Spårbilar vid Chalmers
Spårbilar är... Bekväma Trygga Snabba Tillgängliga Foto: Heathrow, London
Bekvämt & tryggt Inga byten Individuell resa Självvalt resesällskap Sittplats åt alla
Tillgänglighet Ingen eller kort väntetid (en vagn var 3:e sekund) Anpassat för rörelsehindrade Kan integreras i byggnader
Spårbilsstation i byggnad
Utformning / Teknik Förarlöst 3-6 passagerare Anropsstyrt Separat bana, upphöjd eller underjordisk Lätt & smidig bana
Spårbilsnät vid Chalmers - förslaget Dubbelspår1,4 km Enkelspår3,5 km ____________________________________________ TOTALT4,9 km STATIONER12 st VAGNAR140 st
Mindre intrång SPÅRBILAR Banans bredd. 1,1 meter Vagnens bredd: 1,9 meter Pelarens bredd: Stålrör: 0,46 meter Betongrör: 0,6 meter BUSSGATA 2 × 3,5 m = 7 meter SPÅRVÄG Bredd spårområde: 6,5 meter Vid hållplats & torg:13 m (gäller Norrköping)
Arken SE Arkitekter Tar liten plats på gatan 3 m
Arken SE Arkitekter Spårvagnar tar större plats 6,5 m
Eskilstuna “Reclaim the street” Nybrogatan, bredd: 15 m © Thomas Höjemo, SNT & Chalmers
Eskilstuna © Thomas Höjemo, SNT & Chalmers
Högre kapacitet SPÅRBILSPÅRVAGN Sirio Passagerare4 st179 st Avgångarvar 3:e sekvar 3:e min Passagerare / timme Hastighet40 km/tim20 km/tim Anläggningskostnad Mkr/km Mkr/km
Byte från tåg till spårbil Byte för samtliga passagerare inom 3 minuter vid spårbilsavgångar var 3:e sek 60 spårbilar motsvarar tågets längd
Stationskapacitet Passagerare / timme Antal spårbilsplatser / station
Ekonomisk jämförelse med buss och spårvagn Lätta konstruktioner, lättare än fotgängarbro Investering: Billigare än spårväg Drift: Billigare än buss Upp till dubbla resandet dubbla intäkter Ökade fastighetsvärden
Vänta inte med trafiksystemet! Planera bebyggelse och trafiksystem som en helhet Mer kostnadseffektivt och bättre slutresultat Glöm inte jästen i degen!
Fördelar för fastighetsägare Betalningsstarka hyresgäster Hög resstandard motiverar högre hyra Exempel från Rotterdam: % högre värden Hyresgäster stannar längre Hög tillgänglighet attraherar företag Frigör mark från parkering Bättre miljö & ökat markvärde
En bra affär för Chalmers! Ekonomisk kalkyl av spårbilsnät för Chalmers Nettovinst 9 Hyresintäkter gm frigjord markparkering Värdestegring på fastigheter gm bättre tillgänglighet 47 Mkr per år Årskostnad (OPS-avgift) för spårbilsnätet
Förslag till förstudie 1.Detaljerad bansträckning & stationer 2.Intervjuer om resande i området 3.Visualisering av spårbilsnätet 4.Effekter på markanvändning Inbesparingar av parkeringsytor Stationer inne i nya byggnader 5.Dimensionering av vagnpark 6.Trafikprognos 7.Läge för depå 8.Kostnadskalkyl 9.Finansieringsförslag 10.Rekommendationer
Tänk nytt! “Det krävs ett nytt sätt att tänka för att lösa de problem som har skapats av det gamla sättet att tänka” Albert Einstein Skanskas vision av den framtida staden
Världens första spårbilsnät öppnar vid flygplatsen Heathrow i juni Ska Chalmers få världens andra?