Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Varför fokus på nyanlända just nu
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Handlingsplan för matematikutveckling
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Syftet med en personlig handlingsplan
Världens bästa skola Linda Norberg.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Karriär för lärare i Stockholms stad
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Disposition och utgångspunkter
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Nätverk kursplanepiloter
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
BARNSKÖTARUTBILDNING
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Nämndplan 2015.
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
From Great To Excellent
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare Vad ska försteläraren göra? - fokus på analys, kommunikation och kvalitet för lärandets utveckling Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare Målgrupp Huvudmän och representanter för huvudmän (varje huvudman disponerar tre platser). Arrangör Skolverket, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Friskolornas riksförbund. Datum och plats 5 mars       Malmö, Malmö Börshus 13 mars     Arlanda, Radisson Blu Sky City Hotel 16 mars     Göteborg, Clarion Post 27 mars     Stockholm, Clarion Sign Program 09:30 – 10:00     Kaffe och smörgås 10:00 – 10:30     Vad gör försteläraren? - Skolverket berättar utifrån rapport 10:30 – 11:15     Vad gör en skicklig lärare bättre? - Cristina Robertsson 11:30 – 12:00     Exempel från Borgholms kommun 12:00 – 12:45     Lunch 12:45 – 13:15     Exempel från Landskrona kommun* 13:15 – 14:00     Erfarenhetsutbyte - gruppdiskussion 14:00 – 14:45     Återkoppling gruppdiskussion 14:45 – 15:00     Vad händer härnäst? - Skolverket avslutar konferensen  * Sollentuna kommun ersätter Landskrona vid konferensen på Arlanda 13 mars

Landskronas läge Mitt i Öresundsregionen 43 000 invånare, ökande Förskola till yrkeshögskola 8500 barn/elever Låga skolresultat, men trenden har vänt.

Lokala behov: Flerspråkighet som tillgång

Matematik Slutbetyg i matematik åk 9 11,5 (13,7 totalt) NP åk 3 ca 3 % under rikssnittet NP åk 6 stor variation i resultat Obehöriga till gymnasiet 20,8 %

Utgångspunkter Kvalitetsdrivande reform/förändring Kvalitetssäkrad tillsättning – yrkesskicklighet (Arete) Kollegialt lärande – Utbildningsforum för all personal Koll på läget – utvärdering och analys Differentierat uppdrag – centralt och enhetsvis 54 statsbidrag

Förstelärare, fördelning Grundskola 32 st Särskola 1 st Gymnasium 9 st Vuxenutbildning 6 st Resursskola 1 st Modersmål 1 st

Förstelärares uppdrag - villkor Inte frigjort särskild tid Samma lönetillägg för samtliga Rektor arbetsleder Riktad kompetensutveckling

Förstelärares uppdrag - innehåll Centralt uppdrag/enhetsvis uppdrag - Uppdragsbeskrivning 13 lärare med definierat centralt uppdrag – 7 fokusområden Kollegialt lärande Spridning Samrättning av nationella prov Ämnesnätverk Utvärdering och analys

Utvärdering Förväntade effekter Högre måluppfyllelse Kollegialt lärande: Spridning av goda (och misslyckade) exempel Intern rörlighet för att nyttja kompetens och resurser Hur har det gått? Mer likvärdig bedömning (lärares upplevelse) Mer kollegialt lärande Ingen koppling till följeforskning, men utvärderas inom det systematiska kvalitetsarbetet Inga specifika nätverk som omfattar alla, men subgrupper för t ex språk, matematikutveckling osv

Hur har min nya befattning påverkat mitt uppdrag som lärare Hur har min nya befattning påverkat mitt uppdrag som lärare? Emma Anderberg

Vad är mitt uppdrag som förstelärare?

Skolan Introduktion av nyanställda Stötta kollegor som är mentorer/faddrar till nyanställda Leda våra ämnesnätverk (SV) Utveckling av vår undervisning, formativ och likvärdig bedömning i svenska Analysera NP tillsammans med rektor Forskning

Förvaltningsövergripande Leda ämnesnätverk Organisera samrättningen av våra nationella prov

Vilka effekter förväntar jag mig som förstelärare? Positiv inverkan på kolleger Bidra till ett kollegialt lärande Högre måluppfyllelse

Vilka förutsättningar har jag fått för att lyckas med uppdraget? Tydligt nerskrivna uppdrag/arbetsuppgifter Stöttning och feedback från rektor

Hur ser jag på att Landskrona har valt att använda ett meriteringsprogram för att kvalitetssäkra lärares yrkesskicklighet?

Vilka mervärden ser jag att det finns med att vara förstelärare? Strukturerat utvecklingsarbete Högre måluppfyllelse Erfarenhetsutbyte mellan förstelärare Höjd status för lärare

Vilka nackdelar/svårigheter har jag upplevt som förstelärare? Tiden Kollegor

Uppföljningssamtal med rektor Hur skulle jag vilja följa upp hur det går i min roll som förstelärare? Uppföljningssamtal med rektor