Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober 2012. Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Advertisements

VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Samtalet På Arbetsplatsen.
Pedagogisk dokumentation
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Att tala för att övertyga
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Kongress 2014 Vi utveck lar människor och industri Delfrågor i häftet Vår organisation.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Läroplansträff Välkomna.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
The Why ? Korpkvalitet betyder att vi uppfyller våra medlemmars behov och förväntningar och att vi tillsammans med våra medlemmar kontinuerligt jobbar.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Vad måste man göra? Inför att man ska starta ett projekt.
Medlemsvård och rekrytering
4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör.
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Demens och tidshjälpmedel
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Elevdemokrati i praktiken
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Valberedningsutbildning
Robert Larsson IT/IS-chef Riksidrottsförbundet & SISU Idrottsutbildarna Bosön,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Projekt: Distrikt Värmland Övergripande mål Öka intresset hos 40-talister att bli medlemmar i SPF Hitta och identifiera verktygen för en kostnadseffektiv.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Sveriges viktigaste jobb finns i välfärden Över en miljon människor arbetar i välfärden. Här jobbar de som bygger vårt samhälle och får allt att fungera.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Lära för livet!.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
DET-Uppgifter.
Korta noteringar från borden
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Det här är Folkbildningen i Västmanland
FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR VÄRVNING.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR VÄRVNING.
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
”Klubbkonsult” Beskriva zonordförandens roll som "klubbkonsult"
Rekryteringsstrategi/medlemstrategi
Presentationens avskrift:

Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober 2012

Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera, aktivera och behålla medlemmar. Vi utgår från Medlemsmodellens åtta steg i allt vårt arbete.

Förhållningssättet Innebär att diskutera motstånd, föreställningar och valda sanningar kring värvning och engagemang. Hur skapas en kultur där aktiva ser medlemsarbetet som en naturlig del av sitt uppdrag? Vilken intern syn har ni på medlemmarna: är de en tillgång eller till besvär? Hur kommer ni förbi rekryteringsmotstånd och valda sanningar?

Metoderna Tekniker för att utveckla det rekryterande samtalet, det aktiva lyssnande, argumentationen och förmågan att hantera besvärliga invändningar. Målet är att leverera användbara verktyg som kan användas av deltagarna direkt.

Strategierna Är nödvändiga för att er organisation ska få ett helhetsgrepp om medlemsfrågorna och inte hantera dem ad hoc från er övriga verksamhet.

Medlemsmodellen Reflektera förankra medlemsarbetet och bli överens om organisationens grundläggande uppdrag Analysera se över era föreställningar, få in mångfaldsaspekten när ni definierar vem som är er medlem Attrahera prata med era målgrupper och ta reda på vad de förväntar sig av er Rekrytera utveckla er samtalsteknik och förmåga att våga fråga Introducera säkerställ att ni tar emot nya medlemmar och aktiva på ett framgångsrikt sätt Hantera bemöt kritik och utträden professionellt och använd feedback i organisationsutvecklingen Aktivera skapa strukturer och mötesformer som främjar alla sorters engagemang Utvärdera säkerställ att ni utvärderar, följer upp och överlämnar medlemsarbetet på rätt sätt

Erbjuder ni hela medlemstrappan? 4.Delaktighet. Alla tillfrågas om de vill ha en uppgift. 3. Nytta. Medlemmen upplever att den får användning för medlemskapet. 2. Förfrågan. Förfrågan om medlemskap, gärna en personlig kontakt. 1. Kännedom. Den potentiella medlemmen vet om att ni finns.

Tips! Se rekrytering och aktivering som en integrerad del Utse ansvarig/a (styrelseroll, koordinator) Låt medlemmarna vara medskapare Låt många göra lite Utbilda många i att vårda & värva medlemmar Prata med och inte om målgruppen Ge alla som vill en uppgift och tacka för hjälpen

Glöm inte att fira framgång!