Patientnämnden Patientnämnden är en oberoende/fristående instans dit patienter och anhöriga kan vända sig då det uppstått problem i kontakt gällande all hälso- och sjukvård
Patientnämnden Patientnämndsverksamhet är lagstadgad Inom varje landsting finns en Patientnämnd enligt lagen (1998:1656) om Patientnämndsverksamhet
Patientnämnden Sammanfattat Patientnämndens uppgifter: Stödja och hjälpa patienter/anhöriga Främja kontakten mellan patienter/personal och hjälpa patienten att vända sig till rätt myndighet Arbeta förebyggande - Rapportera iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till vårdgivare och vårdenheter inom såväl landsting som kommuner Förordna stödpersoner
Patientnämnden Att bygga broar mellan patienten och vården är en av Patientnämndens viktigaste uppgifter när mötet inte blev bra
Patientnämnden Ärende hos Patientnämnden efter nationell mall (enhetlig struktur för gemensam statistik kom 1998) Patient /anhörig och vårdpersonal ringer, skriver brev eller mejlar Vid synpunkter eller frågor formulerar vi tillsammans en skrivelse till berörd verksamhet = ärende Svar begärs till patienten och kopia till Patientnämnden Varje ärende blir ”en statistikpinne” på berörd division
Patientnämnden Arbeta förebyggande - Rapportera iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till vårdgivare och vårdenheter inom såväl landsting som kommuner…….
Patientnämnden Direkta ärenden – Verksamheter Tertial statistik – Divisionsledningar och Platschefer Årliga träffar - Divisionsledningar Årlig verksamhetsrapport - Socialstyrelsen Årlig presentation och principärenden - Landstingsfullmäktige Allmän information – Verksamheter och Föreningar/Organisationer Hur återför Patientnämnden i Norrbotten?
Patientnämnden Utveckling av Patientnämndsärenden i Norrbotten
Patientnämnden Detta ger ”patientröster” att lära av
Patientnämnden 304
Patientnämnden Bemötande/Kommunikation
Patientnämnden Följande kunde vi läsa angående division Opererande i bilagan till landstingsdirektörens rapport per april (s. 44) ”Eftersom divisionen föregående år såg en kraftig ökning av ärenden rörande bemötande påbörjades ett förbättringsarbete under beteckningen ”Bemötandeår”….. ”