BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Dolda kunskaper avslutande möte
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Pedagogisk verksamhetsidé
Varför fokus på nyanlända just nu
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogiskt ledarskap
Arbetsplan för skolbiblioteket
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Rektor Malmö Borgarskola
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Hej och välkomna!.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
Föräldraråd
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Välkommen till Braås skola
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Arbets- och utvecklingsorganisation
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
BFL Bedömning för lärande
PBS så här långt Föreställningskarta
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
From Great To Excellent
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Bedömning för lärande 31/10
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014

GR + PC och 13 Göteborgsregionens kommunalförbund är en samarbetsorganisation som leds av UG som utgörs av politiker - utarbetat regionalpolitiska mål förankrande i verksamheterna i alla 13 Goda Grannar GR Välfärd- samverkan inom arbetsmarknad, socialtjänst, vård och omsorg GR Planering: övergripande samhällsplanering, miljö GR Utbildning: Gymnasieantagning, Läromedel, Pedagogiskt Centrum och Utbildningssamverkan.

Startskottet Februari 2013, mars 2013 start kartläggning en heldag med alla grundskollärarna utifrån de stora frågeställningarna: Vilken skola vill ni ha? Elevsyn och kunskapssyn? Vad krävs av oss i Lilla Edet om vi ska utveckla alla elevers förmåga att lära sig att lära? Vad är bedömning för lärande/formativ bedömning för dig? mfl … Skolutveckling Organisationsutveckling Förändringsarbete Vi ställde även frågor Hur arbetar du med formativ bedömning i dag? Hur arbetar du med summativ bedömning i dag? Hur skulle du som lärare vilja att Lilla Edet arbetade med bedömning för lärande? Hur använder du digitala verktyg i arbetet med bedömning för lärande?

BFL plan… …som alla var överens om; bildningschef, rektorer och lärare. Syfte och mål för insatsen är att höja måluppfyllelsen i Lilla Edets alla skolor, skapa en samsyn och ett gemensamt språk för bedömning för samtliga lärare, samt att utveckla rektors pedagogiska ledarskap genom återkommande processtöd för gruppen rektorer.

Vår roll Samtal- och processtöd i samarbete med rektor, utvecklingsledare och samtalsledare Lärgrupper, styrgrupper, aktivt prova Kontextspecifikt, kompetensen utifrån Lilla Edets lärares undervisningskontext. Vi utmanar deras ”förgivettaganden”

Vetenskaplig grund Helen Timperley Lärares professionsutveckling Dylan William Christian Lundahl Anders Jönsson Hans- Åke Sherp Modell för lärande samtal med dess struktur. Embeded Formativ Assesment, Bedömning för lärande (BFL), Lärande bedömning

Effektivt kollegialt lärande Lärares kompetensutveckling ger inte per automatik eleverna bättre resultat utan det är ett effektivt kollegial lärande som ger det! !+ Lärare måste TRO att deras elever kan lära snabbare och bättre. Del 1:Vad är det lärare behöver lära för att göra skillnad för sina elevers lärande? Del 2 Vad är villkoren som möjliggör lärares lärande som i sin tur påverkar elevernas lärande? Effektivt kollegialt lärande Helen Timperley 2012

Innehåll och förhållningssätt Fem nyckelstrategier för bedömning för lärande. Att tecken på elevernas lärande används för att anpassa undervisningen så att den möter elevernas omedelbara inlärningsbehov. För att dessa tecken ska bli synliga behöver läraren redan i sin planering tänka in vilka tecken som kan synliggöras och hur bedömningen kan ske. efter Dylan William, Christian Lundahl , Anders Jönsson

Form och struktur Lärande samtal med tydlig struktur som efterhand blivit mer fri då grupperna utvecklas. efter Hans- Åke Sherp

Huret Lärgrupper med lärledare - 1 gång i månaden samtalsmall, handlingsplan, aktivt prova ny input trygghet Mellan lärträffarna provar lärarna aktivt i undervisningen, då det endast är genom att aktivt prova i den egna undervisningskontexten som ger den förändring Helen Timperley menar är avgörande för att eleverna lär. Varje enhet får stöd i sitt BFL arbete av samordnaren som två gånger per termin träffar lärledarna och rektor för enheten, för att lyfta upp BFL arbetet på agendan. BFL rektorsgrupp - varannan månad Enhetsträffar - 2 gånger /termin - Samordnare Digital yta bfllillaedet.wikispaces.com

Utvärdering och uppföljning Fokusgrupp Dokumentöversikt Enkät Styrgrupp Samordnare

Resultat - so far Rektorer drar åt samma håll - all kompetensutveckling handlar om BFL t ex Unikum, de strävar även mot ”BFL högre upp på agendan” Lärledarrollen! Rektors pedagogiska ledarskap! Gemensamt språk växer fram bland lärarana och träffar ses som meningsfulla. Eleverna - Större effekter i år 1-6 än i år 7-9 …än så länge. Förändring tar tid - Håll i håll ut!

Framåtblick LE äga sin egen lärprocess Gemensam bedömningspolicy Elevdelaktighet (genomsyra) Permanenta lärträffarna - lärledare nyckelpersoner för rektorerna Unikum implementeras som verktyg Från metod - förhållningssätt…

En film avslutningsvis