2008-09-031 VAD ÄR DET ?. 2008-09-032 Kompetens? UtbildningGrundutbildning, vidareutbildning, speciallistutbildning, erfarenhet, praktik KompetensinriktningUppdrag,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Skola och arbetsliv i samverkan
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Beredningen för integration och mångfald
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Vad innebär ett barnperspektiv
Att styra med kompetens
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Tillgänglighets- uppdraget
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Elevassistenter och det lärande uppdraget
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Tidiga insatser för barn i förskolan
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Genomlysning av vår organisation
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Personalpolitisk inriktning
Förordningstext Speciallärarexamen
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Nämndplan 2015.
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
Ledningssystem på 60 minuter
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Heby kommuns kvalitetspolicy
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Personen från Skolverket
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

VAD ÄR DET ?

Kompetens? UtbildningGrundutbildning, vidareutbildning, speciallistutbildning, erfarenhet, praktik KompetensinriktningUppdrag, behov, politiska beslut, omvärlden ArbetssättTeam, tvärvetenskapligt, samverkan konsultativt FörhållningssättLösningsinriktad, gemensam värdegrund AnnatPersonlig mognad, social kompetens

Det nationella synuppdraget Ett samlat specialpedagogiskt stöd med hög kvalitet till barn/elever och vuxna med synskada

Kompetensprojekt syn Projektets mål 1.Definiera den kompetens som myndigheten behöver för att nå målet i det nationella synuppdraget 2. En plan för intern kompetensutveckling för att nå det övergripande målet 3. En plan för utåtriktad kompetensutveckling 4. Kompetensförsörjningsplan för Resurscenter syn

Kompetensprojekt syn Förstudie Definition av ”specialistkompetens” i myndigheten i region och vid Resurscenter syn Definition av generell kompetens i myndigheten i region och vid Resurscenter syn Nuvarande kompetens i myndigheten Kommuners, syncentralers, föräldrars syn på stödet

Kompetensprojekt syn/förstudie Förstudiens perspektiv - Inifrån myndighetenEnkät Intervjuer i grupp/medarbetare Intervjuer enskilt/chefer Styrdokument för myndigheten - UtifrånSyncentraler - Intervjuer Kommuner/förskola/skola Intervjuer Föräldrar - Intervjuer Styrdokument

Sammanfattning av intern kartläggning SpecialistkompetensPedagog- lärare Specialpedagog/lärare Yrkesspecifik utbildning (ej ped.) Påbyggnad syn- Vad? Vilken nivå? Påbyggnad flerfunktionsnedsättning (Örebro) Generell kompetens”Den kompetens man behöver för att göra ett bra jobb” Vad? Kompetensprojekt syn/förstudie

Kompetensprojekt syn/förstudie Sammanfattning av extern kartläggning Stora olikheter i landet - inriktning/arbetssätt/kompetens Alla kommuner/förskolor/skolor är beroende av stöd från myndigheten och landstinget (syncentral och habilitering) Föräldrar har behov av samordning, information och initiativ

Kompetensprojekt syn Synplanen och kompetensprojektet Utåtriktad kompetensutveckling - Kurser till personal i förskola/skola och till föräldrar Intern kompetensutveckling - Universitetsutbildning inom synområdet -Generell kompetens -Kompetensförsörjning

Universitetsutbildning/syn

Universitetsutbildning/syn Projektgrupp Representant från Stockholms universitet Rådgivare med inriktning syn Representanter från Resurscenter syn Projektledare

Universitetsutbildning/syn Mål Från hösten 2009 finns universitetsutbildningar inom synområdet som garanterar att behovet av kompetens i kommuner, i landstinget och vid Specialpedagogiska skolmyndigheten kan tillgodoses och utvecklas.

Universitetsutbildning/syn En överenskommelse som reglerar samverkan mellan Specialpedagogiska skolmyndigheten, Stockholms universitet och Örebro universitet angående universitetsutbildningar inom synområdet Kunskapsområden med pedagogisk inriktning som bör ingå i utbildningarna Arbetslag syn bildas - En samverkansgrupp med representanter från Stockholms och Örebro universitet och Specialpedagogiska skolmyndigheten

Utåtriktad kompetensutveckling

Utåtriktad kompetensutveckling Projektgrupp Tre rådgivare från tre regioner Rådgivare med ansvar för distansverksamheten i myndigheten Specialpedagog från Resurscenter syn Örebro Specialpedagog från Resurscenter syn Stockholm Teamledare från Resurscenter syn Stockholm Projektledare

Utåtriktad kompetensutveckling En genomgång och behovsanalys av myndighetens utåtriktade kompetens - utveckling inom synområdet till pedagoger i förskola/skola och föräldrar, med mål att ta fram ett likvärdigt och samordnat utbud av utbildningar

Utåtriktad kompetensutveckling Likvärdigt - Tillgänglig för alla som har behov av kompetensutveckling - På samma villkor och med samma kvalitet oavsett var i landet man bor. Samordnat - Kompetensutveckling genomförs på ett effektivt sätt - Hög kvalitet - Hög kompetens - Möjliggör erfarenhetsutbyte mellan deltagare inom ett smalt område

Utåtriktad kompetensutveckling Hur ser nuvarande kursutbud ut i regioner och vid Resurscenter syn? Vilka utbildningsbehov finns hos personal och föräldrar? Vad är det viktiga som bör ingå i varje kurs på RC syn och i regionernas utbud? Vilka utbildningsformer bör finnas? Finns behov av gemensam kurskatalog för synutbildningar inom myndigheten?

Generell kompetens

Generell kompetens Samarbetsprojekt mellan Mellersta regionen och Resurscenter syn Projektgrupp Rådgivare från Mellersta regionen Utvecklingsledare från Mellersta regionen Rådgivare med ansvar för distansverksamheten i myndigheten Teamledare från Resurscenter syn i Stockholm Teamledare från Resurscenter syn i Örebro Bitr. rektor från Ekeskolan, Örebro Projektledare

Generell kompetens ”Hård kompetens””Mjuk kompetens” Skola StyrdokumentSamtal med barn och Markkontaktvuxna IUPKonsultativt arbetssätt ÅtgärdsprogramVuxnas lärande Systemisk kompetensKris och sorg Kulturell mångfaldGrupprocesser UngdomskulturerAtt arbeta i team DokumentationLösningsfokuserat arbetssätt Hjälpmedel för eleven Att arbeta i projektform Kvalitetsarbete Datorn som arbetsredskap

Generell kompetens Prioritering Grupp 1 Samtal med barn och vuxna8 Vuxnas lärande /vuxenpedagogik5 Dokumentation/kvalitetssäkring11 Att arbeta i team5 Mångkulturellt samhälle5 Grupp 2 Förskola/skola2 Dokumentation4 Konsultativt förhållningssätt1 Vuxnas lärande/vuxenpedagogik5 Systemkompetens/systemteori7 Grupp 3 Samtalsmetodik9 Systemteori/problemorienterat5 Alternativa verktyg/didaktik6 Mångkulturellt samhälle5 Barns utveckling och lärande1 Grupp 4 Lärprocesser hos barn och vuxna(vuxnas lärande och vuxenpedagogik)14 Mångkulturellt samhälle5 Grupprocesser6 Dokumentation1 Baskunskaper kring begreppen, råd, stöd, konsultation, handledning /pedagogisk handledning4

Generell kompetens Prioriterade områden Samtal med barn och vuxna Mångfald( mångkulturellt samhälle) Vuxnas lärande/vuxenpedagogik Systemteori (Dokumentation)

Systemteori Syfte Syftet med utbildningen är att deltagaren ska få kunskap om de system som påverkar individen och det arbete man utför så att man förstår sin del i samverkan internt och med olika aktörer Målet med utbildningen - är att deltagaren har kunskap om systemteoretiskt tänkande. Därigenom får deltagaren insikt och förståelse för vad som påverkar på individ- grupp och organisationsnivå.

Samtal Syfte Syftet är att utveckla deltagarens kompetens, teoretiskt och praktiskt, i att vara samtalspartner och samtalsledare Målet med utbildningen är -Att deltagaren har ökat sin kompetens i att delta i och att leda ett professionellt samtal -Att deltagaren är trygg, kreativ och ansvarstagande i sin arbetsgrupp -Att deltagaren har insikt och kunskap i att möta föräldrar, barn och personal som befinner sig i sorg och kris

Vuxnas lärande Syfte Syftet är att utveckla deltagarens kompetens i att möta vuxna med funktionsnedsättning i utbildning ( vuxenutbildning) på ett professionellt sätt. Målet med utbildningen är -Att deltagaren är förtrogen med likheter och olikheter mellan barns och vuxnas lärande -Att deltagaren har kunskap om vuxenutbildningens styrdokument, organisation och stöd till individen -Att deltagaren känner till arbetsmarknadens och samhällets stöd till individer med funktionsnedsättning

Mångfald Syfte Att deltagaren ska utveckla sin kompetens för att kunna möta mångfalden i samhället på ett professionellt sätt Målet med utbildningen är - Att deltagaren är medveten om sig själv, sina reaktioner och sitt handlande i perspektiven mångfald och funktionsnedsättning -Att deltagaren har ökat sina kunskaper om människors likheter och olikheter i perspektiven funktionsnedsättning och -religion- genus- kulturer -sexualitet- socioekonomisk bakgrund

Kompetensförsörjning, Resurscenter syn

Kompetensförsörjning Resurscenter syn Mål En strategisk plan för rekrytering, kompetensutveckling och kompetensöverföring för att säkra tillgången på fördjupad kompetens vid Resurscenter syn

Kompetensförsörjning Resurscenter syn Förarbete Kompetens 2008Alla medarbetare ”Kompetenstrappan”Chefernas värdering av medarbetare Pensionsavgångar fram till 2013 ”Kompetensprofil” för varje yrkeskategori Policy i myndigheten?

Kompetensförsörjning Resurscenter syn Projektgrupp Två representanter från ledningsgruppen RC syn En representant från medarbetare RC syn En representant från personalavdelningen Projektledare

Kompetensförsörjning Resurscenter syn Vad påverkar kompetensbehoven i framtiden? Det ”nya ” uppdraget i SPSM? Omvärldsanalys/omvärldsförändringar Förändringar i förskola/skola? Teknik? Forskning- medicinsk- pedagogisk……. Landstinget? Intresseorganisationer? Kommuner?

Kompetensprojekt syn Förslag………..för närvarande 1.Arbetslag syn Samverkan SU och SPSM 2.Kompetensutvecklingsgrupp syn Utåtriktad kompetensutveckling 3.Generell kompetens Något för hela myndigheten? Medarbetarens portfolio 4. Strategisk kompetensförsörjning Användbart för flera grupper i myndigheten? ……………………………………………………………

Kompetensprojekt syn ……för att förslagen ska bli verklighet: Förankring Långsiktigt tänkande Prioriteringar Balans Resurser ………………………………………………..Genomförande…

Kompetensprojekt syn Information om projektet Ulla Sturaeus, projektledare Tel: alt