Betydelsen av kontinuitet i seniorers kontakter med vården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

- erfarenheter från vuxna personer med cerebral pares
De eviga frågorna behöver ett svar
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Sagan om Piffy.
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Ett fel på kvinnor.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Att leva med multipel skleros
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Svenska som andraspråk
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Patientenkät sommaren -13
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Les meilleures photos de
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Det va en gång en katt och hund del 1
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Kliniska problem med sjukskrivning
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Varför gör de inte som vi säger?
Vad är du för typ av person?
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
BUDDHISMEN STILLHETENS TRO.
SBAR för strukturerad kommunikation
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Behovsanalys och brukardialog 2011
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Inger James Örebro universitet. Fyra delstudier Hur familj, närstående, vårdpersonal skapar kunskap och förståelse i svåra komplexa situationer då liv.
Att inleda och avsluta en berättelse
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Värderingsövning/ fyra hörn
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Brukares erfarenheter i samband med en personalutbildning i psykiatrisk rehabilitering Camilla Bogarve.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Det va en gång en katt och hund del 1
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Presentationens avskrift:

Betydelsen av kontinuitet i seniorers kontakter med vården Författare: Siv Bäck-Pettersson & Margareta Jansson Handledare: Håkan Thorsén www.uppdragkunskap.se

Syfte Att identifiera, analysera och beskriva seniorers levda erfarenheter av kontinuitet i kontakter med vården över tid

Metod Fenomenologisk- hermeneutisk ansats Förklaring och tolkning betraktas som delar av förståelse processen Analys Naiv läsning – strukturanalys – kritiska talanger – tolkande helhet (Lindseth & Norberg, 2004)

Betydelsen av kontinuitet varierar Resultat Betydelsen av kontinuitet varierar Identitetskontinuitet Sjukdomskontinuitet Närståendekontinuitet Rumslig kontinuitet Behandlingskontinuitet Behandlarkontinuitet Samordnarkontinuitet Kunskapskontinuitet

Identitets kontinuitet Alvarlig sjukdom och mångsjuklighet påverkar livet existensen hotas för individen och närstående ”När man blir sjuk så hänger livet inte ihop, det rasar ju totalt och livet förändras väldigt påtagligt. Någonstans i huvudet är jag som förut, i tanken. När jag tänker på mig själv så är jag precis som jag var innan jag fick diagnosen, men kroppen är ju inte där och den kanske aldrig kommer dit, där jag var förut.”  

Sjukdoms kontinuitet Lång väntan på diagnos, ständiga smärtor, tillvaron begränsas ”Jag fick vänta 8 veckor från det jag fick min diagnos till det att jag blev opererad och det är de värsta veckorna i mitt liv. Det var fruktansvärt. Varenda rörelse i magen gjorde att jag tänkte nu har cancern spridit sig till tarmarna. Vanmakten att inte kunna göra någonting att dom inte fattade att det var igår jag ville bli opererad och det blev fel på remisser som var skickade men inte kommit fram. Det var ju tur att jag ringde för jag var ju uppstressad och ville veta.”

Närstående kontinuitet Tillvaron förändras i hela familjen ”Något vanligt liv har vi inte, detta knäcker också barnen. Jag saknar mina tidigare kontakter och har ingen att prata med längre. Jag vet inte hur jag skall orka. Tur att mina barn hjälper mig och förstår vilket dilemma jag är i.”

Rumslig kontinuitet Vården i hemmet påverkar familjen , närståendes revirgränser kränks ”Jag reagerade oerhört starkt på alla som kom in i vårt hus, på hur de agerade när de tvättade och städade, när de gick i mina skåp och lådor. Mitt hem blir som en arbetsplats. Jag hade ingen aning om att det skulle kännas så jobbigt. Där är kontinuitet viktigt i förhållande till hur de beter sig. Det som händer är att ens egen integritet går förlorad. Jag har ju mitt egna rum och jag kan ju stänga in mig där men man känner sig som ens hem är allmän egendom.”

Behandlings kontinuitet Livslång behandling och vårdkontakter , skörhet, färdigbehandlad - lämnas åt sitt öde ”Strålningen knäckte mig helt och hållet. När det var som värst under den första veckan av behandlingen, så ville jag faktiskt inte leva. Jag har aldrig känt så förut i hela mitt liv och inte någon gång under sjukdomstiden för övrigt heller, varken före eller efter. Dom trodde inte på mig när jag berättade att jag kräktes och mådde illa efter den andra behandlingen, för det gör man inte förrän efter 6:e 7:e behandlingen. Jag trodde jag skulle bli tokig.

Behandlar kontinuitet Rädsla för auktoriteter, Känsla av underläge Önskan att få möta samma läkare ”Hon påverkade mig som människa. Jag är glad om jag får henne i min fortsatta kontakt även om jag går där mer sällan nu. Hon ger mycket mer, det ger hela mig någonting. I min situation har detta varit och är väldigt viktigt. Kontinuiteten i detta ligger i att hon knyter an till mig som person, hon bryr sig och tar in mig som person, vi för en naturlig dialog och den kommer av sig själv för hon är intresserad själv av att fråga mig om allt jag har runt om mig.” ”När jag tog upp hans gedigna läkemedelslista med läkaren på vårdcentralen vill denne inte gå in i specialistläkarens ordinationer utan säger att det får ni tala med dem om. När jag då säger att han inte förväntas få någon mer tid där så säger läkaren jag kan sätta ut all medicin om du vill. Men han kan då få ett Grand mal anfall säger jag. Då säger läkaren arrogant att det kan väl du ta hand om.

Samordnar kontinuitet Många specialiteter, olika sjukhus, sin egen sjuklighet , hålla reda på och sjuälv behöva rapportera och samordna ”Det är ett bekymmer när man går på fyra olika ställen och veta vart ska jag vända mig när jag får problem. Ofta är det ju så att man känner sig som ett fån och vet inte vem man ska vända sig till och vet inte vad man ska göra. Samordningen som man förväntar sig mellan dessa fyra olika vårdgivare existerar inte. De är ju specialister inom var sitt område och kör så att säga sitt eget spår och bryr sig bara om exakt det man är remitterad dit för. De går ju inte in på något annat som blodsocker och absolut inte själen heller. Det är ju fruktansvärt att det inte finns någon samordning, för man måste ju hela tiden relatera till vad den andra läkaren säger, vad han tycker och vad den medicinen är bra för.”

Kunskaps kontinuitet Kunskapsutbyte mellan närstående , patient och vårdare, använda självkompetens, bristande kommunikation ”En ung duktig men oerfaren läkare på intaget sa att min man måste läggas in för vi måste ta en CT skalle. Varför måste ni det sa jag. Jo vi måste se om det är någon pågående blödning. Varför måste du veta det. Jo, så vi får veta orsaken till det här. Men jag vet att det inget finns att göra. För vem görs undersökningen, och varför, frågade jag då. Jag ville att den läkaren skulle lita på att jag hade fattat rätt beslut här. Min man ville ju absolut inte in och de kan ingenting göra.”

För upplevelse av kontinuitet behöver individen Resultat För upplevelse av kontinuitet behöver individen Anpassa rollerna i privatlivet Skapa goda relationer och utveckla en kunskaps-gemenskap med vårdkollektivet Få livet och vården att hänga samman

Närstående kontinuitet Tillvaron förändras i hela familjen Rumslig kontinuitet Vården i hemmet påverkar familjen , närståendes revirgränser kränks Behandlings kontinuitet Livslång behandling och vårdkontakter , skörhet, färdigbehandlad - lämnas åt sitt öde Identitets kontinuitet Alvarlig sjukdom och mångsjuklighet påverkar livet existensen hotas för individen och närstående Sjukdoms kontinuitet Lång väntan på diagnos, ständiga smärtor, tillvaron begränsas

Behandlar kontinuitet Rädsla för auktoriteter, Känsla av underläge Önskan att få möta samma läkare Samordnar kontinuitet Många specialiteter, olika sjukhus, sin egen sjuklighet , hålla reda på och sjuälv behöva rapportera och samordna Kunskaps kontinuitet Kunskapsutbyte mellan närstående , patient och vårdare, använda självkompetens, bristande kommunikation

Experienced continuity Excellent information transfer following the patient(continuity of information; continuity and coherence of medical record) Effective communication between professionals and services and with patients (cross-boundary and team continuity) To be flexible and adjust to the needs of the individual over time (flexible continuity) Care from as few professionals as possible, consistent with other needs (longitudinal continuity) To provide one or more named professionals with whom the patient can develop a therapeutic and interpersonal Relationship (relational or interpersonal continuity) Freeman GK, Olesen F and Hjortdahl P. (2003)