VAD ÄR DET ?
Kompetens? UtbildningGrundutbildning, vidareutbildning, speciallistutbildning, erfarenhet, praktik KompetensinriktningUppdrag, behov, politiska beslut, omvärlden ArbetssättTeam, tvärvetenskapligt, samverkan konsultativt FörhållningssättLösningsinriktad, gemensam värdegrund AnnatPersonlig mognad, social kompetens
Det nationella synuppdraget Ett samlat specialpedagogiskt stöd med hög kvalitet till barn/elever och vuxna med synskada
Kompetensprojekt syn Projektets mål 1.Definiera den kompetens som myndigheten behöver för att nå målet i det nationella synuppdraget 2. En plan för intern kompetensutveckling för att nå det övergripande målet 3. En plan för utåtriktad kompetensutveckling 4. Kompetensförsörjningsplan för Resurscenter syn
Kompetensprojekt syn Förstudie Definition av ”specialistkompetens” i myndigheten i region och vid Resurscenter syn Definition av generell kompetens i myndigheten i region och vid Resurscenter syn Nuvarande kompetens i myndigheten Kommuners, syncentralers, föräldrars syn på stödet
Kompetensprojekt syn/förstudie Förstudiens perspektiv - Inifrån myndighetenEnkät Intervjuer i grupp/medarbetare Intervjuer enskilt/chefer Styrdokument för myndigheten - UtifrånSyncentraler - Intervjuer Kommuner/förskola/skola Intervjuer Föräldrar - Intervjuer Styrdokument
Sammanfattning av intern kartläggning SpecialistkompetensPedagog- lärare Specialpedagog/lärare Yrkesspecifik utbildning (ej ped.) Påbyggnad syn- Vad? Vilken nivå? Påbyggnad flerfunktionsnedsättning (Örebro) Generell kompetens”Den kompetens man behöver för att göra ett bra jobb” Vad? Kompetensprojekt syn/förstudie
Kompetensprojekt syn/förstudie Sammanfattning av extern kartläggning Stora olikheter i landet - inriktning/arbetssätt/kompetens Alla kommuner/förskolor/skolor är beroende av stöd från myndigheten och landstinget (syncentral och habilitering) Föräldrar har behov av samordning, information och initiativ
Kompetensprojekt syn Synplanen och kompetensprojektet Utåtriktad kompetensutveckling - Kurser till personal i förskola/skola och till föräldrar Intern kompetensutveckling - Universitetsutbildning inom synområdet -Generell kompetens -Kompetensförsörjning
Universitetsutbildning/syn
Universitetsutbildning/syn Projektgrupp Representant från Stockholms universitet Rådgivare med inriktning syn Representanter från Resurscenter syn Projektledare
Universitetsutbildning/syn Mål Från hösten 2009 finns universitetsutbildningar inom synområdet som garanterar att behovet av kompetens i kommuner, i landstinget och vid Specialpedagogiska skolmyndigheten kan tillgodoses och utvecklas.
Universitetsutbildning/syn En överenskommelse som reglerar samverkan mellan Specialpedagogiska skolmyndigheten, Stockholms universitet och Örebro universitet angående universitetsutbildningar inom synområdet Kunskapsområden med pedagogisk inriktning som bör ingå i utbildningarna Arbetslag syn bildas - En samverkansgrupp med representanter från Stockholms och Örebro universitet och Specialpedagogiska skolmyndigheten
Utåtriktad kompetensutveckling
Utåtriktad kompetensutveckling Projektgrupp Tre rådgivare från tre regioner Rådgivare med ansvar för distansverksamheten i myndigheten Specialpedagog från Resurscenter syn Örebro Specialpedagog från Resurscenter syn Stockholm Teamledare från Resurscenter syn Stockholm Projektledare
Utåtriktad kompetensutveckling En genomgång och behovsanalys av myndighetens utåtriktade kompetens - utveckling inom synområdet till pedagoger i förskola/skola och föräldrar, med mål att ta fram ett likvärdigt och samordnat utbud av utbildningar
Utåtriktad kompetensutveckling Likvärdigt - Tillgänglig för alla som har behov av kompetensutveckling - På samma villkor och med samma kvalitet oavsett var i landet man bor. Samordnat - Kompetensutveckling genomförs på ett effektivt sätt - Hög kvalitet - Hög kompetens - Möjliggör erfarenhetsutbyte mellan deltagare inom ett smalt område
Utåtriktad kompetensutveckling Hur ser nuvarande kursutbud ut i regioner och vid Resurscenter syn? Vilka utbildningsbehov finns hos personal och föräldrar? Vad är det viktiga som bör ingå i varje kurs på RC syn och i regionernas utbud? Vilka utbildningsformer bör finnas? Finns behov av gemensam kurskatalog för synutbildningar inom myndigheten?
Generell kompetens
Generell kompetens Samarbetsprojekt mellan Mellersta regionen och Resurscenter syn Projektgrupp Rådgivare från Mellersta regionen Utvecklingsledare från Mellersta regionen Rådgivare med ansvar för distansverksamheten i myndigheten Teamledare från Resurscenter syn i Stockholm Teamledare från Resurscenter syn i Örebro Bitr. rektor från Ekeskolan, Örebro Projektledare
Generell kompetens ”Hård kompetens””Mjuk kompetens” Skola StyrdokumentSamtal med barn och Markkontaktvuxna IUPKonsultativt arbetssätt ÅtgärdsprogramVuxnas lärande Systemisk kompetensKris och sorg Kulturell mångfaldGrupprocesser UngdomskulturerAtt arbeta i team DokumentationLösningsfokuserat arbetssätt Hjälpmedel för eleven Att arbeta i projektform Kvalitetsarbete Datorn som arbetsredskap
Generell kompetens Prioritering Grupp 1 Samtal med barn och vuxna8 Vuxnas lärande /vuxenpedagogik5 Dokumentation/kvalitetssäkring11 Att arbeta i team5 Mångkulturellt samhälle5 Grupp 2 Förskola/skola2 Dokumentation4 Konsultativt förhållningssätt1 Vuxnas lärande/vuxenpedagogik5 Systemkompetens/systemteori7 Grupp 3 Samtalsmetodik9 Systemteori/problemorienterat5 Alternativa verktyg/didaktik6 Mångkulturellt samhälle5 Barns utveckling och lärande1 Grupp 4 Lärprocesser hos barn och vuxna(vuxnas lärande och vuxenpedagogik)14 Mångkulturellt samhälle5 Grupprocesser6 Dokumentation1 Baskunskaper kring begreppen, råd, stöd, konsultation, handledning /pedagogisk handledning4
Generell kompetens Prioriterade områden Samtal med barn och vuxna Mångfald( mångkulturellt samhälle) Vuxnas lärande/vuxenpedagogik Systemteori (Dokumentation)
Systemteori Syfte Syftet med utbildningen är att deltagaren ska få kunskap om de system som påverkar individen och det arbete man utför så att man förstår sin del i samverkan internt och med olika aktörer Målet med utbildningen - är att deltagaren har kunskap om systemteoretiskt tänkande. Därigenom får deltagaren insikt och förståelse för vad som påverkar på individ- grupp och organisationsnivå.
Samtal Syfte Syftet är att utveckla deltagarens kompetens, teoretiskt och praktiskt, i att vara samtalspartner och samtalsledare Målet med utbildningen är -Att deltagaren har ökat sin kompetens i att delta i och att leda ett professionellt samtal -Att deltagaren är trygg, kreativ och ansvarstagande i sin arbetsgrupp -Att deltagaren har insikt och kunskap i att möta föräldrar, barn och personal som befinner sig i sorg och kris
Vuxnas lärande Syfte Syftet är att utveckla deltagarens kompetens i att möta vuxna med funktionsnedsättning i utbildning ( vuxenutbildning) på ett professionellt sätt. Målet med utbildningen är -Att deltagaren är förtrogen med likheter och olikheter mellan barns och vuxnas lärande -Att deltagaren har kunskap om vuxenutbildningens styrdokument, organisation och stöd till individen -Att deltagaren känner till arbetsmarknadens och samhällets stöd till individer med funktionsnedsättning
Mångfald Syfte Att deltagaren ska utveckla sin kompetens för att kunna möta mångfalden i samhället på ett professionellt sätt Målet med utbildningen är - Att deltagaren är medveten om sig själv, sina reaktioner och sitt handlande i perspektiven mångfald och funktionsnedsättning -Att deltagaren har ökat sina kunskaper om människors likheter och olikheter i perspektiven funktionsnedsättning och -religion- genus- kulturer -sexualitet- socioekonomisk bakgrund
Kompetensförsörjning, Resurscenter syn
Kompetensförsörjning Resurscenter syn Mål En strategisk plan för rekrytering, kompetensutveckling och kompetensöverföring för att säkra tillgången på fördjupad kompetens vid Resurscenter syn
Kompetensförsörjning Resurscenter syn Förarbete Kompetens 2008Alla medarbetare ”Kompetenstrappan”Chefernas värdering av medarbetare Pensionsavgångar fram till 2013 ”Kompetensprofil” för varje yrkeskategori Policy i myndigheten?
Kompetensförsörjning Resurscenter syn Projektgrupp Två representanter från ledningsgruppen RC syn En representant från medarbetare RC syn En representant från personalavdelningen Projektledare
Kompetensförsörjning Resurscenter syn Vad påverkar kompetensbehoven i framtiden? Det ”nya ” uppdraget i SPSM? Omvärldsanalys/omvärldsförändringar Förändringar i förskola/skola? Teknik? Forskning- medicinsk- pedagogisk……. Landstinget? Intresseorganisationer? Kommuner?
Kompetensprojekt syn Förslag………..för närvarande 1.Arbetslag syn Samverkan SU och SPSM 2.Kompetensutvecklingsgrupp syn Utåtriktad kompetensutveckling 3.Generell kompetens Något för hela myndigheten? Medarbetarens portfolio 4. Strategisk kompetensförsörjning Användbart för flera grupper i myndigheten? ……………………………………………………………
Kompetensprojekt syn ……för att förslagen ska bli verklighet: Förankring Långsiktigt tänkande Prioriteringar Balans Resurser ………………………………………………..Genomförande…
Kompetensprojekt syn Information om projektet Ulla Sturaeus, projektledare Tel: alt