- Ett berättarprojekt på en förskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Välkomna till Blåa Skor!
En förskola att förundras i!
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
På en utflykt till havet ser vi att barnen visar ett stort intresse för vattnet, sanden och allt som går att upptäcka stranden. Det som väckte vårt intresse.
Så här jobbar vi på smaragden
En dag på Skogsgrinden…
Finnes: Två filialbibliotek Knappa resurser Några tappade sugar Positiva besökare Önskas: Två huvudbibliotek Utrymme för förändring Entusiasm Fler positiva.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Att skriva sig till läsning
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna till Mattenätverket F-5!
Förskolan mellan hav och skog
INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
KULTUREN I FOKUS Eleverna i årskurs 4-6 har under våren 2014 arbetat med kulturtema. Vi har under hela terminen haft en konstnär på skolan för att tillsammans.
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Föräldramöte 2013.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Humlans förskola öppnades någon gång på 70 talet. Fyra avdelningar som hette: Granen, Enen, Tallen och Kotten. Det har varit fritids, späd och syskon avdelningar.
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Skogsnibble förskola Skogsnibble förskola byggdes under Verksamheten startade upp i november samma år, då var förskolan fortfarande en byggarbetsplats.
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Välkommen.
Hälsofrämjande förskola - Nora 4 mars 2011
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Introduktion - pedagogisk
Bibliotek
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
VAGN I BOX. Arbetsprocess Tre steg där varje steg innehöll enkäter, intervjuer och diskussioner med tänkta användare från bland annat öppna förskolan.
Läroplansträff Välkomna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Dokumentation från samråd om finskt förvaltningsområde 10 november 2015.
Att fånga ett lärande Vi lär oss att berätta!. Lyssnar Här berättar jag om Struttistrantstruttilul. Barnen ville hela tiden vara med och berätta och var.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Dela läslust Dalarna 3-4 april 2017.
Föräldraenkät 2017 Förskola
Helhet och allsidighet
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Dialogmöte förskoleklass
Presentationens avskrift:

- Ett berättarprojekt på en förskola 18 myror i en sagoskog - Ett berättarprojekt på en förskola Marika Alneng & Catarina Jacobsson, Smedjebackens bibliotek 2011 Marika Alneng & Catarina Jacobsson 2011

I sagans skog…… …växer sagans träd Marika Alneng & Catarina Jacobsson 2011 …växer sagans träd

Att genom kontinuerligt berättande: se vad som händer inspirera till det egna berättandet och att lek och skapande kring berättelser får större dagligt utrymme på förskolan Marika Alneng & Catarina Jacobsson 2011

Förskolan Myran – varför? Centralt Intresserad personal Barn med flera språk Barn i olika åldrar Marika Alneng & Catarina Jacobsson 2011

Mål och mått och dokumentation Utvärdering Inspiration Innehåll - barnen Mål och mått och dokumentation Utvärdering Marika Alneng & Catarina Jacobsson 2011

1. Inspiration (Rossövik) Skapa stämning Inleder och avslutar Ritualer Kropp och röst Marika Alneng & Catarina Jacobsson 2011

2. Innehåll 14 sagor – varje torsdag Sagorna igen Teaterföreställning Författa egen saga med Bisse Falk Illustrera sagan Filma Avslutning med filmvisning och utställning Marika Alneng & Catarina Jacobsson 2011

3. Mål och mått Hur mäter vi språkutveckling? Specialpedagog och logoped Dokumentation Filma & Fota barnens berättande Dialog mellan: Pedagoger, föräldrar och bibliotekarier Marika Alneng & Catarina Jacobsson 2011

4. Utvärdering Sitter still och lyssnar Efterfrågar inte bilder på samma sätt Leker sagor Rimmar Håller koll på veckans dagar Föräldrar frågar Diskussion om hur sagorna går Pedagogerna vill ha mer Marika Alneng & Catarina Jacobsson 2011