Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att leda workshops.
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Metodstöd.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Vägen till lycka…..
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Konferens och evenemang
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Lönesamtalet.
Anställningsintervjun
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Diskussionstillfälle 4
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
pedagogisk dokumentation
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Presentationens avskrift:

Processledningsutbildning för vattendragsgruppsledare 4 oktober 2012 Linköping

Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning Mål för dagen Känna till rollen som processledare och vad som skiljer den jämfört med rådgivarrollen Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning Formulerat hur olika metoder kan användas i Greppa-rådgivningen 2

Program 10.00 – 12.15 Inledning Rollen som processledare Lyssna och ställa öppna frågor Lunch 13.00 – 16.30 Övningar i mindre grupper Förberedelser och dokumentation Körschema för vattendragsgruppen Avslutning 3

Vad vill du ha med dig hem från den här dagen? Hur engagera alla? Hur blir gruppen självgående Andras erfarenheter Hur startar man gruppen? Samtalet/dialog som verktyg Hur vända negativt till positivt? Hur hantera de som tar stor plats? Hur hålla sig till ämnet? Hur formulera mål för gruppen? När passar det med grupp – när passar det med enskilda kontakter? Hur får vi dem att komma? Ökat kommunengagemang 4

Lära sig något kan man bara göra själv! Utbildaren Går igenom teori Visar hur man kan göra Lyssnar, anpassar Delar med mig av erfarenheter Sätter igång och summerar övningar Håller i programmet, tiderna Dokumenterar det gemensamma Deltagaren Deltar, lyssnar, delar med sig Provar själv Frågar Gör egna reflektioner Drar egna slutsatser, dokumenterar Bestämmer vad som ska göras på hemmaplan 5

Överenskommelser Dela med oss, i liten eller stor grupp Lyssna, delta Respektera varandra, ge varandra tid Fokus på uppgiften, hålla sig till ämnet Hålla tiderna Mobil under pauserna (om någon behöver ha mobilen på är det bra att veta det) 6

Metoder och verktyg så långt Presentation, alla ser alla – mingel, lära namnen Snabb runda - namn och arbetsplats Ramar för dagen – mål, program, skriftligt Förväntningar - uppgiften på OH Bikupa Summering BLBL Avstämning mot mål och program Rollfördelning – funderingar? Överenskommelser – tillägg/ändringar? Oklarheter? Öppna för frågor. Skapa tydlighet och trygghet! 7

Hur ser rollen som processledare ut jämfört med rollen som rådgivare? 8

Processledarens uppgifter hjälper gruppen att tänka tillsammans ser till att alla kan bli delaktiga bevakar att olika aspekter kommer fram hjälper gruppen att hålla sig till ämnet ser till att gruppen kommer framåt, mot målet tydliggör det gruppen kommer fram till underlättar för gruppen att fatta gemensamma beslut Processledaren har ingen ”egen agenda” 9

Rådgivaren som processledare Låter gruppen komma med sina förslag först, lägger eventuellt till sedan Bollar tillbaka frågan - Vad tror du? - Vad säger ni andra? Visar tydligt att det är gruppen som har sista ordet Processledningen kan varvas med information när det är lämpligt! 10

Olika nivåer av lyssnande Caféprat Jag lyssnar på den andra men också på mina egna tankar och erfarenheter Fokuserat lyssnande Jag har helt och hållet fokus på vad den andra säger och tar inte in mina egna tankar och erfarenheter Globalt lyssnande Jag tar också in vad som sägs utan ord, kroppsspråk, miner, ”mellan raderna”. 11

Öppna frågor Ger utrymme för alla sorter svar! VAD – VAR – NÄR – HUR - VEM- VILKA – PÅ VILKET SÄTT Kort, tydligt, enkelt! Exempel Vilka olika alternativ finns? Vad är viktigast att göra? Hur kan vi göra detta? Vem kan hjälpa oss? 12

Fler metoder och verktyg Byt möblering Byt grupper Mer öppen fråga - Diskutera rollen som ….. Enskild reflektion - tre och tre – gemensam diskussion Lyssna aktivt Öppna frågor 13

Ta fram gruppens förslag och idéer. Övning 1 Ta fram gruppens förslag och idéer. Frågeställning Vad kan man göra för att engagera så många lantbrukare som möjligt att delta i vattendragsgrupperna? Mål En lista med åtgärder eller aktiviteter som skulle kunna göras för att engagera många lantbrukare att delta i vattendragsgrupperna. (inte prioriterad eller sorterad) Förberedelser Gå igenom körschemat tillsammans, förbered processledaren. Olika metoder, olika möblering. Deltagarna byter sedan grupper till ny processledare. 14

1 Bikupa – gemensam summering på BLBL av PL Skolsittning Metod och möblering 1 Bikupa – gemensam summering på BLBL av PL Skolsittning 2 Enskilt – två och två – gemensam summering, PL leder Post-it Öar 3 Två grupper – en grupp – gruppen skriver på BLBL Lösa stolar 15

Övning 2 Hjälp gruppen att prioritera bland förslagen Tre olika metoder, valfri möblering, ny processledare, samma grupper Frågeställning Vilka förslag skulle ge bra effekt samtidigt som vi kan genomföra dem själva? Mål Vi vet vilka förslag gruppen vill arbeta vidare med. 16

Metod 1. Enskild reflektion - diskussion i smågrupper Var och en får markera de förslag som man anser som bäst. Summera 2. Sortera postitlapparna i en fyrfältare Lätt - svårt att genomföra för oss Stor - liten effekt på intresset att delta i v-gruppen 3. Diskussion i två grupper, gör prioritering. Slå ihop till en gemensam grupp, gör gemensam prioritering. Gruppen summerar på BLBL. 17

Förberedelser och dokumentation Förberedelser Syfte och mål med mötet Körschema - diskussionsfrågor - metoder - tider - dokumentation Lokal, material, fika Bakgrundsinformation Dokumentation Tid, plats, deltagare Mål med mötet Diskussionsfrågor och resultat Slutsatser Nästa steg- Vad, vem, när? Nästa möte 18

Tack för idag! Lycka till! 19