Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Center för Skolutveckling
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Världens bästa skola Linda Norberg.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
Rektor Malmö Borgarskola
Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Bra skolor kännetecknas av:
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Expertgruppen för kompetensutveckling och forskningsanknytning - En del av KB:s nationella inflytandestruktur.
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Per Carlsson Föreståndare vid PrioriteringsCentrum Professor vid Centrum för utvärdering av medicinsk teknologi (CMT), Linköpings universitet.
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
From Great To Excellent
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Betänkande av Utredningen om praktiknära skolforskning i samverkan
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Nationellt kliniskt kunskapsstöd som en del i ny nationell samverkan
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
SKL:s uppdrag Intressebevakning och omvärldsanalys
Presentationens avskrift:

Forskningspåverkan i praktiken

Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor

Forskning och beprövad erfarenhet utgångspunkter för SKL:s satsningar Vad påverkar elevernas studieresultat

Framgångsrika skolkommuner 1.har bra ledare 2.tar reda på hur det går 3.lyfter fram kompetenta lärare 4.har höga förväntningar på alla 5.fångar upp barn med svårigheter 6.har tydlig ansvarsfördelning 7.har fungerande relationer 8.har samsyn om skolans mål

Sju punkter för stärkt forskningsanknytning

Sju punkter för stärkt forskningsanknytning – på alla nivåer  Omfattande praktiknära forskning – av lärare och skolledare  God och systematisk kunskap om lärandet för att öka måluppfyllelsen  Lärare och skolledare utvecklas genom att omsätta forskning i det egna arbetet  Forskningsanknuten lärarutbildning

Skolnivå (handlande) – Huvudmannanivå (ansvarig) – Nationell nivå (övergripande beslut)

Lärosäten/skolor/kommuner: former o innehåll för samverkan om utveckling  Samverkan inom lärarutbildningen Vfu Examensarbeten etc RUC / motsvarande Alumni  Forskarskolor  Övningsskolor  Regelbunden kompetensutveckling  Särskilda satsningar

Kommunernas ansvar och kontakter Vad gör kommunen  Samla och sprid  Forskning i den egna verksamheten  Bepröva erfarenheter  Systematiskt kvalitetsarbete  God grund i de egna besluten  Forskarskolor / kommundoktorander  Nätverk  FINLIR Samverkan med andra kommuner  Regional fokus  Via lärosäte  Genom särskild metod  Särskilda utvecklingsområden  Ifous Regioner på gång!

Nationell nivå: Evidence-based policy making – SOU, SNS, IFAU etc Reformer, resurser och resultat i den svenska skolan: Om decentralisering, skolval och friskolor

Gemensamt åtagande för stärkt forskningsanknytning i skolan Statens åtaganden -Forskningsmedel -Forskarskolor -Riktade forskningsinsatser -Grunda nationellt forum -Nationell plattform för regionala samarbeten. Kommunernas åtaganden - Initiera forskning och utveckling - Forskningsimplementering - Lärares och skolledares möjlighet att forska samt karriärtjänster - Stötta samverkan mellan kommuner - Part i nationellt forum Gemensamt åtagande - Värdering och spridning av forskningsresultat - Identifiera forskningsbehov samt syntetisering - Karriärtjänster och lärarutbildning

Forskning och utveckling Praktik Forskning -Samlingspunkt för att värdera aktuell forskning -Forskning om hur lärare undervisar och hur elever lär -Hur ny kunskap kan påverka pågående undervisning Myndigheter Identifiera Huvudmän Sprida Professionen Syntetisera Akademin Implementera

Hur ska vi bygga vidare ?  Förskola/skola – lärosäten  Huvudman – lärosäte  Behörighet / Reformer / Kompetensutveckling  Förskolor/skolor emellan  Förskola – skola  Huvudmän emellan  Lärosätenas roll?  Skolforskningsinstitutet?  SKL:s roll??