Texten som resurs i naturorienterande ämnen - en studie om textanvändning och textsamtal i ett fysiktema i skolår 5. Annika Mindedal Institutionen för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Dolda kunskaper avslutande möte
KANDIDATUPPSATS.
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Hem- och konsumentkunskap på grundsärskolan
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
NP-fysik.
Skriva för att lära – så gör du
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Källbystugans kvalitetsarbete
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Pedagogiskt ledarskap
Nationellt prov Sv1.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Arbetsplan för skolbiblioteket
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
The big 5 1.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Planering och genomförande av undervisningen
Fem barns erfarande av skrivande som lärande redskap Magnus Jansson Pedagogiska institutionen.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Nationella proven i kursen Svenska B.
Välkommen till föräldramöte
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Optik Läran om ljuset.
Naturvetenskaplig undersökning
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Varför omvärldsbevakning?
Att vara professionell
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
NO Med Sanna.
Vilka är vi och vem är jag?
Hur kan vi förstå begreppet?
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Formellt, skarpt och snyggt
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Svenska som andraspråk 3
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Varför just ämnet fysik?
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Presentationens avskrift:

Texten som resurs i naturorienterande ämnen - en studie om textanvändning och textsamtal i ett fysiktema i skolår 5. Annika Mindedal Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

Bakgrund NO-undervisningen är främst muntlig och undersökande Lärobokstexter i NO upplevs som svåra Nedåtgående trend i internationella undersökningar –kunskap i naturvetenskapliga ämnen –läsförståelse Texter i bruk inom NO – en kunskapslucka

Studiens syfte Det övergripande syftet är att undersöka förekomst och bruk av texter i ett fysiktema i årskurs 5, för att därigenom skapa ökad förståelse för texten som resurs i NO-undervisningen.

Problemformulering Hur används text som resurs i undervisningen? –Vilka texter använder läraren/eleverna? –Vilka texter skapar läraren/eleverna? –Vad gör läraren/eleverna med texten? –Hur samtalar man kring text? –Vilka språkliga skikt i texten samtalar man om?

Definitioner Text –skriven eller ritad på papper, skärm eller tavla (även grafisk framställning, kartor, ”magnetbokstäver”…) Resurs –ett redskap för att stötta elevernas insocialisering i ämnet

Teoretiska utgångspunkter designteoretiskt perspektiv (Selander, Kress…) –sekvensering och tempo –inramning och iscensättning språkteoretiskt perspektiv – SFL (Halliday) –interpersonellt fokus (hur) –ideationellt fokus (vad)

Urval En NO-lärare En klass i årskurs 5 Fyra elever i fokus – en grupp Ett NO-tema i fysik –fyra lektionspass om Magnetism (ca 80 min/pass)

Metod och material Fältstudie Observationer –ca 5 h video- och ljudinspelning –fältanteckningar, 24 fotografier Texter –4 elevers texter, lärarens planering, lärobokstext, taveltext Samtal och intervjuer –informella samtal med läraren –3 gruppsamtal (ca 9, 5 och 8 min) med fokuseleverna –5 intervjuer (läraren 30 min + eleverna min/elev)

Några texter

Fler textexempel Kan magnetism verka på avstånd eller måste magneten beröra för att fungera? Amanda: Svar: ja Björn: Den behöver inte vidröra. Cecilia: Det funkar på avstånd. David: Ja det går pa avstånd

Fler textexempel Kan magnetism gå igenom kroppen? Amanda: Ja vissa delar av kroppen. Björn: På vissa stälen. Cecilia: Ja, i vissa delar. Te.x håret & örat David: ja

Några textexempel till Få en lampa att lysa. Skriv hur du gör och rita bilder. A. Man sätter ihop polerna och lampan så lyser den. B. Vi la lampan på båda metallskivorna C. Vi la lampan på båda metallblecken. D. vi la lampan på baterier Samtliga har ritat en bild med batteri och glödlampa.

Analys del 1: sekvensering och tempo Aktiviteter Lärarledd repetition och introduktion Grupparbete Lärarledd uppföljning Grupparbete Lärarledd uppföljning och framåtblick

Analys del 2: aktivitet + text Repetition och introduktion Text planering, uppgifter, arbetshäfte, taveltext, i järnfilspån OH ”magnetord” och lappar på kylskåp/whiteboard, meddelanden, skrivtavlor Textens funktion Stöd för minnet, repetition, hålla tråden, förklaring, stöd för samtal och laboration

Analys del 3: språkhandlingar Lärare utspelsdrag/respons Elever utspelsdrag/responsrespons / Follow up R. Responsdrag: ifrågasättande Kan man rita på kylskåpet?  I. Utspelsdrag: påst.  Så kan man rita på kylskåpet. R. Responsdrag: svar Ja, sen är det bara att ta fingret och ta bort det med såna därna pennor.  F. Responsdrag: bekräftelse Okej, med särskilda whiteboardpennor.

Språkhandlingar i tre lärarledda sekvenser Satser Utspelsdrag Responsdrag Läraren (81 %) 27 (84 %) 10 (25 %) Eleverna (19 %) 5 (16 %) 30 (75 %) Påstående Erbjudande Fråga Uppmaning

Preliminära resultat Texter –olika typ av text förekommer (fysiskt och i samtal) –läsning och skrivning i bakgrunden –lärobok och annan sakprosa används främst av läraren Samtal kring texter –monolog + dialog, viss IRF-struktur –asymmetrisk samarbetande stil –vardagsspråk, långt ifrån naturvetenskapliga diskursen –koppling naturvetenskap – hem och vardag

Högst preliminär slutsats Lärare och elever använder olika texter, på olika sätt och i olika grad. Text används av läraren som resurs för att planera och förklara. Text används av eleverna som resurs för att göra och förstå.

Avslutningsvis … Frågor och/eller synpunkter? Hur kan jag få syn på textsamtalens vad-aspekt?