Www.lib.hel.fi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Ledarskap och arbetsliv
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
Svenska Brandbefälets Riksförbund
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Att arbeta praktiskt.
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Processorienterat förbättringsarbete
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Vidareutveckla det akademiska ledarskapet
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Utmaningar i en digital tid
Ett balanserat styrkort
Mattis Bergquist
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Kommunikationsavdelningen
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Simidrott för alla SSS Vision SSS verkar för simidrott och hälsa för alla genom att; Simidrott ska vara det självklara valet av idrott, där.
Lokal utvecklingskonferens och årsmöte på Zinkensdamm lördagen den 26 mars 2011.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Styrning och ledarskap på lokal och regional nivå Regional utveckling och strategiskt tillväxtarbete 15 hp. Gun Hedlund, lektor i statsvetenskap, Örebro.
© Regionförbundet i Kalmar län 2008Sidan 1 - Fria fjärrlån - Transporter, 3 ggr / v - Lämna / låna på 25 bibliotek -”Katalog”, via SeSim och Z Bokupphandling,
Intern/extern kommunikation
Personalpolitisk inriktning
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
AFFÄRSPLAN Sjögärde GK Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
De finlandssvenska förbundens roll i medborgarsamhället
Kommunikationsprocesser
ArtDatabanken Till styrmodell .
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

www.lib.hel.fi

Ledarkapsstrategier för nya strukturer Maija Berndtson Biblioteksdirektör Helsingfors stadsbibliotek Hanaholmen, 14 September 2007

Bibliotekens tre viktiga roller Demokrati -information/ minne -från information till kommunikation Utveckling -personlig utveckling -ekonomisk utveckling Kultur -bygga ett samhälle med identitet och interkulturell aktivitet

Folkbibliotek i Norden Invånare: 24,5 milj. Antal enheter: 3 400 Antal anställda: 17 400 Antal lån: 279 milj. Antal lån/invånare: 11,4 Antal besök: 188 milj. Antal besök/invånare: 7,7 Nätbesök: 53 milj. (*) Omsättning (euro): 1180 € milj. Omsättning/invånare: 48,20 € (*)=bara Finland

Biblioteksdirektörens uppgifter 1988 1. Bereda ärenden, förbereda beslut 2. Sköta löpande ärenden 3. Kontaktverksamhet 4. Uppfölja verksamhet 5. Idé- och utvecklingsarbete 6. Upprätta mål och stimulera diskussion kring målen 7. Intern kommunikation och medbestämmande 8. Informera bibliotekets verksamhet 9. Praktisera olika arbetsställen 10. Fungera som sakkunnig om branschen

Biblioteksdirektörens uppgifter 1998 - i jämförelse med 1988 1. Idé- och utvecklingsarbete (nr 5. 1988) 2. Upprätta mål och uppfölja verksamhet (nr 6. och 4. 1988) 3. Kontaktverksamhet (nr 3. 1988) 4. Fungera som sakkunnig om branschen (nr 10. 1988) 5. Informera om bibliotekets verksamhet (nr 8. 1988) 6. Bereda ärenden, förbereda beslut (nr 1. 1988) 7. Sköta löpande ärenden (nr 2. 1988) 8. Intern kommunikation och medbestämmande (nr 7. 1988)

Ordens budskap Administrera leda Sköta styra mot mål ”Biblioteksskötare” bibliotekarie ”Filialskötare” bibliotekschef Bibliotekschef biblioteksdirektör

Ledarskapets helhet Ärenden Fakta Kostnadsmed-vetenhet Mål ställs up Drivande krafter: - externa konsulter försök resultatbelöning premiering Förändring Kommuni-kation och medbestäm-mande Utbildning och utveckling Personal Medarbetare

Biblioteksdirektörens uppgifter inför 2008 1. Kommunikation åt alla håll 2. Mål och inriktning – förslag, beslut 3. Benchmarking 4. Positionera Finlands/ Helsingfors stadsbibliotek nationellt och internationellt 5. Rekrytering av nyckelpersoner

Framtidsspekulation – 2018 vid horisonten 1. Ambassadör/lobbyist 2. Fundraising – lobbyverksamhet 3. Nya partners 4. Aktiv rekrytering – anställa och avveckla 5. Ledarskap i mångkulturellt samhälle 6. Ledaren som pedagog

Processen att skapa mervärde Mission Varför finns vi? Värden Vad är viktigt för oss? Vision Vad vill vi vara? Strategi Verksamhetsplan / Handlingsplan Strategikarta Visar strategins logik och mål Balanced Scorecard Mätningssystem för strategiskt viktiga mål Mål och medel Vad ska vi göra? Personliga mål Vad ska jag göra? Strategiska resultat Nöjda skattebetalare – Nöjda kunder – Effektiva prosesser – Motiverad personal med hög kompetens Källa: Kaplan&Norton: Strategiakartat 2004

Strategikartan: hur skapar vi mervärde ”Det gränslösa biblioteket – en källa till bildning och upplevelser genom hela livet” ÄGARENS PERSPEKTIV Hur vi i vår vision tar hänsyn till skattebetalarna och politikerna? T. ex. samhällelig inverkan, produktivitet, intäkterna. KUNDPERSPEKTIV Hur vi i vår vision tar hänsyn till kunden? T. ex. servicens kvalitet, tillgänglighet, utbudets mångsidighet, partnerskap, image EFFEKTIVITETSPERSPEKTIV ”Vilka processer ska vi leda och utveckla för att tillfredsställa beslutsfattare och kunder?” Verksamhets-processer Innovations- process Kundprocess Samhälleliga processer FÖRNYELSEPERSPEKTIV ”Hur ska vår organisation växa och utvecklas för att vi kan nå vår vision? Mänskligt kapital Informationskapital Organisationskapital Källa: Kaplan&Norton: Strategiakartat 2004

Strategikartan (perspektiv och strategiska teman) Strategi för långvarig kundrelation Ägarens perspektiv Att förbättra effektivitet och samhällelig inverkan Kundperspektiv Att upprätthålla och förbättra excellent service Effektivitetsperspektiv (fortsatt förbättring av processer) Bättre användbarhet av samlingarna Informationstjänstens kvalitet Effektivare lånerutiner Interaktivt förhållande med kunden Nya serviceformer Samarbete och partnerskap Förnyelseperspektiv Kompetensutveckling och arbetsglädje Ändamålsenlig teknologi Kommunikativ och interaktiv servicekultur

Vår styrka för framtiden – vår personal Helsingfors stadsbibliotekets personal firar stadens 450-årsjubileum år 2000