Pussel och gnissel möten mellan skilda perspektiv i forsknings- och utvecklingsprojekt Agneta Hansson, Högskolan i Halmstad Kicki Stridh, Brohuset FoU.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Från forskning till praktik
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Att utvärdera nyttan av FoU
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Nykvarns kommun Bidragsmöjligheter Januari Strukturfondspartnerskapen •Förbättra tillgängligheten och öka förutsättningarna för regionförstoring.
Att arbeta praktiskt.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Maria Appelqvist, November 2008 Malmö högskola Migrationsforskning i Sverige Framväxt och utveckling.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Projektstöd Västerbotten
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete mellan Ledarna, Almega, Sveriges Kommuner och Landsting och Bliwa Stiftelsen, Hållbara chefer.
Vårt uppdrag Att tillvarata medlemskommunernas intressen, främja deras samverkan och att ge dem service.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Programmet för lokalt och regionalt tillväxtarbete – Med fokus på lärande Hur, och vad lär vi oss av utvecklingsprojekt.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Välkommen till ESF:s seminarium
Regionalfonden Västsverige
Vårt uppdrag Inriktning – bidra till ökad samverkan mellan berörda aktörer och till ökade kunskaper om möjligheterna med smarta elnät i samhället – lämna.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Detta är God Vård.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Projektledning.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Elevdemokrati i praktiken
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Högskolor och Samhälle i Samverkan, 4 maj 2011 i Karlstad Välkommen till seminariet på temat ”SKL:s roll för utökad samverkan mellan vetenskap och praktik”
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ur framgångsrik hälso- och sjukvård kommer hälsosam tillväxt Onsdag 30 januari, kl – Lilla sessionssalen, Skånehuset i Kristianstad.
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Skolutveckling genom aktionsforskning
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
Innovation & Gender Presentation 30 augusti Innovation på lika villkor! Jönköping.
19 AUGUSTI FRITID FÖR ALLA UTVÄRDERING AV KLUSTER PERSPEKTIV PÅ METODUTVECKLING I KLUSTERPROJEKT.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
From Great To Excellent
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
”Främja långsiktig samverkan mellan olika samhällsaktörer”.
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Forskningsrådet Formas
Presentationens avskrift:

Pussel och gnissel möten mellan skilda perspektiv i forsknings- och utvecklingsprojekt Agneta Hansson, Högskolan i Halmstad Kicki Stridh, Brohuset FoU Christina Scholten, Malmö Högskola Mia Swärdh, Internationell kompetens AB

Empiri VINNOVAs TIGER-satsning (Tillämpad genusforskning för starka forsknings- och innovationsmiljöer). Vi författare arbetar tillsammans i ett team för att implementera ett genusperspektiv i innovationsklustret Skånes Livsmedelsakademi Vi anknyter också till erfarenheter från Europeiska Socialfonden och KK-stiftelsens krAft-program.

Vårt syfte här på HSS Stöd att utveckla våra tankar fram till paper Diskutera våra metaforer Hitta meningsfulla noder för beskrivning och analys (vilket pussel? Vilket gnissel?) Diskutera finansiärens roll när interaktiva processer med flera perspektiv önskas Teorianknytningar

Metafor: pussel Idén att en sammansättning av aktörer med olika perspektiv i faciliterande team, eller exempelvis partnerskap, skall berika och fördjupa en process som syftar till lärande hos dem som deltar och som syftar till att åstadkomma förändring.

Metafor: pussel Engelskans puzzle kan översättas: pussel, huvudbry, gåta, bryderi

Metafor: gnissel Pusselbitarna av olika perspektiv och förförståelse hos de agerande på olika plan och arenor i projekt passar inte alltid så väl ihop. Det uppstår ”gnissel”.

Metafor: gnissel Gnissel kan enligt synonymordboken beteckna slitning, konflikt, motsättning, skavning och motstånd

Kompetenspussel och en mångfald perspektiv Offentlig, privat och social sektor Forskningstraditioner och discipliner Näringsliv... Olika kulturer möts – aktörer med olika bakgrund, erfarenheter och logik.

Skilda förutsättningar och mål KUNSKAP/LÄRANDE för vem? (regional utveckling/tillväxt, akademisk meritering, metodutveckling, kort- eller långsiktig intervention) TID (kort – lång sikt) PENGAR(finansiering, anställningsform)

Exempel på skilda förförståelser Forskningstraditioner och ämnesdiscipliner, skild syn på epistemologi. Det har konsekvenser för synen på projekt: interaktiv forskningssyn Positivistisk forskningssyn

Exempel på gnissel i samverkan Vi möter motstånd i processer som syftar till att integrera genus och att åstadkomma jämställdhet Gnissel i teamet Gnissel mellan teamet och organisationen

Exemplet Skånes Livsmedelsakademi - ett Vinnova TIGER projekt TEAM genusforskare intermediärer PROJEKTLEDNING forskare ORGANISATION näringsliv forskare

Interaktiv praktik Rollidentitet och rollkonflikter finns inbyggda i konstruktionen i möten mellan forskare och praktiker. Rollerna är svåra att urskilja.

Det är inte bar’ å åk Vi ser ett ökat behov av teoretiskt reflekterad metod- och metodologiutveckling. Inte minst en förståelse hos dem som finansierar forskning och utveckling och avser att åstadkomma resultat genom att koppla samman flera aktörers perspektiv.

Vi frågar oss Hur skulle man kunna konstruera rum där diskussion om kunskap och lärande ges utrymme? Hur kan finansiären främja lärande från pussel och gnissel (worst practice)?

Aktörer skapar rum finansieringprogramnivåprojektnivå