Välkommen till Ungdomsseminarium 2
09.15Kommunfullmäktiges ungdomsberedning, uppdrag och arbete Jeanette Rapp, sammankallande 10.00Allas rätt till inflytande, både inom skolan och fritiden! Jessica Åström, ungdomsombud jämlikhet Umeå kommun 11.40Lokal uppföljning av ungdomspolitiken – LUPP Jonas Karlsson, projektledare Lindesbergs kommun 12.00Lunch 13.00”Här får du inte vara med om du inte flyttar härifrån” - om att flytta eller bo kvar… Lotta Svensson, forskare vid Uppsala universitet och FOU Söderhamn samt Christoffer Jonsson och Ingrid Bergström Nilsson, unga vuxna i Söderhamn 14.45Avslutning Linnéa Hedkvist och Lisen Tang, folkhälsoteamet DAGENS PROGRAM
PROGRAM seminarium 3 november 09.15Kommunfullmäktiges ungdomsberedning, uppdrag och arbete Jeanette Rapp, sammankallande 10.00Lokal ungdomspolitik – hur gör vi den hållbar och långsiktig? Jonas Larsson-Thörnberg, Ungdomsstyrelsen 11.30Lokal uppföljning av ungdomspolitiken – LUPP Jonas Karlsson, projektledare Lindesbergs kommun 12.00Lunch 13.00Ungdoms- och medborgardialog som del i styrprocessen Lena Langlet, Sveriges kommuner och landsting (SKL) 14.45Avslutning Linnéa Hedkvist, folkhälsoteamet
Rapporter
Länets välfärdsbokslut Kommunernas välfärdsbokslut
Seminarium 3 9 mars Församlingshemmet
Folkhälsoteamet i norra Örebro län Hällefors Lindesberg Ljusnarsberg Nora
Tidplan Ungdomsberedningen Delrapport kf Slutrapport kf Möte1 UB Möte2 UB Möte3 UB Möte4 UB Möte5 UB Seminarium 1 Seminarium 3 Seminarium 2 Liv & hälsa 2011 LUPP Ungdomsdialog Dialog tjänstemän Lokala utv grupper Satsa i ek strama tider
Frågeställningar ungdomsberedningen Fritid · Hur många deltar/deltar inte i organiserad fritidsverksamhet. Fördelningsfaktorer, utbud, ålder, kön, geografi mm Trygghet och hälsa · Vad innebär trygghet och hälsa i vardagen för ungdomar? Helhetsperspektiv som skola, hem, ekonomi mm. Punktbelysning av t ex våld, trafik, elitsatsning/utslagning mm. · Vad behöver förändras för att stärka förutsättningar för upplevelse av trygghet och hälsa? · Vilka skillnader finns mellan olika grupper av unga, t ex olika åldersgrupper, ungdomar i skola resp arbete, unga med eller utan barn mm
Politik, samhälle och inflytande Vilken insyn har unga i lokal politik? Hur vill unga att kommunen ska skapa förutsättningar för att kunna vara med och påverka och forma samhället, både i litet och stort perspektiv? · Hur ser demokratiutbildningen för unga ut? · Hur arbetar man med inflytande och delaktighet där unga vistas, t ex föreningsliv och idrott? Skola · Vilken syn har unga på det ”utbildningskrav” som samhället har, t ex högskolebehörighet, samt kravet på komprimerad utbildningsfas i livet? · Vilken syn har unga på tillträde till demokratiska arenor, vill de och får de tillträde?
Arbete · Stanna kvar eller flytta? Vad är önskvärt ur ett vuxen/ungdomsperspektiv? · Vad attraherar unga i Lindesbergs kommun som samtidigt stimulerar till inflyttning? · Kan man bo i Lindesberg och samtidigt känna att man är den del av världen? · Vad vill unga arbeta med i framtiden? Framtid · Vilka behov och önskemål har unga när det gäller arbetsliv och yrken i framtiden? · Vilka möjligheter finns till högskolestudier i Lindesberg, distans/teknik/inriktning? · Har unga mod att stå för något/sticka ut/visa kulturtillhörighet? Vad vill de unga?