2010-06-01 Spårbilar vid Chalmers. Spårbilar är...  Bekväma  Trygga  Snabba  Tillgängliga Foto: Heathrow, London.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Resedagbok Eliel Villaroel och Ghazal Valatabar. En resedagbok visar hur man f ö rflyttar sig Används för att undersöka hur vi använder kommunikationer.
Advertisements

Dubai "En annan värld".
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Vad är det för skillnad mellan hyresrätt och bostadsrätt?
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Energiledningssystem
Fastighets AB Balder (publ) hälsar aktieägarna välkomna till årsstämma onsdagen den 7 maj 2014.
Spårtaxistudie Arninge-Ullna, Täby kommun
1.
Kan du omvandla 80 km/h till m/s?
Fjärrvärmeåret Fjärrvärme och -kyla 2010 •Försäljningen (inkl. skatter)1 970 mill. € •Fjärrvärmeenergi35,8 TWh.
Turismen växer fram kapitel 2
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Galgvreten, Enköping.
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Kundundersökning mars 2010
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
Enheter. Innehåll Vad är en enhet Prefix Tid Hastighet Vikt Volym Volym på två sätt: dl - cm 3.
Välkommen till SJs pressträff
Resmål och resvägar Val av transport.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Hur Solo-group konceptet kan effektivisera teamtandvården
Statistiken talar för sig själv: Av 28 dödade cyklister 2010 var 12 över 65 år 9 mellan år 6 mellan 0-44 år Varför är det så viktigt att äldre använder.
Regionala stadskärnor RUFS 2010 och bakgrund Seminarium 25 november 2009 Göran Johnson Regionplane- och trafikkontoret, SLL.
1 Vi gillar amortering! Johan Hansing Nätverket Gilla din ekonomi 10 april 2014.
VAD ÄR BRÅK? täljare bråkstreck nämnare täljare = kvot nämnare.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Energiledningssystem - Arbeta systematiskt och strukturerat med energi.
Postmilen båda banorna
Svenska Brukshundklubben Stockholmsdistrikt Välkomna ! © CGH
Flygplan Av: Mathilda & Leona
LKAB Kapacitet Malmbanan
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Oktoberrapport Oktoberrapport
SPIS-Elena – Spårvägar i Skåne
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Val av transport till resmålet.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Modern belysningsteknik – sparar energi och pengar
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
1 Information Kommunfullmäktige Innehåll Ekonomi Aktuella frågor Personal Framtid.
Infrastrukturplanering
PROJEKT LOGISTIKVARUHUSET. Mål: Undersöka möjligheten att bygga ett toppmodernt logistikvaruhus.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Förstudie Spårväg syd
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
London- Resan Dag:1 Idag när vi kom till flygplatsen gick vi och åt. När vi skulle checka in stängde de framför ögonen på oss och vägrade öppna, fast.
Fotoalbum Shanghai, 1-3 januari Då Per var ledig ett par dagar efter nyår, passade vi på att åka det nya snabbtåget till Shanghai. Tåget gick från.
Näringslivslunch 16 december. Varmt välkomna  Tillståndsguiden  Parkeringsplan  Ny bygglovschef.
Storstugan 2.0 Informationsmöte
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Geografi / samhällskunskap
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Miljöanpassat byggande vid ett regionsjukhus i drift
LOKOMOTIVET!!!.
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Presentationens avskrift:

Spårbilar vid Chalmers

Spårbilar är...  Bekväma  Trygga  Snabba  Tillgängliga Foto: Heathrow, London

Bekvämt & tryggt  Inga byten  Individuell resa  Självvalt resesällskap  Sittplats åt alla

Tillgänglighet  Ingen eller kort väntetid (en vagn var 3:e sekund)  Anpassat för rörelsehindrade  Kan integreras i byggnader

Spårbilsstation i byggnad

Utformning / Teknik  Förarlöst  3-6 passagerare  Anropsstyrt  Separat bana, upphöjd eller underjordisk  Lätt & smidig bana

Spårbilsnät vid Chalmers - förslaget Dubbelspår1,4 km Enkelspår3,5 km ____________________________________________ TOTALT4,9 km STATIONER12 st VAGNAR140 st

Mindre intrång SPÅRBILAR Banans bredd. 1,1 meter Vagnens bredd: 1,9 meter Pelarens bredd:  Stålrör: 0,46 meter  Betongrör: 0,6 meter BUSSGATA 2 × 3,5 m = 7 meter SPÅRVÄG Bredd spårområde: 6,5 meter  Vid hållplats & torg:13 m (gäller Norrköping)

Arken SE Arkitekter Tar liten plats på gatan 3 m

Arken SE Arkitekter Spårvagnar tar större plats 6,5 m

Eskilstuna “Reclaim the street” Nybrogatan, bredd: 15 m © Thomas Höjemo, SNT & Chalmers

Eskilstuna © Thomas Höjemo, SNT & Chalmers

Högre kapacitet SPÅRBILSPÅRVAGN Sirio Passagerare4 st179 st Avgångarvar 3:e sekvar 3:e min Passagerare / timme Hastighet40 km/tim20 km/tim Anläggningskostnad Mkr/km Mkr/km

Byte från tåg till spårbil Byte för samtliga passagerare inom 3 minuter vid spårbilsavgångar var 3:e sek 60 spårbilar motsvarar tågets längd

Stationskapacitet Passagerare / timme Antal spårbilsplatser / station

Ekonomisk jämförelse med buss och spårvagn  Lätta konstruktioner, lättare än fotgängarbro  Investering: Billigare än spårväg  Drift: Billigare än buss  Upp till dubbla resandet  dubbla intäkter  Ökade fastighetsvärden

Vänta inte med trafiksystemet!  Planera bebyggelse och trafiksystem som en helhet  Mer kostnadseffektivt och bättre slutresultat Glöm inte jästen i degen!

Fördelar för fastighetsägare  Betalningsstarka hyresgäster  Hög resstandard motiverar högre hyra Exempel från Rotterdam: % högre värden  Hyresgäster stannar längre  Hög tillgänglighet attraherar företag  Frigör mark från parkering  Bättre miljö & ökat markvärde

En bra affär för Chalmers! Ekonomisk kalkyl av spårbilsnät för Chalmers Nettovinst 9 Hyresintäkter gm frigjord markparkering Värdestegring på fastigheter gm bättre tillgänglighet 47 Mkr per år Årskostnad (OPS-avgift) för spårbilsnätet

Förslag till förstudie 1.Detaljerad bansträckning & stationer 2.Intervjuer om resande i området 3.Visualisering av spårbilsnätet 4.Effekter på markanvändning  Inbesparingar av parkeringsytor  Stationer inne i nya byggnader 5.Dimensionering av vagnpark 6.Trafikprognos 7.Läge för depå 8.Kostnadskalkyl 9.Finansieringsförslag 10.Rekommendationer

Tänk nytt! “Det krävs ett nytt sätt att tänka för att lösa de problem som har skapats av det gamla sättet att tänka” Albert Einstein Skanskas vision av den framtida staden

Världens första spårbilsnät öppnar vid flygplatsen Heathrow i juni Ska Chalmers få världens andra?