Piteå kommuns beredskapsplaner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

LSO på skadeplatsen.
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Tillsynsutbildning 5-6 februari 2014
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Beredskapsplanering samhällsviktiga transporter
Lag om skydd mot olyckor
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Norrbottens läns landsting
Landstingsstyrelsens förvaltning
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Beredskapsdag 2011 När det osannolika händer. Beredskapsdag Elavbrott 1986 Tjernobyl 1994 Estonia 2002 Teleavbrott 2004 Knutbyhändelsen 2004.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
72 timmar som gör skillnad
Arbetsmiljölagen Våld och hot Statligt anställda
Behov av habilitering och rehabilitering
Krisberedskap – före – under - efter
Storstockholms brandförsvar
Krishantering regionalt RSK LEH
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Vad är FRG? En organiserad grupp av frivilliga med särskild utbildning
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
POSOM ledningsgrupp (Psykologiskt och socialt omhändertagande) MAS
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vid en svår olycka måste vi ha hjälp av samhällets resurser
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Vad är FRG? En organiserad grupp av frivilliga med särskild utbildning
1. Brandskydd 2. Delaktighet 3. Alkohol och droger
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
72 timmar som gör skillnad
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Myndigheterna Vad gör dom övriga myndigheterna i händelse av kris? Livsmedelsverket (SLV) Folkhälsomyndigheten (FHM) Statens kriminaltekniska Laboratorium.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krisberedskapssystemet i Sverige Lena Mathiasson Länsstyrelsen i Stockholms län
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Trelleborgs kommun Krishantering
Trygg hemma Gällivare Chefsträff 5 oktober 2015
72 timmar som gör skillnad
POSOM Psykiskt och Socialt Omhändertagande vid olyckor och katastrofer som inträffar i kommunen eller berör kommunens invånare Består av en Ledningsgrupp.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samordningssköterskans uppdrag
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Längre eller upprepad frånvaro
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Piteå kommuns beredskapsplaner. Linda Sjölund Säkerhets- och försäkringssamordnare

Från vardagshändelse till extraordinär händelse

Principerna Ansvarsprincipen: Den som har ansvar för en verksamhet under normala förhållanden ska ha det också under en krissituation Likhetsprincipen: Under en kris ska verksamheten fungera på liknande sätt som vid normala förhållanden – så långt det är möjligt. Närhetsprincipen: Med närhetsprincipen menas att en kris ska hanteras där den inträffar och av dem som är närmast berörda och ansvariga.

Geografiskt områdesansvar En myndighet ska samverka och samordna de samhällsviktiga verksamheterna inom sitt geografiska område, före, under och efter en kris.

Men först….. Allting börjar med en årsplan…….. Riskinventering Samhällsviktiga verksamheter Kontinuitetshantering Risk- och sårbarhetsanalys Plan för hantering av …… Övnings- och utbildningsplan Nya beredskapsplaner Övning

”Kris” Krissida - Insidan

På g eller färdiga Mottagning Kärnteknisk olycka Sanering Väpnat våld i skolmiljöer Styrel (Värmebölja) (Klimatstrategi) Värmeavbrott Oljeskydd Styrel

Plan för utrymning och sanering av Piteå kommun vid kärnteknisk olycka

Två alternativ och en skyldighet Utrymma Omplacera Sanera kärnteknisk olycka

Ansvar vid ett utsläpp av radioaktivt ämne. Statlig räddningstjänst – Länsstyrelsen Leder arbetet, både vid akut fas och sanering. Enligt upprättat program Utser räddningsledare och saneringsledare. Kommunens ansvar Skyldig att bistå med personal och material enligt räddningsledaren i bägge faserna. Skyldig att delta i planering, medverka i övning i bägge faserna. kärnteknisk olycka

Inledande åtgärder vid händelse VMA – Viktigt Meddelande till Allmänheten Beslut om utrymning eller omplacering Information till invånarna – Länsstyrelsen genom kommunen Mottagarkommun ?? Transport – de vi ansvara för till vardags ska vi ansvara för vid kris. Vad invånarna bör och får ta med sig. kärnteknisk olycka

Hjälp vid utrymning och omplacering Andra myndigheter och deras uppgift vid en kärnteknisk olycka Strålsäkerhetsmyndigheten i samarbete med: Jordbruksverket Livsmedelsverket SMHI Socialstyrelsen Försvarsmakten Frivilliga organisationer INES-skalan Jodtabletter kärnteknisk olycka

Sanering Beroende av: Väder, jordmån, årstid, spridning, påverkan, skyldighet att vidta åtgärder gällande sanering men det föreligger endast med hänsyn till följderna av utsläppet, det hotade intressets vikt, kostnaderna för insatsen och omständigheter i övrigt Saneringsledare utses av Lsty som även har ansvar för detta. När det ej längre är kommunal räddningstjänst. Beordrad omflyttning vid sanering Resurser Olika typer av metoder för sanering Avklingning, inkapsling, bortforsling kärnteknisk olycka

Mottagande av utrymda från annan ort

Två delar Ta emot personer under 65 år Ta emot brukare Mottagande

Under 65 Transport Vård och medicin Livsmedel och utspisning Egen transport Ej egen transport Registrering Information Mottagna Invånare Inkvartering Hygien Vård och medicin Livsmedel och utspisning Ordning och säkerhet Resurser Posom Personal Försvarsmakten Svenska kyrkan Frivilliga organisationer Mottagande

Funktionshindrade och äldre Transporter Registrering Information Inkvartering Utrustning Hygien Livsmedel och utspisning Vård och medicin Personal Mottagande

Sanering Ebola och misstänkt försändelse

Avskärma kontaminerat område Det bör finnas en lokal lösning förankrad och dokumenterad i de rutiner som kommunerna ansvarar för att ta fram för hur en avskärmning genomförs. ..\..\Beredskapsplaner\Sanering\Saneringsrutiner för EBOLA.docx Kontakta smittskyddsläkaren (Polis) i landstinget och utför en riskbedömning Om en incident inträffar bör en riskbedömning omedelbart utföras efter konsultation med smittskyddsläkare (Polis) , enligt de rutiner som har tagits fram. Smittskyddsläkaren ansvarar för att person som misstänks ha ebolafeber tas om hand enligt sjukvårdens rutiner i enlighet med landstingets handlingsplan för omhändertagande av fall med misstänkt ebola. Häv avskärmning alternativt kontakta saneringsteam Om det misstänkta fallet kan avfärdas genom riskbedömning behöver inga särskilda åtgärder vidtas avseende sanering. Sanering

Väpnat våld i skolmiljöer

Innehåll: Utbildning ..\..\Beredskapsplaner\Väpnat våld i skolmiljöer\Folder Instuktioner vid väpnat våld i skolan.pdf Ansvar och roller Skola Polis Landsting Räddningstjänst POSOM Kommunens krisledning Väpnat våld

Värmebölja Värmebölja

Innehåll: Allmänna råd till vård- och omsorgspersonal inom hemtjänst, hemsjukvård, särskilt boende och primärvård. Särskilda råd till läkare/sjuksköterska. Information till chef för hemtjänst. Information till chef för särskilt boende. Information till chef för primärvård eller hemsjukvård. Allmänna råd till äldre och deras anhöriga. Värmebölja

Så här ser de ut. Värmebölja

De sista tre beredskapsplanerna då? (Klimatstrategi) Värmeavbrott Oljeskydd