1
Domstols behörighet i internationella rättsförhållanden “Cross border insolvency” Nationell jurisdiktion? Förhållandet mellan sjörättsliga konventioner och internationella regelverk om domstols behörighet
Kvarstad på fartyg Forum shopping – Sjöpan/sjöfordran? – Fartygets ägare gäldenär? – Vem binder kaptenen? – Last ombord? – Säkerhet? – Kravets identitet vid exekutiva åtgärder? Förhållandet mellan fordrings- flaggstats- och kvarstadsjurisdiktion/regler 3
Kvarstad på fartyg Två parallella regelsystem för kvarstad på fartyg Arrestkonventionen 1952 – sjölagen 4 kap Förutsättningar enligt arrestkonventionen – sjöfordran m.m. Kompletteras av nationella regler, bl.a. krav på sabotagerisk Nationella regler i rättegångsbalken Svenskregistrerade fartyg om sökanden har hemvist eller huvudsakligt driftställe i Sverige 4
Bryssel I-förordningen 5 Tala mot part med hemvist i medlemsstat ska väckas vid domstol i den medlemsstaten (art. 2.1). Allmänt förmögenhetsforum får inte tillämpas (art. 3.2 och bilaga I) Undantag för specialkonvention, art. 71 Inget undantag för allmänt förmögenhetsforum, d.v.s. inget företräde för nationella regler.
Kvarstad på fartyg Ingen särskilt frekvent måltyp i svenska domstolar Effektivt påtryckningsmedel? Gränslandet mellan olika internationella konventioner kan ge upphov till tolkningssvårigheter 6