Förmågor och centralt innehåll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
En vetenskaplig revolution
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Öppen lab. kring cellandningen
Vetenskaplig Metod.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Processtödjare 16/
Förmågor & Centralt innehåll
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Vad är energi? Energi är något som har förmågan att utföra ett arbete eller göra att det sker en förändring.
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Sammanfattning Fysik A
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Från vardagskunskap till vetenskap
Energi Vad är energi?.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
Olika energiformer Energiprincipen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Var finns energi?.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Fysikaliska grunder.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Marknadsföring och försäljning
Fysik höstterminen 2012 Optik Atom- och kärnfysik Universum
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Rörelse och konstruktion
Energiformer & omvandlingar
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
ASTRONOMI.
Mål för kursmomentet Ellära-Magnetism i ämnet Fysik år 8.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Atomfysik Mälarhöjdens skola Ht 15.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
PEDAGOGISKPLANERING FYSIK ÅK 7
Kemins karaktär och arbetssätt
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Atomfysik Mälarhöjdens skola Ht 15.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Utredande text Labbrapport.
ENERGI Solen driver oss Den del av solensstrålning som når Jorden strålar ut igen som värmestrålning. Innan dess har solstrålningen gett energi till livet.
Presentationens avskrift:

Förmågor och centralt innehåll Fysik 1-planering Förmågor och centralt innehåll

Fysik 1: Förmågor och centralt innehåll Förmågorna: Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om fysikens begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas. Förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem. Förmåga att reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat. Förmåga att planera, genomföra, tolka och redovisa experiment och observationer samt förmåga att hantera material och utrustning. Kunskaper om fysikens betydelse för individ och samhälle. Förmåga att använda kunskaper i fysik för att kommunicera samt för att granska och använda information. Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Rörelse och krafter Energi och energiresurser Strålning inom medicin och teknik Klimat- och väderprognoser Fysikens karaktär, arbetssätt och matematiska metoder

Centrala innehållet 1 Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Rörelse och krafter Hastighet, rörelsemängd och acceleration för att beskriva rörelse. Krafter som orsak till förändring av hastighet och rörelsemängd. Impuls. Jämvikt och linjär rörelse i homogena gravitationsfält och elektriska fält. Tryck, tryckvariationer och Arkimedes princip. Orientering om Einsteins beskrivning av rörelse vid höga hastigheter: Einsteins postulat, tidsdilatation och relativistisk energi. Orientering om aktuella modeller för beskrivning av materiens minsta beståndsdelar och av de fundamentala krafterna samt om hur modellerna har vuxit fram. Energi och energiresurser Arbete, effekt, potentiell energi och rörelseenergi för att beskriva olika energiformer: mekanisk, termisk, elektrisk och kemisk energi samt strålnings- och kärnenergi. Energiprincipen, entropi och verkningsgrad för att beskriva energiomvandling, energikvalitet och energilagring. Termisk energi: inre energi, värmekapacitet, värmetransport, temperatur och fasomvandlingar. Elektrisk energi: elektrisk laddning, fältstyrka, potential, spänning, ström och resistans. Kärnenergi: atomkärnans struktur och bindningsenergi, den starka kraften, massa-energiekvivalensen, kärnreaktioner, fission och fusion. Energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle.

Centrala innehållet 2 Strålning inom medicin och teknik Radioaktivt sönderfall, joniserande strålning, partikelstrålning, halveringstid och aktivitet. Orientering om elektromagnetisk strålning och ljusets partikelegenskaper. Växelverkan mellan olika typer av strålning och biologiska system, absorberad och ekvivalent dos. Strålsäkerhet. Tillämpningar inom medicin och teknik. Klimat- och väderprognoser Ideala gaslagen som en modell för att beskriva atmosfärens fysik. Orientering om hur fysikaliska modeller och mätmetoder används för att göra prognoser för klimat och väder. Prognosers tillförlitlighet och begränsningar.

Centrala innehållet 3 Fysikens karaktär, arbetssätt och matematiska metoder Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning. Hur modeller och teorier utgör förenklingar av verkligheten och kan förändras över tid. Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller. Avgränsning och studier av problem med hjälp av fysikaliska resonemang och matematisk modellering innefattande linjära ekvationer, potens- och exponentialekvationer, funktioner och grafer samt trigonometri och vektorer. Planering och genomförande av experimentella undersökningar och observationer samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa. Bearbetning och utvärdering av data och resultat med hjälp av analys av grafer, enhetsanalys och storleksuppskattningar. Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor. Ställningstaganden i samhällsfrågor utifån fysikaliska förklaringsmodeller, till exempel frågor om hållbar utveckling.