2014-10-02 Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Advertisements

Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Ungdomspolitik i Sverige och Europa – var blåser vindarna? Calle Nathanson Tillväxt och samhällsbyggnad.
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
Samhällsekonomi 2.
– en rättighet för ALLA barn?
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Konjunkturer.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Den nationella ungdomspolitiken
VISION Kommunplaner – strategisk planering
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Pressträff 20 juni 2012 Sida 1 Välkommen till pressträff den 20 juni 2012 Indikatorer för den ekonomiska familjepolitiken Medverkande Mats Johansson, analytiker.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Vad innebär ett barnperspektiv
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Figur 3 Figur 3 Antal hushåll med ekonomiskt bistånd
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
Handlingsplan mot barnfattigdom. Läget i Stockholm 240:e plats av 290 kommuner. Världsklass? Ökar från 14,4% till 15,3%. Avgjort rikare än genomsnittet.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Social hållbarhet -processägarskapet
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Bilder för lokal utbildning
Oktoberrapport Oktoberrapport
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
Tidiga insatser för barn i förskolan
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Välfärdsteknologi.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
socialt hållbart Malmö
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
Folkhälsoteamet, norra Örebro län Barns och ung- domars livs- villkor och levnadsvanor 20 Äldres hälsa Samverkan/dialog Bokslut Samhällsplanering.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
SOCIALTJÄNSTEN – Bokslut T2: 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK -Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten -Fortsatt hög andel nöjda.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Vänsterpartiet Så utvecklar vi välfärden i Norrköping Mona Olsson Ricardo Olivares * inv * Från textilstad.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
I Strömstads säljs varje dag: ( utslaget per invånare) 2 kg fläskkött 37 cl brännvin 2 l läsk Det finns : 1 m² godisbutik / invånare.
Förutsättningar för mandatperioden  EU 2020 – smart och hållbar tillväxt för alla  RUFS  Demografi.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
UNGDOMARS DELAKTIGHET
Rättigheter och rättsskipning
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Roligt att så många är här.
Finansiell samordning
Sociala investeringar / tidiga insatser Louise Källbom Stefan Nybom Inledning – förebyggande insatser Ex – umeå och norrkoping Psynk Frågor Social investeringar/Tidiga.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Ett öppet och levande Motala ResultatmålStatusNyckeltal 01 Företagsmiljö i toppklass + 69 arbetsställen 02 Meningsfull sysselsättning Ökad sysselsättning.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Kristinehamn 2030 – den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutat av landstinget och kommunerna i Östergötland.
Möjlighet till Egen Kraft!
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Erfarenheter som Ensamkommande barn
KPR april 2018.
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Presentationens avskrift:

2014-10-02 Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller

Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Norrköping, jämförda kommuner och riket

Absolut och relativ fattigdom Absolut fattigdom avser inkomster eller tillgångar under en viss bestämd, absolut nivå. Relativ fattigdom avser inkomster eller tillgångar relativt en annan individ, grupp eller stat, och ser därmed till skillnaderna mellan olika grupper eller individer i ett samhälle. Genom att använda begreppet relativ fattigdom går det att mäta enskilda individers upplevelser av sin fattigdom. Genom att använda begreppet relativ fattigdom går det att mäta enskilda individers upplevelser av sin fattigdom och hur fattigdomen i ett samhälle utvecklas; trots att medborgarnas absoluta fattigdom minskar, kan den relativa fattigdomen öka, genom exempelvis större löneskillnader något som kan mätas genom en jämförelse mellan olika inkomstgrupper.

Definition Barnfattigdom Rädda Barnens definition av barnfattigdom familjer berättigade till försörjningsstöd och familjer med låg inkomststandard EU:s definition av "risk för fattigdom” innebär att familjens samlade inkomst är lägre än 60 procent av medianinkomsten i landet. Rädda Barnens definition omfattar barn i åldern 0 till 17 år och består dels av familjer berättigade till försörjningsstöd det vill säga som annars skulle leva under existensminimum, dels av familjer med låg inkomststandard EU:s definition av "risk för fattigdom" innebär att familjens samlade inkomst, inklusive kapitalinkomster och bidrag, är lägre än 60 procent av medianinkomsten i landet. Vid beräkningen tas hänsyn till familjens storlek, räknat i "konsumtionsenheter", där en vuxen per familj räknas som 1 enhet, övriga vuxna som 0,5 och barn under 14 år som 0,3 enheter

Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Andel (%) barnfamiljer i ekonomiskt utsatta hushåll med barn under 18 år i Norrköpings kommun Totalt bor 26 534 barn i Norrköping

Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Hageby 53,3% Navestad 38,55% Källa: Ekonomi- och styrningskontoret Andel (%) barnfamiljer i ekonomiskt utsatta hushåll, Norrköpings tätort

Förslag till prioriterade områden Inkludering - barns inflytande och möjlighet att vara delaktiga i olika beslut som berör barnen   - sociala perspektivet är en naturlig del i samhällsplaneringen Egen försörjning, utbildning och arbete - insatser för att föräldrar beroende av ekonomiskt bistånd ska komma ur arbetslöshet - vid ekonomiskt bistånd beaktas barnens perspektiv och behov Kultur och fritid - Norrköpings kommun stödjer, tar initiativ till samarbeten och utformar fritidsaktiviteter Riktlinjen innehåller Norrköpings kommuns prioriterade områden för att begränsa omfattningen av barnfattigdom och effekterna för den enskilda. Riktlinjen följer kommunens styrmodell och nämnderna ska ta hänsyn till den i sina uppdragsplaner som styr förvaltningarnas verksamhetsplaner. SKL 5 rek och 23 åtgärder Styrning ledning ex social investerings fond, upphandling=styrmedel Barn och unga en bra start – ta fram strategier för att minska barnfattigdom, samverkan barnen och anhöriga i centrum vid organisation av verksamhet Förutsättningar till egen försörjning, barn och unga klara skola/gymn, stimulera till sociala företag och kooperativ Hälsosamma miljöer bostäder utifrån olika behov, hälsosamma närmiljö, god samhällsservice Malmö: Öka socialtjänstens möjligheter Insatser för förbättra integration Samverkan civila samhället Örebro: Sysselsättning- upphandling sociala hänsyn, mer vuxenutb, heltidstjänster Segregation – fler unga till högre studier, social hållbar stadsbyggnad, Förskola,skola – lov och fritidsaktiviteter, feriepraktik, fritidsgårdar öppna sommaren Trygghet delaktighet- undvika avhysningar, öka delaktighet i beslut som berör barnen, simkunnighet,internetuppkoppling ingår i försörj stöd

Förslag till prioriterade områden Förskola och skola - extra insatser sker för barns lärande i socioekonomiskt utsatta områden   - ett levande värdegrundsarbetet  - kunskap om effekten för barn att leva i ekonomisk utsatthet - avgiftsfri skola innebär att inga dolda avgifter förekommer i kommunens skolor Vård- och omsorg - Barnets perspektiv och behov beaktas - Hänsyn till hushållets ekonomi innan avgift tas ut

Riktlinjen – hur styr den till aktiviteter?

Social investeringsfond i Norrköping Totalt 40 mkr (32 mkr) Sex insatser Politisk enighet Metodutveckling Återföringsmodell Uppföljning/utvärdering Mänskliga vinster Ekonomiska vinster 10

Krav på en investeringen Effekt på arbetslösheten Samverkan - tvärsektoriellt Mänskliga vinster Ekonomiska vinster - återbetalning

Återföringsmodellen

Befintliga styrverktyg i Norrköpings kommun Visionen – det goda Livet Tydligt politiskt fokus på arbete ”fler jobb och fler i jobb” Exempel på mål för mandatperioden - Utbildningsnivån i Norrköping ska höjas och arbetslösheten sjunka. - Kommunen ska utveckla bra livs- och lekmiljöer för barn. - Av hushållen som avslutas inom ekonomiskt bistånd ska andelen barnfamiljer öka - Barngrupperna ska minska i storlek. Precisering för 2014 - Alla verksamheter ska i beskriva sitt arbete för att öka barns möjligheter till delaktighet och inflytande. ƒ- Förbättra förutsättningar till jämställd fritid för barn, ungdomar och vuxna. Sociala investeringsfond