MALM och GRUVDRIFT Bearbetning av material från SATIS (Science and Technology in Society) Maria Sandström januari 2003.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

En presentation om ASBEST.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Talföljder formler och summor
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Atomer och kemiska reaktioner
En Dag i Ramadan Ramadan
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Idrottslärare om astma
Att söka till högskolan
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Om Jordklotets historia
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Metaller Järnkul .
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Årsbokslut för svensk turism 2013
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Fakta om undersökningen
Beräkna en ekvation (metod 1)
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Fakta om undersökningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
DATABASHANTERING för programmerare Lektion 5 Mahmud Al Hakim
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Från malm till metall Sid
Presentationens avskrift:

MALM och GRUVDRIFT Bearbetning av material från SATIS (Science and Technology in Society) Maria Sandström januari 2003

Ett undervisningsmaterial om Malmer och gruvdrift Till läraren ”Malmer” är ett läromedel som kan användas för undervisning om malm och malmbrytning från ungefär skolår 7 och uppåt. Upplägget medger olika djup i studierna beroende på elevernas ålder, mognad och förkunskaper. ”Malmer” består av två delar: en faktadel som ger en överblick över olika malmer, deras förekomst i jordskorpan samt om brytning och bearbetning av malm. Denna del innehåller även en länksamling för vidare studier. en del med en experimentell gruppuppgift som går ut på att utvinna choklad och nötter ur kakor, s.k.cookies. Ett förslag på uppläggning är att först tillsammans bearbeta faktadelen och därefter introducera experimentet. Materiel i form av mortlar, vågar, skålar, muffinsformar, pincetter, luppar etc måste finnas tillgänglig vid experimentet. Tidsåtgång: 2-4 lektioner

Svedalas krossar Krossmaskiner tillverkas i Svedala och är en viktig exportprodukt. Men vad används de till egentligen?

GRUVDRIFT Innehåll: Fakta om malm och malmbrytning bilderna 4-19 Experimentell uppgift bilderna 20-25

Fakta om malmbrytning En del metaller förekommer sparsamt i jordskorpan, andra finns det mera av. Metallerna är inte jämnt fördelade överallt utan förekommer som malmer på olika ställen. En viss procent metall krävs i en malm för att det ska vara lönsamt med brytning. Under denna procenthalt kostar det mer att bryta malmen än vad den ger ekonomiskt.

Studera tabellen:

Således... Eftersom en del malmer innehåller väldigt lite metall måste stora mängder berg brytas för att små mängder metall ska utvinnas. Gruvföretagen har ofta stora problem att bli av med sitt avfall (slagg).

Exempelvis... Det finns en stor koppargruva på ön Bougainville i Papua Nya Guinea. Dagligen bryts ca 220 000 ton malm och ur denna utvinns ungefär 500 ton koppar. ….det blir alltså mycket slagg!

Lönsamheten Gruvan är lönsam eftersom malmen förutom koppar även innehåller små mängder silver och guld (ca 0,6 g silver per ton malm). Trots att det låter lite betyder utvinning av silver och guld mycket. För varje intjänad krona svarar Cu för 53 öre, Ag för 2 öre och Au för 45 öre!

Metoden... Metoden man använder i gruvan går ut på att först avskilja värdelös malm och sedan krossa resten, alltså kopparmalmen. Det är här som krossar används! Därefter avskiljs kopparmineralen.

Krossmaskiner Krossmaskiner tillverkas i Sverige och utgör en viktig exportprodukt. Företaget som tillverkar krossar heter Sandvik. Här är maskindelar uppställda utanför fabriken i Svedala:

Metoden... Räkna ut:Hur många kilo avfall blir det? 1000 kg Cu-haltigt berg brytning ? kg avfall 500 kg malm med mineral och gråberg anrikning ? kg avfall 8 kg Cu-koncentrat ? kg avfall smältning 2 kg 99%-ig Cu ? kg avfall rening 1,98 kg 99,9%-ig Cu

Metoden... 1000 kg Cu-haltigt berg 500 kg avfall brytning 500 kg avfall 500 kg malm med mineral och gråberg anrikning 492 kg avfall 8 kg Cu-koncentrat 6 kg avfall smältning 2 kg 99%-ig Cu rening 0,02 kg avfall 1,98 kg 99,9%-ig Cu

Malm med mineral och gråberg Räkna ut... Cu-haltigt berg Beräkna hur många % Cu berget respektive malmen i gruvan i Papua Nya Guinea innehåller! brytning Malm med mineral och gråberg anrikning Cu-koncentrat Det var dagligen: 220 000 ton malm 500 ton Cu smältning 99%-ig Cu rening 99,9%-ig Cu

VAR och HUR bryts koppar i Sverige? Tag reda på... VAR och HUR bryts koppar i Sverige?

Fakta om koppar finns hos: http://www.scda.com/sv/

Järnmalm i Sverige Järnmalm är en viktig exportprodukt för Sverige. Företaget som bryter malmen heter LKAB och har huvudkontoret i Kiruna. På LKABs hemsida finns bilder, filmer och skolinformation.

Järnmalm i Sverige Gå till www.lkab.se och välj länkarna För skolor: Frågor och svar samt Malmens väg Bibliotek Man kan också skriva till LKAB och be att få varuprov i form av pellets:

Förklaringar: I en gruva bryts mineral under jord. I ett dagbrott sker brytning i öppen dag, alltså från ytan. Kemiska beteckningar: Ag = silver Au = guld Cu = koppar Fe = järn

Länktips AME Research http://www.ame.com.au/ LKAB http://www.lkab.se Scandinavian Copper Development Association http://www.scda.com/sv/ Geonord http://www.geonord.org/fyndort/index.html Boliden http://www.boliden.se/index.htm

Din experimentella uppgift: Du arbetar som vetenskaplig rådgivare åt ett gruvföretag som har en gruva med ett värdefullt mineral inuti gråberg. Din arbetsuppgift är att hitta metoder för att skilja ut mineralen. Du har just fått ett malmprov. Mineralet är mörkt och gråberget ljusare.

Så här ser mineralet ut:

Hur kan man skilja mineral från gråberg? Anteckna dina idéer! Tänk ut: Hur kan man skilja mineral från gråberg? Anteckna dina idéer!

Test Genomför ett test! Samla mineral och gråberg var för sig Väg mineral och gråberg och anteckna resultatet! Jämför ditt resultat med andra gruppers. Innehåller alla malmprover lika många procent mineral?

Avfallet Jämför volymen av avfallet med volymen av malmprovet. Kan avfallet dumpas i hålet där man tog provet?

Eventuellt nytt test Försök att komma på en bättre metod! Be om ett nytt malmprov att testa på!

Redovisa undersökningen Tänk ut ytterligare undersökningar som eventuellt måste göras innan brytningen kan starta. Skriv en rekommendation till företagsledningen där du sammanfattar resultaten anger för- och nackdelar med olika metoder och uppskattar kostnaderna för de olika förslagen

LYCKA TILL!