Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan åk 9).
Trivsel och stöd från lärare
Elever som trivs mycket eller ganska bra i skolan
Lärarna berömmer dem som gjort något bra.
Lärare ger mig inget beröm om jag jobbar hårt
Andel som tycker skolarbetet känns meningslöst
Elever som anser att skolarbetet är förvirrande
Elever som anser att lärarna tydligt förklarar vad man får göra och inte göra (reglers tydlighet)
Elever som tycker att lärarna nästan alltid har intressant undervisning
Elever som anser att de snabbt får hjälp av läraren om de inte förstår
Andel elever som ofta ser fram emot att gå till lektionerna
Elever som tycker det är hög ljudnivå och stökigt på lektionerna
I början av lektionen tar det minst fem minuter innan arbetet kan börja
Inflytande och delaktighet
Elever som får vara med och planera undervisningen
Elever som anser att deras åsikter inte tas på allvar i skolan
Elever som anser sig få vara med och bestämma över saker som är viktiga för dem
Index - Positiv uppmärksamhet från lärare
Index- grad av inflytande
Index – Tydliga förväntningar
Index – God anknytning
Trygghet
Elever som känt sig mobbad under senaste läsåret
Elever som mobbat andra under senaste läsåret
Elever som anser att ”vuxna ingriper” om någon blir trakasserad eller mobbad” i deras skola
Elever som är oroliga för att utsättas för brott i skolan (t ex stöld eller misshandel)
Elever som blivit mobbad / trakasserad via internet eller sms detta läsår
Elever som skolkat minst en hel dag detta läsår
Elever som skolkat 2-10 ggr
Elever som skolkat mer än 11 ggr
Elever med många sårbarhetsfaktorer