Göteborgs universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coachande ledarskap som mentor
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Arbetsterapi i skolan.
Individuellt lärande tillsammans
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Mitt jobb & Min karriär.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Scanias motormontering Södertälje
Bedömning av professionell kompetens
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Hur tänka och göra som processtödjare
Att tänka på inför lönesamtalet
Kommunikation.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Lokal Pedagogisk Planering
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Valnöten VAD/HUR.
Sammanfattning föreläsning
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Lyckad träning Hur?.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Lönesamtalet.
Att tala lön med sin chef
Background Egenskaper FritidsintressenArbetslivserfarenheter.
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Ett aktivt medarbetarskap
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Vad är det styr hur du mår på din arbetsplats?
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
ReumatikerförbundetFinansieras av Arvsfonden Att leva med…….
Förändring – hot eller möjlighet?
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Kommunikationspass Jag heter
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Kroppsspråk, röst och artikulation
Rapport psykosocial skyddsrond
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Förhållningssätten.
Coachande samtal.
Välkommen till chefsmötet!
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Presentationens avskrift:

Göteborgs universitet 20 januari 2008 SHH – status, bakgrund MF – uppdrag, konkreta uppdrag utifrån MF, inte bara stödja chefer Uppdrag för staden – får mycket tillbaka Kul att vara här

Mitt arbete med att stödja chefer Vad innebär det att vara stöd åt chefen - olika roller Vad krävs det för att accepteras som coach, rådgivare etcetera Tips Min syn, inga sanningar

Uppdrag… Allmän kommunikationsplanering Kommunikationssystem Möteseffektivisering Utvecklar kommunikation i arbetsgrupper Ger konkret feedback på olika skrivelser Hur många här stödjer chefen? Vad innebär det för er? Hur skulle det kunna se ut?

Så här inleder jag Lyssnar in Ställer frågor Ber om förtydliganden Kartlägger Pratar om förväntningar

Formulerar tillsammans målet + vilka förväntningar chefen har på mig = uppdrag och min roll

Roll i förhållande till ledaren Källa: Champion, Kiel och Mc Lendon Roll i förhållande till ledaren Grad av ansvar för verksamheten och dess utveckling Grad av ansvar för konkreta arbetsuppgifter Hög Låg Bollplank Frågare Lärare Tränare Modellör Partner Observatör Teknisk rådgivare Expert Observatör Deltager ej, delger sina observationer Frågare Deltager ej, ställer frågor utifrån observationer Bollplank Deltager ej, stödjer och ger goda råd Teknisk rådgivare Ger specifika råd i uppdraget Lärare Lär ut arbetssätt för att genomföra uppdraget Tränare Coachar när uppdraget utförs Expert Genomför själv uppdraget i rollen som specialist Modellör Synliggör arbetsmetodiken, skapar modell Partner Uppdraget löses tillsammans 6

Alltså… Vilken är din roll Vilket mandat har du

Se upp för… … konflikten mellan informatörernas syn på sina uppdrag och organisationens syn på informatörens roll.

FÖRTROENDE!

Om du ska coacha chefer… Se till att ledarna är med och kommunicerar din roll aktivt Lyssna in Klargör uppdrag och roller gemensamt Diskutera förväntningarna Tydliggör din kompetens i aktuella situationer

Frågor? Kontakta mig gärna! Stina Hall Hellqvist kommunikationsutvecklare miljöförvaltningen stina.hall.hellqvist@miljo.goteborg.se