Www.spa.gu.se Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Informationssökning & Källkritik
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Viktorija Kalonaityte
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Information till IT-designs programstudenter
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
En PowerPoint om PowerPoint
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Vem är du?.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Unik Guide för föräldrar
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Masterprogrammet i offentlig förvaltning Termin två, andra delen av terminen VT15.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Val inför årskurs 2 & 3 Estetiska programmen 14 januari 2015.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Huvudområde offentlig förvaltning Kandidatprogrammets profil bygger på tre huvudspår: Policyanalys Ledning och styrning Förvaltningsekonomi.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
En kurs för att hitta din affärsidé
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Organisation och Management Fördjupningen riktar sig till dig som.. har ett särskilt intresse för organisatoriska företeelser såsom förändring, lärande,
Skolutveckling genom aktionsforskning
i högskolebiblioteket
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Lära för livet!.
Fördjupning och examination av VFU
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Sociologi Introduktion.
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Workshop Arbetsplatslärande.
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni läser inom området organisationsteori. Organisationsteori är ett brett teori- och forskningsområde. Istället för att vi kursansvariga ska bestämma ett smalt teoriområde åt dig och din fördjupning, ger vi dig möjlighet att själv välja fördjupning efter ditt organisationsteoretiska intresse. Därför heter kursen Organisationsteori.

Kursens syfte är.. …att du ska fylla på din analytiska verktygslåda inom det organisationsteoretiska fältet, genom att bredda och fördjupa dina kunskaper inom (a)ett urval teoretiska / organisatoriska områden, (b)utifrån ett urval texter från dessa områden. Det är du själv (i samråd med läraren) som beslutar om urvalet, av teoretiskt fördjupningsområde, och i val av litteratur inom det valda teoriområdet. Det handlar om att förbättra kunskaper i att söka och finna litteratur, att läsa, reflektera, diskutera, koppla och skriva utifrån litteratur, teori och praktik.

Efter genomgången kurs skall du kunna Kunskap och förståelse redogöra för och diskutera teorier och tematik inom forskningen om organisering och styrning; beskriva och ha förståelse för problem och förklaringar inom fältet organisering och styrning; kvalificerat redogöra för och diskutera ett i kursen individuellt valt teoriområde. Färdigheter och förmåga självständigt finna, värdera, sammanställa och presentera forskningslitteratur. argumentera för och relatera teori till ett organisatoriskt problem. Värderingsförmåga och förhållningssätt självständigt värdera och reflektera över organisering och styrning utifrån forskningslitteratur. jämföra och värdera hur analyser av organisering och styrning påverkar analysresultat.

Kursupplägg Kursen är en fristående fortsättning av kursen Organisation och omvärld. Inledningsvis ges en översikt av teorier och tematik i organisations- teoretisk forskning. Undervisningen består av seminarier där teorier och kopplingar mellan teori och praktik diskuteras. Därefter, eller under tiden, väljer du individuellt utifrån intresse och i samråd med läraren ett teoretiskt fördjupningsområde. I detta kursmoment tillkommer handledning vid sidan av seminarierna. Baserat på den individuellt valda litteraturen skriver du ett avslutande kurs-PM som behandlas i seminarium, eventuellt i form av presentation av ett ”paper” på en ”konferens”, i samarbete med andra kurser.