1 2007 School of Health, Care and Social Welfare Kultur och meningsfull vardag i ädreomsorgen- bara om tiden räcker till? Reflektioner från ett FoU projekt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Att förstå anonymiteten (översättning från
Nulägesanalys genom frågor
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
RINKEBYSKOLAN
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
BOSTAD FÖRST ÖREBRO VERDANDI OCH RIA-DORKAS 3 ÅR ( )
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Mellanchefen en maktpotential
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Mål och betygskriterier
Brev från Pingvinen.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Folkbibliotek som kulturhus
Att arbeta praktiskt.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
i kommuner, landsting/regioner
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Det stora i det lilla Vårdarsång på Skoga Äldrecentrum i Solna
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Bedömningskriterier för studentrapporter
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vardagsliv och boendestöd
Pedagogisk planering Brönjaskolan
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Presentationens avskrift:

School of Health, Care and Social Welfare Kultur och meningsfull vardag i ädreomsorgen- bara om tiden räcker till? Reflektioner från ett FoU projekt Temadag på Mälardalens högskola ”Vart tog det sociala arbetet vägen i äldreomsorgen?” Els-Marie Anbäcken Universitetslektor på socionomprogrammet MDH

School of Health, Care and Social Welfare Hur det började och blev Ett nätverk för att stödja kultur/fritid och meningsfull vardag i Linköpings kommun1998. Ett FoU projekt startade 2000, där Els-Marie Anbäcken och Elisabet Cedersund (LiU) var inbjudna som forskare.

Syftet Att uppmärksamma den tysta kunskap som finns hos vård och omsorgspersonal om kulturens betydelse Ge stimulans och näring till fortsatt lärande Belysa vad kultur är och kan vara i äldreomsorgen

Team-arbete! Hur projektet sjösattes: först ansökan till FoU (som beviljades) Projektledare, två forskare, arbetsgrupp, uppföljningsgrupper Seminarierna Så roligt det var!

Grundsynen Alla människor behöver sinnesupplevelser för att få en god livskvalitet i sin vardag Människan behöver bli sedd som en hel människa, vilket betyder att kropp och själ behöver näring för att må bra Men… det upplevdes av många aktiva i nätverket att ”social samvaro” med de gamla inte syns och uppmärksammas på samma sätt som om man utför en praktisk syssla….. Trots kommunens satsning (då) med 15 tim/veckan för fritidsaktiviteter på äldreboendena!

inbjudan Två föreläsningar Hur gör vi i praktiken? Seminarium/workshops

Birgitta Rapp: forskningsdirektör på Stockholms läns museum) Kultur i Vården och Vården som kultur (KIV) Olika former av sinnesstimulering med t ex sång, dans, musik, rörelser, bild., konst samt litteratur ”Kultur” : miljön som den boende och personalen befinner sig i, bemötande mellan dem, vad och hur vi äter - samt matsituationen, dagliga sinnesintryck Bild: Hans Rosén

Birgitta Andersson uttryckande konst och musikterapeut ”Den spröda tonen bortom glömskan” Som vårdpersonal har du säkert varit med om att en sång har öppnat vägen till ett samtal och fortsatt kommunikation. Vad är det som händer och går det att utveckla? Enkelhet * Närhet * Engagemang * Respekt * Glädje * Intuition Reflektion: Vems är miljön – personalens eller de äldres Bild: Hans Rosé n

Seminariedag I med workshops Hinder och möjligheter i vardagen Musik som kommunikation inom demensvård Måleri i vardagen Hur kan jag arbeta med dans och rörelse Vad kan jag- vad kan jag ge till andra? Syjuntans och kafferepets betydelse

problem Ledning Chefer är sjuksköterskor vilket påverkar synen på de gamla Chefer deltar inte i en seminariedag som denna… Om de lät fler personal delta skulle det bidra till att fler blev engagerade Kollegor Ointresse för den typen av aktivitet och ser det inte som ett jobb )”bromsklossarna” … dvs personalens syn på vad som är viktigast för de äldre Sång och musik är en resurs och inte paus. Ska ses som ett arbete och inte bli:” Det gör vi senare när vi får tid!”

Fler hinder Hos de äldre Trötthet - svårt att motivera, många är ganska gamla, trötta, sjuka - en liten klick som är med på det mesta. ”Det är kanske de som inte vill som behöver det” Systemet Pengar- saknas budget för denna typ av arbete Bestämmelser i hemtjänstsystemet kan hindra ( ledsagning till en aktivitet bara för de som bor i service- lägenhet, ej i ordinarie boende)

Från ”dagböckerna” Självklart ska personal vara med vid artistuppträdanden - viktigt för den sociala kontakten och att kunna prata om det efteråt Sångens betydelse i vardagen – ”Det går inte att sjunga och vara ledsen” Färguppfattningen som ändras med åldrandet… ”Eftersom forskningen visar på konstens och kulturens läkande effekt är den ju jätteviktig” Bild: Hans Rosén

Mer från ”dagböckerna” ”Individen i centrum är ju inget nytt. Det var aktuellt på talet men gömdes undan på 1990-talet då allt fler skulle vårdas på allt kortare tid” ”Att planera in städ och matlagning i andra hand, detta ger en chans till våra boende att få den dos av stimulans som var och en behöver utifrån var och ens livshistoria” Bild: Hans Rosén

School of Health, Care and Social Welfare ”Det känns meningsfullt att forskare och terapeuter ställer sig på vår sida (om man kan säga så) och visar politiskt sett att det är ett viktigt ställningstagande om äldre och deras liv, vardag”

”…Tid att tänka igenom och utvärdera måste också räknas in i arbetstiden” ”Biblioteket idag, när vi kom hem hade vi en lässtund, pratade om böckerna och läste högt….Alla var på strålande humör” ”…under eftermiddagen sätter vi på lite dansmusik och lyssnar på, jag och en av våra boende tar en vals ihop” ”orkar ingen kulturplanering under dessa dagar. Det är otroligt rörigt på jobbet, mycket sjukt och många vikarier…” Bild: Hans Rosén

Seminariedag II Musikupptakt Föreläsning: Lotta Isaacs ”Reminiscens, ett medvetet sätt at stimulera och stärka äldres hågkomster” Föreläsning: Sverre Sjölander ” Kroppens eller själens språk- är det någon skillnad?

Valbara seminarier/workshops Bröllop och frieri – hur man praktiskt jobbar med reminiscens Validation och beröring – redskap att hjälpa personer med demenssjukdom Vilken nytta har du av biblioteket? Att orka lyssna och vara närvarande i det svåra Pröva på rullstolsdans och Qui Gong Hinder och möjligheter i vardagen

Några resultat grupp Alla kanske inte vill vara aktiva i en grupp Frivilligheten? Just i stunden kanske man inte vill delta… Exemplet: Inbjudningsbrev till en aktivitet på servicehuset- då kändes det personligt och ledde till att fler deltog individ Kanske individuellt - det lilla samtalet, bemötandet…. eller att man är två personer kring något: exemplet blom- boken, som en personal förmedlade till två boende. Utifrån sitt gemensamma intresse för blommor fick de två en givande kommunikation.

Projekt rapporten där fleras bidrag kom med Forskning som var relevant till projektet presenterades i föreläsningar och i rapporten kom även ett specifikt avsnitt om relevanta teorier om åldrandet, lärande i omsorgsarbete, ”empowerment” samt livslångt lärande Hela projektet beskrivs ”från A till Ö”- för att andra ska kunna göra något liknande De två seminariedagarna med uppföljning Resultat av projektet Återkoppling till forskning Hur gör vi nu, hur går vi vidare? Nätverkets fortsatta roll.

FoU Café – upplägg: uppsats + FoUprojekt presenteras Uppsats från utbildningen i social omsorg och sjuksköterskeutbildningen tillsammans med något FoU projekt (arr. Äldrecentrum Östergötland) FoU projektet Kultur och meningsfull vardag C uppsatsen: FÅNGA DAGEN: En kvalitativ studie om äldre personer och fritidsaktiviteter på service hus ( Anna Hedberg, Helene Rylander) Bild: Hans Rosén

Bara om det blir tid över? Värdegrund och ekonomi ”När tiden är knapp är det så lätt att man bara tänker på vad man ska göra, inte vem man ska hjälpa” Socialt arbete: mer än sociala aktiviteter; ett synsätt på människan som medborgare och medaktör i sitt eget - andras och samhällets liv Bild: Hans Rosén

En rapport i Eskilstuna kommun Jämför gärna Eskilstuna kommuns rapport ”Meningsfull vardag, aktiviteter och socialt innehåll inom äldreomsorgen (2014) Liknande frågeställningar finns här! En fråga som återkommer är hur denna typ av arbete möjliggörs i bistånds- bedömning. Preventivt & hälsofrämjande : det lönar sig på många sätt! Bild: Hans Rosén