Bemötandets etik, praktik och pedagogik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Mål med samverksanssystemet
Men det här är väl ingenting nytt?
Att identifiera och utveckla ledare
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Kultur för alla – gäller det mig
Föräldramöte 12 september 2011
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
SET Social Emotionell Träning
Mindfulness – en hjälp på vägen
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kärnvärden.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Hur hanterar allmänläkaren antibiotikaresistensen på 15 minuter?
1 Örebro Utbildningsdag UFPo.
Ta ställning och handla!
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Individens rätt till integritet Etisk handbok för samverkan med tredje sektorn inom äldreomsorgen i Kust-Österbottens samkommun för social- och primärhälsovård.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Om värdigt liv inom äldreomsorgen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Etik och ledarskap.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Anna Forsberg- professor
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Om ett gott bemötande I takt med att antalet hiv-positiva ökar i såväl Sverige som världen kommer antalet möten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Välkomna till styrd helpdesk
Barnkonventionen i förskolan
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Utveckling och lärande
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Bemötandets etik, praktik och pedagogik Gill Croona www.vxu.se

Etik & Utmaning Om lärande av bemötande i professionsutbildning Växjö University Press, 2003

En människa kan aldrig komma i beröring med en annan människa utan att det på något sätt påverkar den andras liv. Det kan handla om något så obetydligt som ett kortvarigt stämningsläge, att väcka känslor. Men det kan också innebära något oerhört betydelsefullt, så att den andres liv faktiskt vilar i den enskildes hand. Lögstrup, Den etiske fordring, 1989

Bemötandeproblematiken i vården Klagomål och anmälningsfall ökar Vårdforskning visar vårdsökandes missnöje Statliga utredningar visar problem Media upplyser oss

Vad handlar klagomålen om ?

Vem klagas det på ?

Bemötandeproblematiken i vården Bristande kompetens? En ny generation? Vårt mångkulturella samhälle? Organisatoriska villkor!

Bemötandet i vården Professionella relationer Asymmetriska relationer Olika hälsa Olika kunskap Olika kännedom Maktobalans

Kritiska situationer Diffusa symtom Väntetider vid cancer Ändrade operationstider Svåra besked Felbedömningar, komplikationer Vårdplanering

Det goda bemötandet i vården kännetecknas av att vårdpersonal möter vårdsökande människor på ett sätt som värnar om deras integritet och autonomi och svarar mot det behov av förståelse och trygghet som uppstår i kontakt med vården. Dessutom framstår förväntningarna om tid och delaktighet, tillsammans med önskemål om glädje, som aspekter som inte kan förbises. Croona, 2003

Goda möten gynnas av goda villkor Tid är inte bara en kvantitet – tid är en kvalitet

Forskningsproblem: Hur hanteras bemötandeproblematiken i professionsutbildning ? Vad handlar bemötandet om ? Hur går lärandet till ? Hur ser villkoren för lärandet ut ? Hur kan man förstå detta på ett intressant sätt ?

Forskningsfrågor: Vad är meningsfullt, meningsskapande och lärande, hindrande och konfliktfyllt – när det gäller bemötandeetik ? Urval: studenter, lärare och kliniska handledare i en professionsutbildning (sjuksköterskeutbildning) Datainsamlingsmetod: kvalitativ intervju Analysmetod: kvalitativ innehållsanalys Tolkningsperspektiv kritisk diskursanalys

Interaktionistisk utgångspunkt Etik och moral har sin grund i mellanmänskliga relationer Alla möten är lärande / har inverkan på alla parter - det finns inga tomma möten – är det inte det ena så är det det andra som kommuniceras -          på gott och ont – oavsett om vi vill eller inte.

Språkfilosofisk utgångspunkt (diskursiv vändning) Språket ger våra handlingar och vårt tänkande mening och innebörd Språket är redskapet för att hantera vår situation, vår omgivning, våra relationer till andra och oss själva Språket är grunden i allt lärande – särskilt när det gäller etik och moral

Men vad är då en diskurs? språkliga strukturer, trender / tendenser diskurser bär kunskap och värden dískurser skapar - och skapas i klimat / kulturer de inverkar på bl.a. organisationskulturer / klimat, bemötandeetik mm Det som “sitter i väggarna” sitter i språket

Studenternas erfarenheter av det goda bemötandet i vården åstadkomma jämlikhet svårt med annan etnicitet än den ’ursvenska’ bidra till självtillfredsställelse bry sig om och värna om patienternas integritet visa respekt och värna om patienternas autonomi - två sätt inbjuda till delaktighet och samarbete informera och överlåta

Vad för slags diskurser Vad för slags diskurser? Värdediskurser Teoretiska tolkningsredskap Habermas kritiska kommunikationsteori Lögstrups omsorgsteori

Sex värdediskurser ’den effektivitetsinriktade diskursen’, handlar mycket om tid, pengar och effektivitetskrav ’den expertisinriktade diskursen’, handlar om bibehållandet av makt och hierarkiska strukturer ’den omsorgsinriktade diskursen’, handlar om engagemang, hjälp och ansvar ’den kommunikativt inriktade diskursen’, handlar om engagerad respekt, delaktighet och samarbete ’den egocentriska diskursen’ handlar om egenriktade och (till synes) oengagerade handlingar ’den etnocentriska diskursen’ handlar om att en särskiljande inställning till människor med annan etnicitet och andra generationer

De sex värdediskurserna i relation till: De sex värdediskurserna i relation till: * värna om integritet och autonomi * svara mot behovet av trygghet och förståelse * förväntningar om tid, delaktighet och glädje Två underbygger – fyra undergräver

’den omsorgsinriktade diskursen’, handlar om engagemang, hjälp och ansvar ’den kommunikativt inriktade diskursen’, handlar om engagerad respekt, delaktighet och samarbete Omsorg och respekt - i balans – är värden som ligger till grund för goda möten i vården En kombination av omsorgsetik och rättviseetik - solidaritet

Omsorg och respekt - värna om andra människors värdighet säker fri två hot bli övergiven bli förtryckt sårbar utsatt två etiska grunder inte överge inte förtrycka visa omsorg visa respekt  

Solidaritet handlar i praktiken om att värna om andra människors värdighet genom att värna om deras sårbarhet och utsatthet – genom att visa omsorg och respekt – som innebär att inte överge och inte förtrycka.   Förutom att sådant bemötande är etiskt i sig så hjälper det människor att se sig själva som värdiga människor som har både möjligheter och rättigheter till ett värdigt liv. Hoten att bli övergiven och förtryckt – innebär hot mot den mänskliga värdigheten omsorg och respekt i balans – ibland tippa men alltid båda. Ex. rätten att få veta – att få behålla hoppet vad kan vi göra ? – för att förverkliga möten präglade av omsorg och respekt

Utveckla bemötandeetiken genom: etisk medvetenhet – ex. vara observant på språkbruk. samtal – på alla nivåer, prata om bemötande – samtalet är etikens och pedagogikens främsta redskap. berättelser – dela erfarenheter, lära av varandra. att argumentera och utmana varandra i samtal och diskussioner. Det är att engagera sig, ta ansvar och visa respekt för varandras åsikter. Det är ett sätt att praktisera solidaritet i arbetsgrupper. ömsesidiga, respektfulla, omsorgsfulla och samförståndsinriktade samtal om bemötande och andra etiska problem lärs etik på ett reflekterat sätt. Etik lärs av etik. Det finns bara ett bemötandeklimat – det är samma klimat som existerar i arbetsgruppen som patienterna möter – väggarna / språkbruket bär värden inga tomma möten samtal – prata med varandra – lära av varandra – skaffa ett panorama av erfarenheter

Deliberativa samtal Att uppmana till att vara med och delta i deliberativa samtal och diskussioner Att utmana varandra genom att lyssna och försöka sätta sig in i och förstå andra och andras erfarenheter – är att visa respekt Att kritisera men inte överge och släppa engagemanget - är att visa omsorg Att försöka nå samförstånd – samförståelse – är en drivkraft som för samtalet vidare Att väga in alla som berörs – ingen ska uteslutas – innefattar även dem som söker vård och stöd

Hur gör vi för att ………. värna om integritet. värna om autonomi Hur gör vi för att ……….. * värna om integritet * värna om autonomi * svara mot behov av förståelse * svara mot behov av trygghet * svara mot förväntningar om tid * svara mot förväntningar om delaktighet * svara mot önskemål om glädje ……. när det gäller våra patienter? Ur litteraturstudien – definition Det framkom övertydligt KLICK

”Det är möjligt att gå etiskt outmanad genom tre års professionsutbildning i Sverige idag”

Olika lärande / undervisningsformer Reproducerande lärande – lära ut – asymmetri och distans Rekonstruerande lärande – skapa och lära tillsammans – symmetri och närhet Emotionellt lärande – lära genom att beröras och känna – närhet

En deliberativ (ömsesidighetsbaserad) pedagogik Pedagogiska förutsättningar baserade på relation, kontinuitet och tillit Pedagogisk hållning baserad på omsorg och respekt i balans Pedagogisk metod med fokus på språk och samtal och gemensamt kunskapande

Gemensam rekonstruktion av kunskap Intersubjektivt lärande

Ju större utmaning desto större krav på: kontinuitet, relation och tillit omsorg och respekt i balans

Deliberativt lärande Etiskt - bygger på det goda bemötandets värdegrund Integrativt - integrerar olika sorters kunskap Meningsfullt Utmanande Kritiskt genomlyst Bindande

Etik- och omvårdnadshandledning Etikundervisning Etik- och omvårdnadshandledning 1 Intro till omv 2 Med baskurs 3 Pre klin I 4 Omv.fo t o m I - patient 5 Omv m i p mötet 6 VFU I År 1 EH 1 yrket koder mm EH 3 etik / teknik EH 2 kropp död mm EH 4 fo.etik EH 5 etnicitet mm OH 6 stud erf OH 7 stud erf 7 Omv m i p ssk y-utövn 8 Omv.fo t o m II omgivning 9 Folkhälsovet9 10 Pre klin II 11 VFU II 12 VFU III År 2 EH 8 dok sekr koder EH 9 språk EH 10 prevention promotion mm OH 13 stud erf Patient erf OH 12 OH 15 stud erf Anhörig erf OH 14 EH 11 bemöt komm u-vis 13 Omv fo t o m III 14 Omv fo t o m IV 15 Pre klin III 16 VFU IV År 3 EH 16 geuns i fo EH 17 mod kraft EH 18 svåra beslut mm OH 20 stud erf OH 19

Hur gör vi för att ………. värna om integritet. värna om autonomi Hur gör vi för att ……….. * värna om integritet * värna om autonomi * svara mot behov av förståelse * svara mot behov av trygghet * svara mot förväntningar om tid * svara mot förväntningar om delaktighet * svara mot önskemål om glädje ……. när det gäller våra studenter? Ur litteraturstudien – definition Det framkom övertydligt KLICK