bor i Skäggetorp, Ryd, Lambohov och Ekholmen

BARNFATTIGDOM i LINKÖPING

LINKÖPING

Alla arbeten skall dokumenteras Alla arbeten skall dokumenteras CKS huvudansvarig för projekt- utvärderingen CKS huvudansvarig för projekt- utvärderingen Separat utvärdering av vissa projekt Separat utvärdering av vissa projekt Examensarbeten och uppsatser Examensarbeten och uppsatser UTVÄRDERING

Barns och Ungdomars Bästa Generella insatser Förädla de professionella Metodutveckling Skapa positiva uppväxtmiljöer Öka samverkan Stöd till barnfamiljer Stimulera till utveckling Motverka segregationen

Brister i samverkan Brister i samverkan Förutsättningar för fritidsaktiviteter Förutsättningar för fritidsaktiviteter Förändringsbärare Förändringsbärare Generella och individuella insatser Generella och individuella insatser REFLEKTIONER