Www.cero.nu Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Stöd för analys och förbättring
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Fossilbränslefri region
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Hur minskar vi universitetets klimatpåverkan?
– hållbar regionförstoring med ett hela – resan - perspektiv
Johan Sundqvist, Miljöchef
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Energiledningssystem - Arbeta systematiskt och strukturerat med energi.
Mål- och resultatstyrning
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Bilpooler i Örebroregionen
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Val av transport till resmålet.
Resepolicy Jesper Johansson.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Exempel på arbetsmodell för att söka EU-medel Januari – inventering av alla tänkbara idéer, som skulle kunna bli EU- projekt Februari – information om.
Transporter 1. Hannele Johansson 2. Per Hansson 3. Bengt Nordström.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Landstinget som arbetsgivare
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
SPI – Svenskt Projektindex ™
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Stadens prioriterade mål Minskad fossilbränsleanvändning Anders Roth Anette Thorén Petter Kjellgren.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Vandrande skolbussar.  att skapa möjligheter för och uppmuntra nya resvanor;  att skapa en trafiksäker och trygg miljö runt skolan och;  att öka kunskapen.
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Transportprojekt hemvården Uppsala
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Nya mobilitetstjänster och digitalisering (Sveriges ingenjörer, ) Jonas Åkerman Strategiska hållbarhetsstudier, KTH
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Klimatpolicy Laxå kommun
Projektet Hållbara resor
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)

Processmodellen CERO Nätverk av expertkonsulter och forskare som stödjer processen från ett tvärvetenskapligt perspektiv –Statistiker –Ekonomer –Miljökonsulter –Beteendevetare –Travel managers –Förändringsledare –... CERO har utvecklats på KTH i doktorsavhandlingen ”Mobility Management and Climate Change Policies”

En strategisk klimatmodell för resor som utvecklats inom stora organisationer

Miljöpolicy Resepolicy Mötespolicy Fordonspolicy Parkeringspolicy Inköpspolicy CSR Förmånsregler Miljöledningssystem Kvalitetsledningssystem Policys/riktlinjer %CO 2 CERO konkretiserar en “snårig” energisektor Transformerar målet till att bli konkret och mätbart Tar ett mål-orienterat helhetsgrepp om allt resande Omfattar en process för praktiskt genomförande Beteendemodellering av resvanor och preferenser Benchmarking och spridning av goda exempel Cost/benefit-analyser av alternativa strategier

Ekonomi och klimat hänger ihop - plocka lågt hängande frukter först! - kortsiktig besparingspotential: 2-5 Mkr/1000 anställda och år Anställdas utsläpp och reskostnader på Apoteket

Stora indirekta värden av att ligga långt fram Framförhållning, konkurrens, CSR/personalhälsa, best practice…

De tre hållbarhetsdimensionerna… Miljö Ekonomi Socialt

…och ur ett CERO-perspektiv Kommunikation, ledningssystem, benchmarking, exempelspridning,… Direkta och indirekta ekonomiska effekter Värdebyggande, arbetseffektivitet, hälsa…

2. Kartläggning Utsläppsnivåer Reskostnader Resvanor Attityder/preferenser Rese/Miljö-policies Arbetsförutsättningar Tillgång till färdmedel Bostadsort/resväg Verksamhet Annat... Kollektivtrafik Bilpool Virtuella möten Cykel/lånecykel Samåkning Taxi Miljöbilar Distansarbete Parkeringsregler Annat Målformulering 3. Åtgärder Backcasting

Kartläggning –att undvika suboptimeringar och hitta synergier

Benchmarking – ett sätt att skapa ”gravitationskraft” till frågan – plattform för exempelspridning, tävlingar, mm

Intern benchmarking (exempel LFV)

Statistisk modellering av färdmedelsval BilpoolTjänstebil Ekonomi Resepolicies Förmåner Bokningssystem Miljöaspekter Arbetsvillkor Individuella preferenser Statistisk modellering Signifikanta effekter av åtgärder

Att upprätta en handlingsplan baserat på ett principiellt mål… %CO 2

Varför transformera målet? Lättare att gå från ord till handling med konkreta åtgärder (sänker ”flumfaktorn”) Möjliggör jämförelser mellan ”äpplen och päron” (arbetspendling, tjänsteresor, flyg, bil, virtuella möten…) Kvantitativt underlag möjliggör prioriteringar och cost- benefit analyser av ”policy-set”

Smörgåsbord av 1% CO 2 -reduktioner (pendlingsresor) 31 bilister byter till kollektiva färdmedel SJ-kort till 4 bilister med längst resväg Uppmuntra 38 bilister att övergå till förnybara bränslen 27 bilister distansarbetar per dag (motsvarar att anställda distansarbetar en dag varannan månad) Ca ¼ av personalen genomgår kurs i bränslesnål körning (s.k. eco-driving) Uppmuntra de 191 bilister som bor närmast (0,5- 6km) att cykla eller gå till arbetet

Smörgåsbord av 1% CO2-reduktioner (tjänsteresor) Ersätt 7% av tjänsteresor med bil till kollektiva färdmedel Kostnadssänkning 1,1 Mkr Ersätt 6% av tjänsteresor med bil till virtuella möten Kostnadssänkning 2,3 Mkr Privatbil mot miljöbilspool Oförändrad kostnad Ersätt 3% av resor med flyg till virtuella mötesformer. Kostnadssänkning kr Ersätt 3% av inrikes flygresor med tåg istället för flyg Kostnadssänkning kr

Exempel åtgärdspaket ca 2000 anställda ( 25% CO 2 -reduktion, 4-5 Mkr/år ) Bensinbil mot miljöbil0-0,6

Strategisk användning av utsläppsrätter vid delmål: Förnybar energianvändning Utsläppskompensationer + Genom att kombinera utsläppsrätter med genomförda åtgärder för minskad energianvändning och övergång till förnybar energi för kan klimatmål uppnås ”i förtid” -Kan missbrukas ifall det angäds som substitut till lokala åtaganden på plats

Tidsvinster och produktivitetseffekter

CERO-processen i praktiken Datainsamling/analys Organisation och handlingsplan till processen Selekteringsprocess i smörgåsbordet –Workshopövningar, chefsutbildningar, tävlingar,... Samverkan/dialog med övriga aktörer –Kollektivtrafiken, trafikhuvudmän, kommuner, media...

CERO Workshop

Tre faser i CERO-workshopen 2. Potentiell nivå – konkretisera målet utifrån nuläge Smörgåsbord och reduktionspaket utifrån mål och dagsläge 1. Principiell nivå – målformulering Klimatmål, ekonomi, hälsa, verksamhet, Åtgärdsnivå – selekteringsprocess av åtgärder Konkret handlingsplan mot målet CO 2 Ekonomi Personalacceptans

Smörgåsbordet arbetas igenom i smågrupper med nyutvecklat IT-stöd

Varje grupp utarbetar varsitt förslag till reduktionspaket Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3

Reduktionspaket fastslås i gemensam konsensusdiskussion

Vilka åtgärder bör ingå i en handlingsplan mot utvalt reduktionspaket? Åtgärder kopplade till utvalt reduktionspaket diskuterades i tre grupper

Åtgärder kopplas till utvalda reduktionspunkter från ett ”åtgärds-uppslagsverk”

Ansvarig, tidplan och uppgift utses för respektive åtgärd Fyra åtgärder kopplade till reduktionspunkten ”Ersätt bil med kollektiva färdmedel”

Hos IT-verkstan just nu: -generera rapport och handlingsplan från workshopen