Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svårigheter i vardagen hos vuxna med ADHD
Advertisements

ADHD och ADD skulle kunna liknas vid en överkänslighet eller allergi.
EN FÖRELÄSNING AV OCH MED NICKLAS LARSSON
Exemplet ADHD Gunvor Larsson Abbad Fil.Dr . Handikappvetenskap
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Leg psykolog/leg psykoterapeut
bristande uppmärksamhet hyperaktivitet bristande impulskontroll
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Beroende och den växande hjärnan
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Konsten att leda sig själv
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
AM  Vår hjärna har sett likadan ut de senaste år sedan  Cromagnonmänniskan och nutidsmänniskan  Informationsflödet har förändrats och ökat enormt!
Hur fungerar missbrukarvården i Piteå? Resultat och Ekonomi!
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Behandling av ADHD med Amfetamin. Kortsiktiga effekter på familjeinteraktionen. Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder with Amphetamine.
Date Ledningsteam och Ledarutveckling ADIZES profiler.
Hantera en kronisk sjukdom
Psykiska funktionshinder ADHD
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
UR ETT PEDAGOGPERSPEKTIV
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
ADHD hos barn och ungdomar
Dolda funktionsnedsättningar
Sensorisk överkänslighet vid Fragile X Utbildningsdag Kompetenscentrum Sällsynta diagnoser, KS, Solna Britt-Marie Andersson arbetsterapeut.
Karin Elardt leg psykolog Helén Kindvall kurator, leg psykoterapeut
Vad är Hälsa? ”Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaro av sjukdom och svaghet.” (WHO)
Scouter med behov av stöd
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Kognition och teknik Beata Terzis
Bemötande och förhållningsätt
Barn och ungdomar med ADHD 1. Agenda 2 1. Diagnosen ADHD 2. Hur vanligt är det? 3. Vilka upptäcks? 4. Vad innebär svårigheterna? 5. Förklaringsmodeller.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Barn med ADHD kan uppfattas som: högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga Pratar mycket Rastlös.
SÖMN Mars Kort om sömn Sömnen är kroppens och hjärnans sätt att återhämta sig och bearbeta intryck. Det finns inget antal timmar som är rätt för.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Samsjuklighet Flera ”sjukor”/diagnoser samtidigt Beroendeperspektiv Tidigare: ”Dubbeldiagnos”= mb/beroende och svår psykisk störning (psyk sjukdom eller.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Stresshantering och säljplanering
Bedömning av individens kriminalitet
Veckans fördjupning handlar om en förkortning. Vet du vilken
Psykiskt funktionsnedsättning
Beroendeskala Källa, folkhälsomyndigheten
Sandra Mulaomerovic Överläkare i psykiatri
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Föreningen kognitivt stöd
Övergripande ……………………………………….. Medvetande Orientering
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Eller varför biter treåringen ?
Presentationens avskrift:

Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun ADHD Attention Deficit Hyperactivity disorder Uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet.

Huvudsakligen uppmärksamhetsproblem Huvudsakligen hyperaktivitets-/impulsivitetsproblem Både ovanstående Ca 5 % av alla barn uppfyller diagnoskriterier för ADHD, 40-50% som fått diagnosen som barn har kvarstående svårigheter som vuxna – kanske 1-2% av befolkningen Bland barn 3/1 – pojkar - flickor Vuxna mer jämn fördelning.

Orsaker Medfödd tidig hjärnskada – bl a noradrenalin/dopaminförsörjningen i hjärnan fungerar annorlunda. Brister i centrala kontrollprocesser som svarar för planering, organisation, samordning, impulsreglering och integrering för olika kognitiva funktioner. Arbetsminnet en central roll i de exekutiva funktionerna, hos ADHD fort ”överbelastat”. Ärftliga faktorer spelar stor roll, samt ogynnsamma förhållanden under graviditet – alkohol och tobak.

Kärnsymptom vid ADHD Uppmärksamhetsstörningar Impulsivitet Verkar inte lyssna, Svårt uppfatta instruktioner Hålla kvar uppmärksamhet – fördela uppmärksamhet - fokusera Slutför inte aktiviteter Svårt organisera, strukturera Impulsivitet Reagerar på allt, ofta snabbt, urskillningslöst Svårt att styra o reglera sitt beteende – styrs av stimuli i stunden Omedelbar behovstillfredsställelse Impulsiv istället för strategisk – svårighet med problemlösning Impulsivitet mer påtaglig i situationer som kräver egen reflektion o eftertanke Överaktivitet – svårt finna lämplig aktivitetsnivå Svårt hitta lämplig aktivitetsnivå till vad uppgift/situation kräver – är på topp/helt slut Rastlöshet, inre oro, svårt varva ner, ständigt sysselsatt Kompensera låg vakenhetsgrad? Sömnsvårigheter vanliga.

Samsjuklighet Dyslexi Depression Ångestsyndrom Missbruk Autismspektrastörningar/Toretts Utvecklingstörning

Svårigheter i dagliga livet Bristande tidsuppfattning Svårt organisera och planera. Svårt hålla ordning Svårt få saker gjorda Svårt att välja och välja bort Svårt att göra flera saker samtidigt Svårt att komma ihåg Svårt att klara förändringar Gränslöshet Ojämna prestationer, bra och dåliga dagar. Svårt att uppfatta instruktioner och anvisningar

Resurser Kreativitet Intensiv och fokuserad (i det som motiverar/intresserar) Självständighet – gå sin egen väg Ser möjligheter Orädd ”Spränger gränser”

Lästips ”ADHD/DAMP – en uppdatering” Vanna Beckman ”Från busfrö till brottsling?” Annika Brar ”Tio kvinnor om ADHD” Riksförbundet Attention ”Vuxna med ADHD ur ett hjälpmedelsperspektiv” Agneta Hellström Hemsidor: Riksföreningen Attention (ADHD, AS, Toretts mfl) www.attention-riks.se ”En webbplats för Slarvmajor” www.adhdkvinnor.se