Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Kultur för alla – gäller det mig
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
 En jämförande studie av högskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildning Agneta Bladh  Ratio-seminarium 18 november /11/2013.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Nordisk studiestödskonferens Erik Pedersen Vice ordförande.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Linköpings universitet
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Examensarbeten och skolutveckling
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Chalmers som stiftelsehögskola – utifrån studenternas perspektiv.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Pussel och gnissel möten mellan skilda perspektiv i forsknings- och utvecklingsprojekt Agneta Hansson, Högskolan i Halmstad Kicki Stridh, Brohuset FoU.
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
1 Kommentar till: Promemoria med förslag till ökad organisatorisk frihet för statliga universitet och högskolor, m.m. U2010/222/UH av Professor Peter Lohmander.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Möte med Nackas jobb- och utbildningsexperter
Förordningstext Speciallärarexamen
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nämndplan 2015.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
REKRYTERING AV AKADEMIKER En rapport i Svenskt Näringslivs serie - Akademi eller Verklighet - © Ribbing Deliberate.
Positiva fakta om lärarutbildningen
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Verksamhetsplan FSV 2016.
Kvalitet i högskolan Linda Simonsen September 2016
Alumnrelationer vid LNU
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009

”SFS är en frivillig, partipolitiskt och religiöst obunden sammanslutning av studentkårer…” Ca 50 kårer med totalt medlemmar

Vad är mitt syfte? - Redogöra för SFS syn på utbildningskvalitet

SFS kvalitetsmanifest ”Lärosätets roll är tillhandahålla lämpligt stöd så att varje student ska kunna fullfölja sin utbildning. Statens roll är att tillhandahålla resurser för att detta ska vara möjligt, samt att utforma resurstilldelningen på ett sådant sätt att detta mål för lärosätena sätts i förgrunden.”

Tre grundläggande krav 1. För det första krävs betydande resurstillskott för att stärka kvaliteten. 2. För det andra krävs ökad samverkan mellan högskolan och det övriga samhället. Kontakterna mellan högskolan och framför allt arbetsmarknaden bör stärkas inom alla studieområden. 3. För det tredje krävs att alla aktörer har inflytande över och tillsammans utformar den högre utbildningen. Därför är ett starkt studentinflytande ett fundament för utveckling och kvalitetssäkring i akademin.

Resurser och lärarledd tid ”Den största och mest påtagliga kvalitetsbristen i svensk högre utbildning är bristen på kontakt mellan lärare och studenter. Antalet studenter per lärare har ökat kraftigt det senaste decenniet.”

Viktig av flera anledningar… ”Detta problem berör alla studenter, men det slår hårdast mot studenter som saknar akademisk bakgrund. En mer heterogen studentgrupp kräver mer resurser per student, inte mindre. Därför är kravet på fler lärare viktigt ur jämlikhets- och mångfaldssynpunkt.”

Bildning och kritiskt tänkande… ”Bildning har en centralplats i den högre utbildningen. Studenter måste ges tillfälle att reflektera kring och kritiskt granska den inhämtade kunskapen.”

Vad kan förbättras? ”För att uppnå bildningsmålet måste flera förändringar och förbättringar till inom högskolan. En förutsättning för bildning är att den akademiska friheten ligger till grund för den högre utbildningen. Avgörande för den akademiska friheten är att studenten själv kan välja inriktning för sin forskning eller sina studier.” ” Kunskap inom andra områden än huvudämnet kan vara lika viktig för studenten som sakkompetens i just huvudämnet för att senare kunna lyckas i arbetslivet.”

SFS krav gällande bildning att samtliga utbildningsprogram ska innehålla obligatorisk kurs/kurser med tvärvetenskaplig och/eller bildande inriktning att det inom samtliga utbildningsprogram ska vara möjligt att tillgodoräkna sig kurs/kurser i valfritt ämne för sin examen att kurser på grundläggande nivå, t.ex. inom språk, fortsatt ska erbjudas inom högskolans ram att det på lärosätesnivå ska utarbetas en process för hur kurslitteraturen väljs så att den garanterar relevans och ett flertal teoretiska perspektiv att studenter ska kunna få prövat vid högre instans om denne blir nekad stöd och handledning för uppsats eller annat större arbete på grund av att institutionen inte anser inriktningen relevant för utbildningen

Arbetsvillkor i SFS kvalitetsmanifest… ”God kvalitet för studenterna kräver goda arbetsvillkor för lärarna. Bristen på kontakt mellan lärare och studenter, och att det finns för få lärare per student, är det största hotet mot kvaliteten av högre utbildning idag.”

Vad tycker SFS? ”Lärare ska ha stöd och incitament för att utveckla sin pedagogiska och vetenskapliga kompetens. Pedagogisk utbildning för lärare ska vara både obligatorisk och återkommande.” ” Sverige behöver en ökad mångfald inom lärarkåren.” ”Att fler lärare än idag ska vara disputerade är ett viktigt krav.” ”Att lärarna tar del av mobilitet, utbyten och internationalisering är lika viktigt som att studenterna gör det.”

SFS att-satser om lärarnas roll… att pedagogisk och vetenskaplig erfarenhet och skicklighet ska ha samma tyngd vid beslut om anställning av undervisande personal att lika stor vikt fästs vid pedagogisk som vetenskaplig meritering vid befordran att lärare som inte disputerat ska ha rätt att få tjänstledigt för att genomgå forskarutbildning att högskolan aktivt ska rekrytera lärare från näringsliv och offentlig förvaltning att pedagogisk utbildning för lärare ska vara obligatorisk och återkommande

Sammanfattning… SFS kvalitetsmanifest – använd gärna! Resurser och lärarledd tid Bildning och kritiskt tänkande Lärarnas roll

Kontakta gärna SFS eller