Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Utredande text - källkritik.
KANDIDATUPPSATS.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Informationssökning & Källkritik
Att skriva projektrapport
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Riktlinjer för presentationer
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Källkritik på Internet
Hur presentera och opponera?
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Debattera.
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON.
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Kandidatuppsats i Statistik F4
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Teoretisk referensram
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Kamratutvärdering Lerum
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Vetenskaplig kommunikation och forskningsmetodik Från Henrik Boström Momentets mål Examination Föreläsningar Litteratur Kontaktinformation.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
Navigating uncertainty
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Referat och referatmarkörer
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Presentationens avskrift:

Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete att skriva, presentera och opponera Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON

Att opponera på ett annat arbete Slutseminariet Varför ska man opponera? Oppositionsanda Förberedelse av opposition Oppositionens innehåll Opposition på en uppsats med uppdragsgivare Seminarieboken, Kapitel 8 - Att opponera på ett annat arbete

Slutseminariet Granska det framlagda arbetet Ta fram starka och svaga sidor Föra en dialog med författarna Seminarieboken, Kapitel 8 - Att opponera på ett annat arbete

Varför ska man opponera? Möjlighet att visa kompetens inom uppsatsskrivande Övnings- och inlärningstillfälle Bedömningstillfälle Seminarieboken, Kapitel 8 - Att opponera på ett annat arbete

Oppositionsanda Konstruktiv grundattityd Saklig (ej personlig) inriktad granskning Respekt för varandra Konstruktivt tänkande och agerande Kritiskt tänkande – ifrågasätta Kreativt tänkande – finna nya infallsvinklar Positivt tänkande – se styrkan och möjligheterna Seminarieboken, Kapitel 8 - Att opponera på ett annat arbete

Förberedelse av opposition Framgår problemet klart Stämmer titel, syfte, metod, teori, empiri och resultat överens Informerar titeln om uppsatsens verkliga innehåll? Anknyter problemet till tidigare kunskap Finns klar koppling mellan problem, syfte, metod och resultat Täcker metoden syftet i sin helhet? Seminarieboken, Kapitel 8 - Att opponera på ett annat arbete

Förberedelse av opposition Har författarna motiverat alla viktiga val de gjort? Hur har felkällor undvikits? Har resultatet tydliggjorts? Förankrat/generaliserat resultatet så långt det går? Finns någon bättre alternativ uppläggning av uppsatsen? Seminarieboken, Kapitel 8 - Att opponera på ett annat arbete

Oppositionens innehåll Intressanta resultat och resonemang Väl genomförda delar Om ämnet behärskas av författarna Uppsatsens/presentationens utformning och genomförande Seminarieboken, Kapitel 8 - Att opponera på ett annat arbete

Oppositionens innehåll Oppositionens upplägg: Stora frågor Små frågor Slutomdöme Seminarieboken, Kapitel 8 - Att opponera på ett annat arbete