koordinatorn = spindeln i nätet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
en intervjuundersökning
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Helena Millkvist Hand- och plastikkirurgiska kliniken Norrlands universitetssjukhus arbetsterapeut / koordinator.
Information om rehabiliteringsgarantin (till vänster i menyn rehabiliteringsgarantin) -Överenskommelsen -Frågor och svar om.
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Rehabiliteringsgarantin
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
Kommunikationsplanens delar
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Ramverk för patientmedverkan
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Försäkringskassans roll i samverkan
Primärvårdens rehabiliteringskoordinatorer
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Jan Weibring FMK februari 2010 Hur uppnå användbara medicinska underlag?
Strategiska perspektiv på verksamheten
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
Samarbete med Försäkringskassan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
En enklare sjukförsäkringsprocess
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
Region Östergötland Rehabsamordnare Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
TRIS är ingen rehabiliteringsinsats utan en struktur för rehabiliteringssamverkan i Sörmland.
Rehabkoordinator i Göteborg och Södra Bohuslän Sofia Wedham, processledare
Upprop för ett friskare Tidaholm Tidig samverkan i rehabiliteringsarbetet.
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Ramverk för patientmedverkan
Vårdsamverkan Valdemarsvik
Gränslös samverkan.
Funktion för koordinering inom Primärvården
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Övergripande uppföljningar 2017
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Försäkringsmedicinsk definition
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Rehabiliteringskoordinering
Rehabiliteringskoordinering
Kommunikationsavdelningen
Utvärdering palliativ vård i livets slutskede
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utredning för vårdkedjan förvärvade hjärnskador
Försäkringsmedicin Hälsovalsråd Pia Ahlström, Caisa Hedlund
Läkarintyg för sjukpenning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Samordnad utveckling för god och nära vård
Rehabiliteringskoordinering - för verksamhetschefer
Presentationens avskrift:

koordinatorn = spindeln i nätet Disposition Syfte Material och metod Definition Hinder och framgångsfaktorer Beskrivning av arbetsuppgifter Slutsatser ReKoord-projektet Nationell utvärdering av koordinatorsfunktionen Inom sjukskrivnings- och rehabiliteringsområdet (i primärvården) koordinatorn = spindeln i nätet

Forskargrupp Annie Hansen Falkdal, projektledare, PhD, leg arbetsterapeut, rehabiliterings-/socialförsäkringsforskare, Staben för verksamhetsutveckling, Västerbotten läns landsting. Sonya Hörnqwist Bylund, PhD, biomedicinsk analytiker, arbetsmiljöforskare, Staben för verksamhetsutveckling, Västerbotten läns landsting. Curt Edlund, PhD, socionom, rehabiliterings-/socialförsäkringsforskare, Institutionen för hälsovetenskap, Mittuniversitetet, Östersund. Urban Janlert, professor, leg läkare, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå Universitet och Staben för verksamhetsutveckling, Västerbottens läns landsting. Birgitta Bernspång, professor, leg arbetsterapeut, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, Vice dekan medicinska fakulteten, Umeå Universitet.

Syftet var att utföra en nationell utvärdering av koordinatorsfunktionen inom sjukskrivnings- och rehabiliteringsområdet Hur ser organisation, uppdrag och innehåll ut och vilken/vilka professioner arbetar i rollen som koordinator? Vilka effekter av rollen koordinator ses när det gäller nöjdhet hos patienter, medarbetare och samverkanspartners? 3. Vilken kompetens är den mest optimala för rollen som koordinator inom detta område?

Material och metod Besök i 14 län, telefonkontakt med resterande fem länen Enkäter – 420 enkätsvar från patienter, koordinatorer, processledare Analyser av enkäterna har skett både med kvantitativ och kvalitativ metod Intervjuer – 10 fokusgrupper (med processledare, koordinatorer och läkare samt med ledare och personliga handläggare inom Försäkringskassan). 76 enskilda intervjuer (med koordinatorer, läkare, processledare , verksamhetschefer samt med personliga handläggare inom Försäkringskassan och med arbetsförmedlare). Samtliga intervjuer skrevs ut ordagrant och analyserades med innehållsanalys samt diskuterades i forskargruppen. Ytterligare material: 13 rapporter från länen och forskningsartiklar (nationella och internationella)

Definition av koordinatorsuppdraget: Hälso- och sjukvårdens koordinatorer ska i första hand förbättra och koordinera arbetet inom vården när det gäller utredning, behandling och rehabilitering för sjukskrivna och patienter som riskerar sjukskrivning. De ska dessutom vara kontaktpersoner mellan olika enheter inom vården och mellan vården och övriga aktörer i samhället.

Koordinatorer inom hälso- och sjukvården: - finns inom primärvård i 19 av 21 landsting - finns också på alltfler kliniker i många landsting Denna studie handlar om koordinatorer inom primärvården Antalet koordinatorer i primärvården uppskattas till ca. 500 personer vilka arbetar mellan 5% och heltid. Koordinatorerna har olika grundprofessioner: arbetsterapeuter sjukgymnaster socionomer (kuratorer) sjuksköterskor medicinska sekreterare psykologer före detta försäkringskasseanställda enstaka andra med annan bakgrund

Övergripande bedömning från studien Funktionen koordinator har en mängd positiva effekter: för patienters rehabilitering patienter beskriver koordinatorn som ett bollplank som visar engagemang, respekt och förståelse. för läkare och andra medarbetares arbete med sjukskrivning och rehabilitering medarbetare värdesätter koordinatorns kunskap i försäkringsmedicin och att denne byggt upp nätverk och struktur som underlättar för samverkan med externa aktörer externa aktörer uttrycker att koordinatorerna på hälsocentraler ger dem ”en väg in i vården” genom att förmedla information och bidra till att möjliggöra tidig rehabilitering.

Hinder – framgångsfaktorer för koordinatorns arbete Det finns en spegeleffekt mellan hinder och framgångsfaktorer Försäkringsmedicin Landstingens uppdragsbeskrivningar Lokala riktlinjer Verksamhetschefers engagemang Processledningars närvaro Arbetstid i förhållande till uppdragen Samarbetet med läkargruppen Samarbetet i team (internt och externt) ”rätt patienter”

”STEGEN” Arbetsuppgifter för koordinator 8. Organisatör, Statistik (bearb./analys Samarbetspartner Fk, Af, m.fl Rådgivare/kunskapsförmedlare Kontaktperson/coach sjukskrivna Kontaktperson/coach förebyggande Utforskare/bedömare pat.behov Teamledare rehab.team Teamledare rehabgarantiarbete Rådgivare till läkare – intyg mm Utbildningsansvarig på enheten ”STEGEN” Arbetsuppgifter för koordinator 7. Organisatör, statistik (bearb./analys) Samarbetspartner Fk, Af m.fl. Kontaktperson/coach sjukskrivna Kontaktperson/coach förebyggande Utforskare/bedömare pat.behov Teamledare rehab.team Ev. utbildningsrådgivare 6. Organisatör, Statistik (bearb.) Samarbetspartner Fk, Af m.fl. Rådgivare/kunskapsförmedlare Kontaktperson/coach sjukskrivna Utforskare/bedömare pat.behov 5. Organisatör, Statistik (hämtning) Kontaktperson Fk, Af m.fl Kontaktperson sjukskrivna Rådgivare/kunskapsförmedlare 4. Organisatör, statistik (hämtning) Kontaktperson Fk, Af m.fl, Ev. rådgivare 3. Organisatör, Statistik (hämtning) Kontaktperson Fk, Ev. rådgivare 2. Kontaktperson Fk 1. Tidbokare (kan finnas i alla ovan)

Spindeln i nätet Nummer (7) 8 på stegen: Organisatör, Statistik (bearbetning och analys) Samarbetspartner Fk, Af, m.fl Rådgivare/kunskapsförmedlare Kontaktperson och coach sjukskrivna Kontaktperson och coach förebyggande arbete Utforskare/bedömare med patienten om behov Teamledare rehabiliteringsteam (internt, externt) Teamledare rehabiliteringsgarantiarbete Rådgivare till läkare – intyg mm Utbildningsansvarig på enheten Tidbokning och att ta ut statistik kan ligga på annan medarbetare Spindeln i nätet

för att klara koordinatorsuppdraget krävs såväl teoretiska och erfarenhetsmässiga kunskaper som personliga egenskaper. Viktiga egenskaper att ha organisationsförmåga och administrativ skicklighet, att kunna arbeta självständigt men ändå ha samarbetsförmåga och social kompetens, att vara uthållig, att vara drivande, handlingskraftig och initiativrik, ”att kunna ha många bollar i luften”.

Viktiga kunskaper Försäkringsmedicin och omvärldskunskap: regelverk, uppdrag, arbetssätt, struktur och kultur, ansvar och roller, kontaktvägar internt och till externa aktörer. Medicinsk kunskap och rehabiliteringskunskap Tidigare erfarenhet av att arbeta i vården. Också viktigt att ha kunskaper i: samtalsmetodik och kommunikation, att arbeta i och leda team, hur man tar tillvara patientens resurser, hur man motiverar till förändring.

Slutsatser (”rekommendationer”) Koordinatorn är en viktig medarbetare inom Försäkringsmedicin (FM). Ämnet måste bli mera känt och implementerat i hälso- och sjukvården. Koordinatorn måste få mandat och stöd från chefen, stöd från processledningen, och finnas i ett koordinatorsnätverk. Central uppdragsbeskrivning ska ha tydliga uppdrag för FM inkl. för koordinator, samt ange vilka patienter som ska prioriteras. Lokala riktlinjer ska innehålla alla centrala uppdrag och ska innehålla klara rutiner och tydligt ange koordinatorns arbetsuppgifter i prioriteringsordning. Uppföljningar av uppdrag och riktlinjer, inkl. koordinatorns arbete, måste förbättras.

forts. Slutsatser Koordinatorns arbetstid måste harmoniera med uppdragen. Rätt urval av patienter enligt uppdrag. Bra samarbete med läkare och externa aktörer är nödvändigt och behöver utvecklas. Arbetsuppgifter som rekommenderas för att ge full upplevd effekt är enligt ”Spindeln i nätet” i rapporten, (dvs. de två översta i figuren med ”stegen”). Det är nödvändigt – för patienters sjukskrivnings- och rehab.process - att arbetssättet med koordinatorer fortgår och utvecklas med strävan efter ständiga förbättringar.

TACK! Vår förhoppning med detta arbete är att rapporten ska spridas och vara värdefull vid fortsatt planering av arbetet med koordinatorer inom hälso- och sjukvårdens försäkringsmedicinska område. TACK!