Fem barns erfarande av skrivande som lärande redskap Magnus Jansson Pedagogiska institutionen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Att skriva sig till läsning
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Pedagogiskt ledarskap
Teknisk rapportskrivning
Planering.
The big 5 1.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Lärares planeringsarbete!
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Lindås bibliotek Yttre.
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
- Introduktion av införande av Lgr 11
Texten som resurs i naturorienterande ämnen - en studie om textanvändning och textsamtal i ett fysiktema i skolår 5. Annika Mindedal Institutionen för.
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Flera problematiska resultat PRESSMEDDELANDE Fem procent av de svenska lärarna upplever att deras yrke har hög.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
ULLVIBOOIIIII Yao vi skriver en PP om en skola För att vi är coola d(-_-)b Obbe kirrar excel medan OathWinE kollar kjell.
Nätverk kursplanepiloter
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
BFL Bedömning för lärande
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Vilka är vi och vem är jag?
Resultat av klassrumsbesök
Betyg årskurs 6.
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Nämndplan 2015.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Intern Försäkringsbedrägeri Sammanfattning av undersökning, våren 2015 Undersökning Länsförsäkringar våren
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Bedömning i formativ mening
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Klagshamns rektorsområde
Föreläsning Svenska II
Begreppet undervisning
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Styrning och ledning matematik
Presentationens avskrift:

Fem barns erfarande av skrivande som lärande redskap Magnus Jansson Pedagogiska institutionen

Bakgrund Hur kan det komma sig att en del elever fattar pennan eller datorn med glädje, medan andra högst motvilligt tar sig an skrivande? Erfar elever möjligheter med skrivande, eller betraktar de skrivande som onödigt och meningslöst? Erfar elever att de har nytta av skrivande?

Syfte Undersökningens syfte är att utveckla kunskap kring elevers erfarande av skrivande som lärande redskap. En fråga vägleder arbetet: Vad erfar elever att de lär sig då de skriver? Undersökningen avgränsas till att omfatta fem elevers erfarande av fem olika skrivuppgifter. De fem elever som deltar är 10, 11 och 12 år gamla.

Fenomenografi Tre skäl för fenomenografi Undersökningen riktas mot elevers erfarande Undersökningen fokuserar lärande i förhållande till innehåll Undersökningens resultat kan – förhoppningsvis – ligga till grund för val av innehåll i undervisning

Thygesen, Vagle, Fasting, Berge, Evensen (2005)

Material Undersökningens material består av: 25 texter, fem av varje elev 25 intervjuer, fem med varje elev De 25 intervjuerna betraktas som undersökningens primära material

Resultat Vad erfar de fem barnen att de lär sig då de skriver? Om sig själv Textens innehåll En förmåga Textens form Skriva bestämd typ av text Strukturera text Skrivteknik och skrivregler

Resultat SagorVärderingarÅngerVulkanerBrev En förmåga Textens form Skriva bestämd typ av text Strukturera text Skrivteknik och skrivregler Om sig själv En förmåga Textens form Skriva bestämd typ av text Skrivteknik och skrivregler Om sig själv En förmåga Textens form Skriva bestämd typ av text Strukturera text Skrivteknik och skrivregler Textens innehåll En förmåga Textens form Strukturera text Skrivteknik och skrivregler Textens form Skriva bestämd typ av text Strukturera text Skrivteknik och skrivregler

Sammanfattning Undersökningen visar att de fem eleverna erfar skrivandets lärandeobjekt på kvalitativt skilda sätt. En del elever riktar fokus mot textens innehåll och mening, andra mot de förmågor de använder då de skriver medan några fokuserar textens form.