Landstingets förtroendemannaorganisation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Allmän trafikplikt En vägledning.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Stat – Huvudman - Profession
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Kultur för alla – gäller det mig
Vägen mot bildande av nya Region Halland
Kulturförvaltningens verksamhet
Patientnämnden.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Uppgifter, arbetsformer, rutiner
Gemensam nämnd.
Patientnämnden Oberoende instans för utredning av problem i vården.
Politisk organisation
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Om regional demensöverenskommelse
Patientrådet RCC Uppsala Örebro Organisation, arbetsform och ansvar
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Så här fungerar kommunen
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Handläggning enligt SoL
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Utbildning för fullmäktige
Maud Rudquist och Katrin Siverby
Det beskrivs i författningen, alltså de fyra grundlagarna.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Hur ska biblioteken fungera som lokala och regionala utvecklingsaktörer om tre år? Hur kommer vi dit? Ett strategiskt samtal om biblioteksutveckling 24.
Vi blir Region Jönköpings län
Landstinget i Uppsala län 2014
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Landstinget Dalarnas beroendevård
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Organisationsscheman
Regionstyrelsen
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Välkomna!.
Patientnämnden Patientnämnden är en oberoende/fristående instans dit patienter och anhöriga kan vända sig då det uppstått problem i kontakt gällande all.
Patientnämnden 2010.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
HSO Västerbotten Organisationsschema
Patientnämnden 2007.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
Samråds- och Samverkansförfarande Samverkan avser den dialog och samarbete som sker mellan självständiga och sido- ordnade samhällsaktörer för att samordnat.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Administrativa enheten
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Ordförande från Regionstyrelsen (utses av RS) Vice ordförande från organisationerna (förslag av representantgruppen, Tillgänglighetsrådet fastställer)
Regionsamverkan Sydsverige 2,5 miljoner invånare 26% av Sveriges befolkning.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Pensionärsrådet inom Region Gotland (PRG) infört 6 oktober 1976 Ordförande i regionstyrelsen RS (utses av RS) vice ordförande från organisationerna (utses.
Regionkommun i Dalarna 2019
Lex Maria.
Fakultetsnämndens arbetsformer
Vad innebär regionbildningen?
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Patientnämnden 2009.
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Landstingets förtroendemannaorganisation

Förtroendemannaorganisation

Landstingsfullmäktige Landstingsfullmäktige utgör landstingets högsta beslutande organ och beslutar i ärenden av principiell beskaffenhet och annars av större vikt för landstinget Landstingsfullmäktige har 71 ledamöter och det antal ersättare som framgår av länsstyrelsens slutliga röstsammanräkning Landstingsfullmäktige utser, varje år då allmänna val ägt rum, landstingsråd och gruppledare för mandatperioden

Utskottet för demokrati, jämställdhet och integration Utskottet arbetar direkt under fullmäktige, med rätt att initiera ärenden Kan användas för att bereda eller utreda ärenden, till exempel motionssvar eller remissyttranden Utskottet följer debatten och utvecklingen inom för utskottet relevanta verksamhetsområden Utskottsarbetet ställer stora krav på ledamöternas eget engagemang att prioritera frågeställningar och aktivt bidra till insatser inom utskottets verksamhetsområde Utskottet ska ur ett medborgarperspektiv aktivt driva frågorna inom området Utskottet har 15 ledamöter

Landstingsstyrelsen Styrelsen ska leda och samordna för­valtningen av landstingets angelägenheter och ha uppsikt över övriga nämnders verksamhet. Styrelsen ska alltid bereda ärenden till fullmäktige. Ansvar: Samspel med länets kommuner m.m. via Regionförbundet Strategiska frågor med Uppsala universitet Strategiska frågor med sjukvårdsregionen Övergripande FoU-frågor Strategiska fastighetsfrågor Övergripande miljöfrågor Övergripande personalpolitik Strategiska IT-frågor, m.m.

Landstingsstyrelsen (forts.) LS har 15 ledamöter och 12 ersättare. Landstingsstyrelsen har Arbetsutskott Finans- och investeringsutskott FoU-utskott (fr.o.m. 2015) Landstingsrådsberedning

Hälso- och sjukvårdsstyrelsen Ansvar: Beställarstyrningen av hälso- och sjukvård samt tandvård för länsinvånarna Samverkan med kommunernas vård Uppgifter: Vårdavtal Ersättningssystem Avtal med externa vårdgivare Läkemedelsfrågor Folkhälsouppdrag M.m. HSS har 13 ledamöter och 8 ersättare

HSS utskott och beredningar Arbetsutskott Länsdelsberedningar (11 ledamöter var) Norra Mellersta Södra 3 länsdelsberedningsutskott (3 x 3 ledamöter)

Produktionsstyrelsen Ansvar: Produktion inom verksamheten Fastställa organisation för förvaltningarna Lokalisering av den egna produktionen Drift och översyn av fastighetsbeståndet Servicefrågor System för uppföljning och utvärdering M.m. PS har 13 ledamöter och 8 ersättare PS har ett arbetsutskott

Kollektivtrafiknämnden I praktiken regional kollektivtrafikmyndighet Ansvar: Trafikförsörjningsprogram Beslut om allmän trafikplikt Beställare av regional kollektivtrafik i länet Kollektivtrafikens roll när det gäller regional utveckling M.m. KTN har 13 ledamöter och 8 ersättare KTN har ett arbetsutskott

Kulturnämnden KN leder landstingets verksamhet inom kulturområdet och arbetar bl.a. med: kvalitet och konstnärlig förnyelse geografisk spridning av kultur inom länet samverkan med kommuner, folkrörelser, studieförbund, andra kulturorganisationer samt enskilda kulturskapare bidragsgivning driften av Wiks folkhögskola driften av Wiks slott och konferens KN har 9 ledamöter och 5 ersättare

Patientnämnden PN ska hjälpa patienter att få information för att kunna ta tillvara sina intressen i hälso- och sjukvården och tandvården främja kontakterna mellan patienter och vårdpersonal rapportera iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till vårdgivare och vårdenheter rekrytera stödpersoner till patienter som tvångsvårdas i psykiatrin PN har 7 ledamöter och 5 ersättare utsedda av landstinget

Varuförsörjningsnämnden Tillsammans med landstingen i Dalarna, Västmanland, Sörmland och Örebro har landstinget bildat en gemensam nämnd för varuförsörjningen.  Landstinget utser 1 ledamot och 1 ersättare till nämnden.

Kostnämnden Tillsammans med Landstinget Västmanland har Landstinget i Uppsala län bildat en gemensam kostnämnd. Landstinget utser 3 ledamöter och 3 ersättare till den gemensamma kostnämnden.

Arbetsordning för fullmäktige Valår sammanträder nyvalda fullmäktige första gången i november. Då ska fullmäktige välja ordförande samt en förste och en andre vice ordförande (presidium). Presidiet väljs för fullmäktiges löpande mandatperiod. Tills presidievalen har förrättats, tjänstgör som ordförande den som har varit ledamot i fullmäktige längst tid (ålderspresidenten). Landstingsfullmäktiges presidium bereder frågor om ansvarsprövning samt beslutar i enkla löpande ärenden som rör landstingsfullmäktige, t.ex. representation, deltagande i kurser och konferenser m.m.

Ersättares tjänstgöring En ledamot som är förhindrad att delta i ett helt/del av sammanträde ska snarast anmäla detta till sitt parti. Partiet kallar in den ersättare som står i tur. Om en ledamot utan föregående anmälan uteblir eller inte kan fortsätta delta i ett pågående sammanträde, kallar ordföranden in ersättare som står i tur att tjänstgöra. Ordföranden bestämmer när en ledamot eller en ersättare ska tjänstgöra under ett pågående sammanträde. Endast om det föreligger särskilda skäl får inträde ske under pågående handläggning av ett ärende.

Yttranderätt Ordföranden och vice ordförandena i en nämnd/styrelse, fullmäktiges utskott och hälso- och sjukvårdsstyrelsens beredningar, vars verksamhetsområde ett ärende berör, får delta i överläggningen i ärendet även om de inte är ledamöter i fullmäktige. Detsamma gäller landstingsråd. Om någon talare avlägsnar sig från ämnet och efter tillsägelse inte rättar sig, får ordföranden ta ifrån talaren ordet. I övrigt får ingen avbryta en talare under ett anförande.

Reservation Den som vid fullmäktiges sammanträde har deltagit i avgörande av ärende får anföra reservation mot det fattade beslutet. Reservation ska anmälas innan sammanträdet avslutas samt - om den utvecklas närmare - avfattas skriftligen och avges senast när protokollet justeras.

Beredning av ärenden Om fullmäktige inte beslutar något annat avgör LS beredningen av fullmäktiges ärenden. Om ett ärende berör mer än en nämnds verksamhet och avser uppgift som det enligt särskild författning åligger landstinget att sköta, ska varje berörd nämnd bereda det eller ges tillfälle att yttra sig. Alla nämnder som berörs av ett ärende bör ges tillfälle att yttra sig i ärendet, om det inte finns skäl mot det.

Motioner En motion ska vara skriftlig och egenhändigt undertecknad av en eller flera ledamöter. Ämnen av olika slag får inte tas upp i samma motion. En motion väcks genom att den ges in till landstingets kansli. En motion får också lämnas vid ett sammanträde med fullmäktige. En ersättare får väcka en motion bara när ersättaren tjänstgör som ledamot vid ett sammanträde.

Interpellationer En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till landstinget åtta arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den. Fullmäktiges ordförande meddelar när svar kommer att lämnas. En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. Interpellation besvaras vid nästkommande sammanträde. Svar ska vara skriftligt och tillhandahållas ledamöterna innan det tas upp. Interpellanten bör få svaret minst en arbetsdag före sammanträdet.

Frågor En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Frågan ska inlämnas till landstinget senast en arbetsdag före sammanträdet. En fråga ska vara så ställd att den kan besvaras utan särskild utredning. En fråga kan besvaras muntligt.

Landstingets organisation