Mål med HSA Samla kvalitetssäkrad individ-, funktions- och organisationsinformation från samtliga vård- och omsorgsaktörer. Att kunna erbjuda säkra, väldefinierade.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
TjänsteID+ i Primärvården 2011
Krav som ställs på medlemmarna Erfarenheter från pågående arbeten
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
Projekt Infrastruktur 2.0
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Nationell patientöversikt
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
VAS-läsningsprojektet
Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Sjukvårdsrådgivningen SVR AB Det nya informationsflödet
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Nationella patientöversikter
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Processorienterat förbättringsarbete
Region Gävleborgs roll inom IT i vården. På gång inom Landstinget Gemensamt tjänstekort, dec Inloggning - Digitalsignatur - Dörrpassage - Visuellt.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
RS-kortet - gemensamt ID-kort för Region Skåne Region Skånes layout
Microsoft Healthcare Desktop Microsoft AB Offentlig Sektor
Nationell databrunn – en förstudie
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Patientsäkerhetssatsningen, grundkrav 2011 patientsäkerhetsberättelse lokal Strama-grupp nationella patientenkäten väsentliga steg i införandet av NPÖ.
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
IAM NetInfo Information Stödprocesser Rollhantering
Västra Götalandsregionen PDL
IT-baserad kommunikation över myndighetsgränser
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Regionalt samarbete Tillit
Rätt information till rätt person i rätt tid
VGR Carelink , Thomas Näsberg.
Dataföreningen i Sverige
Bakgrund och Erfarenheter NPÖ Örebro läns landsting och Örebro kommun
eHälsa samt möjliggöra delaktighet i vården för invånaren
Helen Sigfast Tomas Ahl Thomas Näsberg
Vem kommunicerar du med?
ICF och Nationell IT-strategi för vård och omsorg
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Säkerhetskrav vid informationsutbyte med aktörer inom vård och omsorg
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Att komma igång Checklistor och tips.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
SITHS Thomas Näsberg Sjukvårdsrådgivningen
Återkoppling från spridningskonferenser
Barnhälsodataprojektet Skånepilot – mål enligt uppdragsbeskrivning  Kartlägga nuvarande - informationsutbyte mellan BHV och SHV  Kartlägga behovet av.
KIV KIV är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en enhetlig informationsmängd.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Presentation av Region Jönköpings läns status införande Stöd och behandling Anneli Uusitalo, september 2015.
Västra Götalands Läns RAorganisation Fredrik Rasmusson Ale kommunMunkedal kommun Alingsås kommunMölndals stad Bengtsfors kommunOrust (Henån) Bollebygd.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
Projekt Stöd och behandling
Tempen på införandet av e-hälsa
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Införande av blodsamverkan
– nytt system för kompetenshantering och webbaserat lärande
Vad är en identitetsfederation?
KRA SITHS möte Information EFOS införande
Tjänster kommunerna använder idag
PoC Mobilt Efos
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
KRA SITHS möte Information EFOS införande
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Presentationens avskrift:

Mål med HSA Samla kvalitetssäkrad individ-, funktions- och organisationsinformation från samtliga vård- och omsorgsaktörer. Att kunna erbjuda säkra, väldefinierade och anpassade informationstjänster till samtliga vård- och omsorgsaktörer.

HSA Nuläge och utveckling Arbetsområden Policy och riktlinjer Infrastruktur Struktur och innehåll (Migrering/ stöd till nya anslutningar)

Policy och riktlinjer HSA Policy fastställd HPT-mall fastställd HPT för samtliga anslutna godkänd i höst Anslutningsavtal framtagen Affärsmodell/finansiering?

HSA Infrastruktur Klart HSA kataloghotell etablerat HSA testkatalog etablerad Regler för Testkatalog (Administratörsgränssnitt) Pågående arbete Specifikation av gränssnitt –LDAP, WS, UDDI, LDIF, … Sökgränssnitt Planerat Upphandling?

Dokumentstruktur

HSA Struktur och innehåll Personegenskaper Anställd som… Utbildad som… Legitimerad som… Arbetar som…. Tjänstegrenen För IT-tjänster

Egenskapsbaserad behörighet (ABAC) Baseras på Identitet Kompetens –Utbildning –Legitimation Uppdrag (Arbetar som…) Tillhörighet

Schematisk trädstruktur

Checklista vid införande av katalog Bestäm huvudsyfte med katalogen? –Säkerhet, ”Gula sidorna”, ersätta AD, minska antalet kataloger, SITHS, annat Sätt katalogen i relation till befintliga kataloger –PA-system, e-post katalog, telefonkatalog, AD –Vem föder vem med data? Besluta om organisation och resurser för adm. av innehåll –På vilken nivå och är de vidtalade? Dokumentera hur organisationen ser ut? –Vilken avdelning hör till vilken chef –Vilket ”djup” på katalogen är relevant? 1, 2, 3, många nivåer Besluta om verktyg för administration av innehåll

Övriga aktiviteter Koppling till SoS HOSP för tillgång till Legitimation och Förskrivarkod Koppling till Skatteverket (Navet) Generellt sökgränssnitt Rensning av Certifikat Historik i HSA?

Informationssystem och processtöd Exempel: Journalsystem Administrativa stödsystem Beslutsstöd Förskrivarstöd Nationell patientöversikt Ingång – ”portal” Exempel: Hälsoinformation, rådgivning, tjänster Infrastrukturella stödtjänster Exempel: Kommunikationsnät Identifiering Behörighetskontroll Elektronisk katalog Samtyckeshantering Loggning Informationsstruktur Standarder Regelverk Lagar och föreskrifter Medborgare, patient, brukare Vård- och omsorgspersonal Infrastruktur i sitt sammanhang Patientsäkerhet Vårdkvalitet Tillgänglighet Sjunet SITHS HSA BIF