Projektledning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Individuellt lärande tillsammans
Advertisements

Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Examensarbete - ett projekt
Ewa Lidén Kassel Projekt nr Introduktion 2009 Verktyg 3 WORX för entrepre- nörer.
Modellen
Logga.
Förra måndagen gick vi igenom:
En introduktion till SEB Way
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Arbetsplan för skolbiblioteket
VIBF,s Utbildningar. Våra utbildningar är: Ledarutbildningar. (Bul)
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Bedömning.
Ett processinriktat arbetssätt
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Individuell utvecklingsplan på gymnasiet. Hur kan idrottsgymnasierna sätta individen och dess utveckling i centrum? Hur vet vi att de verkligen utvecklas?
Välkommen till ESF:s seminarium
MODIGT MEDARBETARSKAP
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Effektivisera med ökad kvalitet
Valideringsprocessen
Att tillsammans påverka!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
Delaktighet.
Hälsoskola för nyanlända under etablering
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Bra planering skapar trygghet
Kommunikationsplan för ----
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Framtidskartläggning
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Dagens upplägg Reflektioner sedan i fredags Målsättningen med utbildningen Fortsatta planeringen Gruppdiskussion kring nuläge Presentation av redskap.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Att starta, planera och driva projekt
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Verktyget Utmärkelsen….
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Förbättra klubbkvalitet
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Projektledning

Målsättning / Önskat utfall Deltagarna har en klar uppfattning avseende sina egna och respektive organisations styrkor och svagheter, samt ett planerad angreppssätt för att förbättra ledarskapet och effektiviteten i projekt. Deltagarna/Teamet har större insikt och förbättrad förmåga att på kort tid skapa en högpresterande projektgrupp. Deltagarna har större insikt och förbättrad förmåga hur hantera förändringar, stress och yttre störningar i projekt. Deltagarna har större insikt och förbättrad förmåga avseende hur använda kommunikation som ett effektivt verktyg i hanterandet av interna & externa projektkontakter. Större insikt avseende kopplingen situationsanpassat ledarskap och en modern projektmiljö. Utveckling av klimatet för samarbete och stöttning av varandra i projektledarrollen Deltagarna har startat en grund till processutvecklingsarbete runt respektive organisations sätt att bedriva projekt Träningen har givit Deltagarna/teamet positiv energi och en tydlig vilja att delta i effektiviseringen av sitt eget och respektive verksamhets sätt att leda & bedriva projekt.

Övergripande Program-upplägg: (Röda tråden i upplägget är tillämpning och erfarenhetsbaserad inlärning utifrån ett projektledningsperspektiv) Dag 1 (FM) ”Samla gruppen” Dag 1 (EM) ”Teamet & Energin” Dag 2 ”Projektets grunder” Dag 3 ”Projektplanering & uppföljning” Syfte: Att skapa/forma program- deltagarnas gemensamma analys av förändrings/ förbättrings behov/potential. Gemensamt sätta programmets slutliga utformning, genom-förande & målsättning Insikt om behovet av gemensam målbild och vägbeskrivning i skapandet av goda resultat Fastslå förbättringsmål för projektledning inom våra respektive ansvarsområden. Genomförande: Analys (Igår, idag, Imorgon) Fastsällande av programmål & grovplanering av genom-förandet (utifrån befintligt förslag) Teori Utvärdering av dagen Syfte: Att höja insikterna runt vad som skapar positiv och negativ energi/resultat i ett team Gemensamt hitta förbättrings-potentialer i våra respektive sätt att arbeta med energiskapande i projekt (personligt & organisatoriskt) Skapa Insikt om vikten av resultatorienterat ledarskap Genomförande: Kartläggning av nuvarande arbetssätt / ledarskap Teori Planering och beslut hur tillämpa. Utvärdering av dagen  Syfte: Att skapa en god insikt om ”idén” med projekt som organisations-form Att få deltagarna att se och förstå projektmodellen som en konkurrensfördel Fasindelning i Projektmodeller Kartlägga framgångsfaktorer och nyckelutmaningar i projektledarskapet Roller och intressenter Uppdragsdefiniering & ”Scope Management”   Genomförande: Teori Diskussion utifrån erfarenheter och verklighet Projektmodell, genomgång av fasindelningar Syfte: Uppföljning & utvärdering av praktik från Dag 2 Planering av projekt Riskanalys Värdebaserad uppföljning Kvalitet i projektstyrning Korrigerande aktiviteter (avvikelsehantering) Resultatorienterad projektuppföljning Styrguppens roll & ansvar Genomförande: Teori Kartläggning av nuläge Planering och beslut hur tillämpa. Hur utveckla vår modell Utvärdering av dagen

Övergripande Program-upplägg: (Röda tråden i upplägget är tillämpning och erfarenhetsbaserad inlärning utifrån ett projektledningsperspektiv) Dag 4 ”Jag som Projekt- ledare & Coach” Dag 5 ”Kommunikation” Dag 7 ”Fortvarighet” Syfte: Uppföljning & utvärdering av praktik från Dag 3 Styrkor och svagheter i mitt ledarskap , hur hanterar/ utnyttjar jag dessa. Skapa insikt om kraften i ett Resultatorienterat coachande. Skapa kunskap avseende grunderna i genomförandet av Resultatorienterad coaching Hantering av konflikter & mentala blockeringar Genomförande: Kartläggning av mig själv Teori Praktisk träning + utvärdering Planering och beslut hur tillämpa. Utvärdering av dagen Syfte: Uppföljning & utvärdering av praktik från Dag 4 Att höja medvetandet avseende betydelsen av kommunikation som verktyg för att nå resultat Min kommunikations & konfliktstil Genomgång och utveckling. Grundläggande träning i aktivt lyssnande och brobyggande (Vinna-Vinna) Förhandlingsteknik Genomförande: Kartläggning av nuläge Genomföra kartläggning av individuell kommunikationsstil (innan dagen) Teori Praktisk träning + utvärdering Planering och beslut hur tillämpa. Utvärdering av dagen Syfte: Uppföljning & utvärdering av praktik från Dag 5 Utvärdering av programmet i sin helhet, förbättringsförslag och behov av ytterligare träning/utveckling fastlagd. (egen roll & organisationen) Planering av hur individerna i detta team kan ta sitt ansvar i utvecklingen av den interna projekteffektiviteten Mötesutvärdering & Avslut

Planering Dag 1+2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Dag 6 Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Månad 5 Dag 1+2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Dag 6 Upplägget bygger på att deltagarna får tillfälle att praktiskt tillämpa de genomgångna teorierna mellan träningstillfällena. Tillgång till individuell telefon-coaching ingår under träningsperioden Under detta halvår parallellt med utbildningen, driver gruppen analys & ev. förbättringar avs. den egna organisationens effektivitet i att driva projekt.