Vetenskapliga begrepp - Syfte, problem, teori

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Advertisements

Vetenskapligt arbete - Fördjupning Rikard Harr Januari 2012.
Kunskap, vetenskap och forskning Rikard Harr Januari 2012.
Kunskap, vetenskap och forskning
Vetenskapliga begrepp -Studieobjekt, metod, resultat och bidrag
Vetenskapliga begrepp -Studieobjekt, metod, resultat och bidrag
Vetenskapliga begrepp - Syfte, problem, teori
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Etik - Att göra det rätta.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Insändare Vad kan vi om insändare?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Entreprenörskapsforum
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Nordens bästa Digitala Arbetsplats
Varför läser ni religionskunskap?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Arbetsmetoder & VERKTYG
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Kritiskt förhållningssätt
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Etik och moral.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Språkets makt.
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Relation mellan variabler – samvariation, korrelation, regression
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Den sociologiska blicken
Barnintervju på ekonomiskt bistånd
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid.
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Målkartor för utskrift
Ersättningskollen.
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Påverka i förbundet Motionsskola
Hållbar utveckling måste vara
Kreativa verktyg och metoder
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Vetenskapliga begrepp - Syfte, problem, teori Rikard Harr (rharr@informatik.umu.se) Januari 2012

Dagens agenda Inledning Syfte Problem Teori Avslut Definition, exempel och olika typer Problem Definition, formulering och frågor Teori Avslut © Rikard Harr

Inledning Arbetet introduceras Fånga in och skapa intresse Lägger grund för syfte och problemformulering Skapar förberedelse för vad som komma skall Tänk “tratt” Fånga in läsaren via dennes värld Led succesivt in läsaren mot ämnet via avsmalning Presentera vad som skall göras © Rikard Harr

Inledning (ett exempel) © Rikard Harr

Inledning (ett till exempel) © Rikard Harr

Syfte Ingen jättetydlig skillnad mellan syfte och problem Problemformulering: Vilka frågor ens undersökning skall handla om Syfte: Vad man vill göra med frågorna Lösa slutgiltigt, komma med första förslag till svar, stimulera nya frågor, utveckla vår kunskap kring osv. Problemformulering anger inom vilket område man vill gräva, syfte och avgränsningar berättar var och hur djupt Exempel: © Rikard Harr

Syfte (exempel) © Rikard Harr

Syfte Anger alltså vad man vill åstadkomma och vad någon skall kunna använda resultaten till En formulering som hela tiden utvecklas under arbetets gång Kunskaper utvecklas, intresse förändras osv Vanliga kategorier av (ordval i) syften: Beskriva Förklara Besluta Utvärdera Förstå © Rikard Harr

Syfte - beskriva Vill beskriva exempelvis tillstånd, händelser, förlopp, handlingar Avbildar, registrerar och dokumenterar Görs inte förutsättningslöst; har alltid utgångspunkt i perspektiv, teori, modell av något slag Viktigt att ange vad beskrivningen skall användas till Vem har nytta av den? När? Vilken kunskap vill man ha fram? Ex: att beskriva hur svenska tonåringars (ålder 13-19) mediekonsumtion ser ut © Rikard Harr

Syfte - förklara Analysera orsaker och samband Görs utifrån utgångspunkter Viktigt att ange och precisera dessa Nästan aldrig en modell som är giltigt, finns oftast fler med olika för- och nackdelar Ex: Förklara varför svenska tonårstjejer (13- 19) föredrar FB i stället för Twitter © Rikard Harr

Syfte - besluta Syfte - utvärdera Beslutsunderlag i politiska processer eller kommersiella beslut Ex: föreslår hur framtidens skoldaghem skall utformas Syfte - utvärdera Studerar konsekvenserna av något Ny organisation, ny teknik, olika alternativa funktioner i programvara, gränssnittsdesigns påverkan på arbetstakt osv. Sker alltid mot givna kriterier och mål Ex: efter ett år tänker vi utvärdera svenska tonårstjejers (13-19) upplevelser av förändringen i FB's gränssnitt © Rikard Harr

Syfte - förstå Tillstånd, händelser, handlingar, förlopp, osv. Olika definitioner på förstå beroende på vilken vetenskapstradition man tittar på Bygger på bra och användbara modeller över saker (positivistisk anda) Med utgångspunkt i förförståelse ge sig in i samspelet mellan delförståelse och helhetsförståelse (hermeneutisk anda) Ex. Vad föranledde Cubakrisen? © Rikard Harr

Problem (frågeställningar) Vilka frågor ens undersökning skall handla om Problem: Den upplevda skillnaden mellan ett existerande tillstånd och ett önskat tillstånd (missnöje med nuvarade tillstånd) Problem inte negativt laddat; betyder i detta sammanhang snarare möjligheter! Skall ej kunna besvaras med ja eller nej Skall besvaras eller tas bort © Rikard Harr

Problem för vem? Problem existerar inte i sig själv; frågor måste ställas för att de skall uppstå! Någon måste intuitivt och/eller systematiskt tänka fram både den besvärliga situation man befinner sig i (och vad som gör den besvärlig) och den positiva situation man vill ta sig till Ibland leder lösandet av ett problem/besvarandet av en fråga till uppkomsten av en ännu viktigare fråga; viktigt att inte ha fokus på att lösa allt direkt... © Rikard Harr

Problematisering Att man utifrån ett visst perspektiv ställer en fråga om något man funderar över Har inget att göra med negativa vardagsföreställningen Ställer sig helt enkelt frågande inför något Frågans form styr vilket svar som kommer ges Problematisering sker i tre steg: Tema: beskriver ämnet för undersökningen Svårt veta vad som är viktigt på förhand Fastställer grundfakta, begrepp, definitioner; pilotstudie, förstudie Frågor: de faktiska förhållanden som man siktar på att besvara Hypoteser: påståenden om faktiska förhållanden som man vill se om de är oriktiga eller om man inte kan utesluta att de är riktiga Har ett förmodat svar på sin fråga; tänkt lösning Prövar hypotesen i sin undersökning; ställer ofta upp hypoteser man inte tror på... © Rikard Harr

Problem/Frågor Kriterier för att välja problem/fråga: Har jag ett angreppssätt och kan jag skaffa data? Rimligt jobb att inhämta data och rimlig chans att besvara frågan Hinner jag inom tidsramen Hur långt är realistiskt att ta sig? Vilken kunskap har jag om och vilket intresse av frågorna? Alltid fördel av att vara personligt intresserad av sitt ämne Är det utvecklande och nyttigt? Även för personlig del! © Rikard Harr

Frågeformuleringsprocessen Problemområde Delproblem Valt delproblem (förskjutning över tid) Börjar i det stora temat, identifierar vilka delproblem som finns Väljer ett delproblem att fokusera på, detta förskjuts nästan alltid i någon riktning efter arbetets gång. © Rikard Harr

Frågor (exempel) © Rikard Harr

Teori Begreppet är väldigt svårt att definiera Har olika betydelser i olika sammanhang Ett sätt att närma sig begreppet är att tänka på det som: “[...] form a language that we use to understand the world and communicate with others” (Kuhn, 1996) Alternativa betydelser: Kan vara en produkt av forskning Kan vara det man testar i sin forskning Kan vara en lins genom vilken vi försöker förstå fenomen © Rikard Harr

Teori i uppsatsarbetet Vanligtvis teoretiska begrepp, inte hela teorier För att se saker hos ett valt fenomen Ex. Tillgänglighetshantering i en grupp av samarbetande individer För att testa om begreppet håller Ex. Hur väl passar sig det teoretiska begreppet tillgänglighetshantering i en fysisk/medierad kontext? Användningen av teori avgör möjligheten till bidrag © Rikard Harr

Avslutning Frågor, kommentarer och adjö © Rikard Harr