Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Advertisements

Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Studierektor/universitetsadjunkt
Bättre mat och hälsa för äldre
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
Energiledningssystem
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Årsuppföljning LSO.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
PRIO dialogmöte 15 mars 2013.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Förändrad teamrond på Geriatriska kliniken
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Valutareservs- förvaltningen – verkställande av de restriktioner som gäller Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges.
Snart slutsnarkat i Göteborg ?
Patientsäkerhetsronder
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Urologmottagningen i ständig förbättring
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Ramverk för patientmedverkan
Fiskslam från problem till möjlighet - Resultat från provrötning och näringsåterföring.
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Modell för Utveckling av ledningssystem
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Projekt Kortare Väntetider - mål Tillgänglighet till vård och behandling ska följa regionens vårdgarantier Patienterna ska erhålla överenskommen tid för.
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Det ständiga förbättringsarbete
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
1 EVENTUELL VINJETT Södertälje kommun basfakta invånare Traditionell arbetarstad Stora arbetsgivare är - Scania - Astra - kommunen.
PROJEKT ADMINISTRATION Anette Johansson Medicinsk sekreterare Projektledare Ortopediska kliniken, Malmö SUS.
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Patientsäkerhetsarbete
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Ledningssystem på 60 minuter
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Medlemsenkät Vilka frågor tycker du är viktigast att Vårdförbundet arbetar med Inriktningsmål och operativa mål vårdförbundet avd Gävleborg
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Ramverk för patientmedverkan
Vårdsamverkan Valdemarsvik
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
HbA1c <50 efter kost beh
Drop-in mottagning för provtagning
Övergripande uppföljningar 2017
Riksrevisionen granskar AF Tre revisionsrapporter
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Urologmottagningen i ständig förbättring
Utveckling tillgänglighet Hudkliniken SY
Enheten för uppföljning och utvärdering
Presentationens avskrift:

Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus, Göteborg Torbjörn Jacobsson, Avd för Arbetsorganisation, Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg

Hudkliniken lyckades 2005 att med bibehållen kvalitet och oförändrade resurser drastiskt reducera vårdkön och få kliniken i balans. Nu var målet ett år senare: Att undersöka vilka förändringar som har skett och vilka åtgärdsförslag som har införts och varför inte vissa förslag genomfördes Att undersöka vilka faktorer som påverkade införandet av åtgärdsförslagen Att utföra en jämförande studie av patientproduktion i oktober 2005 och oktober 2006 Att sprida information om förändringar som kan prövas på andra kliniker Mål

Intervjuer med sekreterare, enhetschef, vårdenhetschefer, verksamhetsöverläkare, verksamhetschef, sjuksköterskor och läkare. Analys av statistik har insamlats från klinikens olika databaser, tidböcker och scheman. Metod

Exempel på åtgärder med största genomslagskraft: - Samarbete med en grupp på kliniken som arbetade med “genombrottsprojekt” -Kapacitetsutjämning. Bättre synkronisering av personal, lokaler och aktiviteter - Prioritering av patientproduktion framför personalintressen - Stramare remissbedömning och prioritering - Bättre uppföljning av patientproduktion och remissinflödet - Bättre kontroll över skillnaden mellan verklig produktion och planerad - Genomgång av rutiner och uppdatering av medicinska riktlinjer Resultat och måluppfyllelse

Jämförelsen i patientproduktion visade: -Andelen nybesök i förhållande till återbesök ökade från 50% till 57% -Fler utnyttjade läkartider. Verkningsgraden ökade från 78% till 87% Viktiga faktorer vid förbättringsarbeten: Flera förbättringsarbeten som görs samtidigt eller delvis samtidigt har en positiv effekt genom att det förbereder personalen på förändring Ha tydliga mål som efterfrågas och visas upp Deltagare från många yrkesgrupper Testa i liten skala Undvik industriella termer Ledningens engagemang Resultat och måluppfyllelse

Spridning Uppföljningen och analysen av de olika åtgärderna gör att vi bättre kan förmedla till andra om vad som krävs för att lyckas. Ett handlingsprogram för hur köer kan kapas har utformats och spridits till flera andra mottagningar både inom Sahlgrenska Universitetssjukhuset och på andra sjukhus såsom Umeå och Linköping Universitetssjukhus. Även polismyndigheten i Östergötland har tagit del av arbetet för att komma åt sin växande kö av ärenden.

Våga ta kontakt utanför sjukhusvärlden och var inte rädda för att granskas. Flera projekt som genomförs samtidigt ökar förändringsbenägenheten. Eldsjälar från olika yrkeskategorier behövs för ett lyckat resultat. Viktigt med tydliga mätbara mål vars resultat sprids till alla på arbetsplatsen. Ledningen kontinuitet, engagemang och tålmodighet är viktiga faktorer för att implementeringen skall lyckas. Slutsats Våga ta kontakt utanför sjukhusvärlden och var inte rädda för att granskas. Flera projekt som genomförs samtidigt ökar förändringsbenägenheten. Eldsjälar från olika yrkeskategorier behövs för ett lyckat resultat. Viktigt med tydliga mätbara mål vars resultat sprids till alla på arbetsplatsen. Ledningen kontinuitet, engagemang och tålmodighet är viktiga faktorer för att implementeringen skall lyckas. Slutsats