Uppföljning av mötet i november 07

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Talföljder formler och summor
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
för sjuksköterskeexamen ©
VÄLKOMNA TILL SYVINFORMATION
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Från mönster till algebra
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Utbildningar (just nu)
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
En reviderad läroplan för förskolan
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Jan Alve Svensson Matematiska Vetenskaper
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
Mattebron.se Surfa Vad görs? Framtiden? Surfa Vad görs? Framtiden?
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Vårterminen … är en treårig nationell satsning med start 2006, där högskolor och universitet i hela landet har fått resurser för att stödja nybörjare.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Algebraiska uttryck Matematik 1.
VÄLKOMNA TILL SYV-INFORMATION
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Introduktion till matematik studierna på LTH
Matematiska resonemang på universitetsnivå – hur ser tentorna ut och vad tycker lärarna? Ewa Bergqvist, Umeå universitet.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Vad innebär det att kunna gymnasiets matematik? En diskussion om en tolkning av gymnasiets kursplaner Torulf Palm Umeå universitet Torulf Palm Umeå universitet.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Läroplansträff Välkomna!.
Nationellt Mattebro-möte arrangeras av NCM i samarbete med Svenska kommittén för matematikutbildning Svenska Matematikersamfundet.
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Bakgrund.
Inledande matematikkurser Erfarenheter av mottagandet av nyb ö rjarstudenterna vid Ume å universitet.
IT - Branchutbildningsdag Arbetsförmedlingen mars 2009 Typer av data/IT-utbildningar Kort om Bologna-reformen Ny gymnasiereform Vad erbjuder LiU Utbud,
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Läroplansträff Välkomna.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Exempel på skriftligt omdöme
Välkommen Föräldramöte 1c
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Matematiksatsningen ”för att stödja nybörjare i matematik i högskolan för att minska klyftan mellan de reella kunskaperna i matematik och ingångsnivån.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Presentationens avskrift:

Uppföljning av mötet i november 07 Anette Jahnke Nationellt centrum för matematikutbildning

Varför misslyckas studenterna…. Brist på helheltsyn: förskola-skola-högskola/lärarutbildning, skolverk/högskoleverk Tyst räkning på grundskolan Samhällsproblem uthållighet, tid för studier, massmedia Begränsat samarbete med gymnasieskolan Stoffgap Kulturgap Låga krav på alla nivåer….. Det borde alltså inte föreligga några problem. Kursplanen för kurserna D och E bör ha mer koppling till universitetets kurser och tvärtom. Det borde gälla både innehåll och arbetssätt. Varför stämmer inte kartan och verkligheten överens? Betyget G, samma A kurs mm Om elevern bara kunde det som står i kursplanerna Vem tar ansvar för algebra & artimetiken? Balans mellan förståelse och färdighet Betyget G Understimulerade Meritvärde Sänkta behörighetskrav Lärarutbildningen Kompetensutveckling för alla lärare

Senaste nationella mötet…. Algebra & ekvationer Funktioner Derivata & integraler

Den internationella trenden…. Vad är matematikkunnande? Den internationella trenden…. kompetenser Begrepp Problemlösning Algoritm Kommunikation Resonemang innehåll Funktioner Derivata & integraler Geometri Statistik Algebra & ekvationer

Men vad gör jag då som gymnasielärare? Förslag… Algoritmkompetens - nå säkerhet vid hantering av algebra, aritmetik, grafer Kontinuerlig träning på algebra & aritmetik Minska användning av räknare vid elementära räkning, ritandet av grafer. Vissa lektioner/prov utan räknare & formelsamling Träna och sen förstå eller …..först förstå och sen träna? Begreppskompetens Definiera begreppen Koppla samman aritmetiken & algebran och algebran & geometrin Gränsvärdesbegreppet borde behandlas i ett eget avsnitt Undersökande matematik, mer samtal, laborationer dålig användning av tekniska hjälpmedel Ta upp färre moment och gör istället resten ordentligare Våga släppa läroboken Lyfta blicken från uppgiftslösandet

Men vad gör jag då som gymnasielärare? Förslag… Resonemangskompetens Arbeta mer med bevis Jobba i grupp, redovisningsuppgifter, projektarbete, uppgifter där man ska bedöma om lösningen finns Kommunikationskompetens Använd de rätta orden och beteckningarna för olika begrepp. Gymnasieskolan & högskolan bör ha ett gemensamt språk. Läsa matematik lika naturligt som att räkna. Låt eleverna läsa, ställ sen frågan: Vilka frågor kan du ställa på det här avsnittet? Problemlösningskompetens mer problemlösning Det behövs en bank av matematiklaborationer och rika matteproblem på nätet där man kan placera och hämta problem som visat sig fungera bra Erbjuda högskoleförberedande kurs som individuellt val Låta högskolan bli mer synlig för gymnasieeleverna

Men vad gör jag då som högskolelärare? Förslag… Examinera andra kompetenser Mer undersökande matematik och matematiska samtal Nivågruppera inom högskolan Tydliggöra kraven - återinför kurs E som förkunskapskrav Håll dig uppdaterad om vad som sker på gymnasieskolan genom olika typer av samarbete….

Mattebron.se….

Algoritmkompetens Matematikbreddning: Matematik över gränserna Luleå tekniska högskola & gymnasieskolor Amerikanska lärartidskrift Fractions and algebra represent the most subtle, powerful, and mind-twisting elements of school mathematics. But how can we teach them so students understand? Lynn Arthur Steen Färre krockprov med beräkningsmatematik Per Heintz doktorsarbete i Mekanik och matematik vid Chalmers har belönats som främst i Europa, Om tekniska hjälpmedel i matematikundervisningen - några vanliga argument och frågeställningar att problematisera av Hans Thunberg med kommentarer av Anette Jahnke och Peter Nyström Algebra, aritmetik, räkna, beräkna Matematik över gränserna Aktuellt, dokumentation kring mötena, populärvetenskap, tilläpmningar

Algoritmkompetens Under sommaren eller under gymnasietiden

Begreppskompetens Keith Devlin What is conceptual understanding? Avhandling av Kristina Juter, Högskolan Kristianstad Gränsvärdesbegreppet på gymnasieskola och högskola Högskolan i Halmstad Supplemental Instruction Göteborgs universitet Explorativt lärande. Explorativa övningar… Vad är en funktion? Vad tänker du att en funktion är? Kan du definiera begreppet funktion? Vad är en funktions definitionsmängd, målmängd, värdemängd? När är två funktioner lika? Hitta på exempel på funktioner som har definitionsmängd D och värdemängd V då D = {1, 2} och V = {3, 4, 5}. Hur många finns det? Söker på ordet begrepp, försåelse, gränsvärde

Begreppskompetens Birger Sjöberggymnasiet & Högskolan i Väst Laborationer - för att få bättre förståelse för och av ämnet matematik på tekniskt gymnasium. Memory med funktioner Varje grupp får 28 kort innehållande: • 7 funktionsgrafer • 7 grafer av derivator • 7 beskrivningar av en funktion • 7 beskrivningar av en derivata Usch derivtagraf?

Kommunikationskompetens Matematikterminologi i skolan (Terminologibok till sommaren…) term formel definition uttryck som beskriver samband med hjälp av symboler exempel Formeln för beräkning av en cirkelskivas area är A = πr2 , där r är cirkelns radie. etymologi Formel kommer från latinets formula ’regel, norm’ Avhandling, Magnus Östermalm, Linköpings universitet Läsförståelse av matematisk text Hans studie visar att elever läser matematiska texter med symboler på ett helt annat sätt än texter utan: de fokuserar så mycket på symbolerna att själva läsningen faller i skymundan. Därmed drar de heller inte nytta av sina kunskaper och förmågor. Blekinge tekniska högskola: Vi har infört mer projektarbeten och grupparbete där vi även kräver muntlig framställning. Kommunicera, termer, läsförståelse Matematik och människor?

Resonemangskompetens Dokumentation från mötena…. Vilka typer av matematiska resonemang (ut)värderas i skolmatematiken? En analys av svenska gymnasieprov, Jesper Boesen Matematiska resonemang på universitetsnivå hur ser tentorna ut och vad tycker lärarna? Ewa Bergkvist. (Avhandlingar Umeå universitet) Avhandling Kirsti Hemmi, Stockholms universitet Vad är bevisets roll i matematiken och i matematikundervisningen? Hur möter studenter bevis i den matematiska praktiken på en matematisk institution och hur påverkas de av den syn och de kunskaper som matematiker har om bevis? Nystart Matematik och humaniora Matematik är inte bara torra siffror. Det är resonemang och teori som är ämnets kärna. Matematiken erbjuder metoder som gör det svåra lättare att uttrycka. Därför behöver även humanister få sig lite matte till livs, menar matematikprofessorn Kimmo Eriksson. Simpsons producent Al Jean I look at comedy writing mathematically, it's sort of like a proof in which you're trying to find the ideal punchline for a setup, and when you get it it's a very elegant feeling. It's a little like the feeling I used to get on completing a proof when I was doing maths at college. Söker på bevis resonemang11.15 - 11.45 Vilka typer av matematiska resonemang (ut)v較deras i skolmatematiken? - En analys av svenska gymnasieprov, Jesper Boesen Anna!! Måste ha med en uppgift!! Östra reals gymnasium, Stockholm: Matematik breddning …omfatta bland annat bevisföring - muntliga resonemang Ehrensvärdska gymnasiet, Karlskrona: Fokus på bevis I Kurs A-D: Varje vecka kommer vi att arbeta med minst ett bevis beroende på var vi är i kursen

Problemlösningskompetens Avhandling Eva Taflin, Umeå universitet Matematikproblem i skolan – för att skapa tillfällen till lärande. Månadens problem för studenter Månadens problem Linköpings universitet I basen (talsystemet) 10 gäller 24 • 24 = 576. I basen 2 gäller 11 • 11 = 1001. - I vilken bas måste multiplikationen 23 • 24 = 574 vara skriven för att vara rätt? - Finns det någon bas x så att i denna bas gäller ab • c1 = abc1 för några siffror a, b,c ? Kurs D Sinusodjuret och gyllenesnittet Visa att - sin(666) - sin(6•6 •6)= där vi mäter vinklar i grader och = Det behövs en bank av matematiklaborationer och rika matteproblem på nätet där man kan placera och hämta problem som visat sig fungera bra Danderyds gymnasium: Stockholm: Problemlösningskurs på distans IT - gymnasiet, Västerås: Problemlösning i Kurs C Fågelviksgymnasiet, Tibro: Samverkan kring problemlösningskurs NTI-gymnasiet, Malmö: Problembaserat lärande i Matematik D

Förslag till oss som lärare…. Kompetensutveckling gemensamt för gymnasie- och högskolelärare i användning av tekniska hjälpmedel kompetensutveckling inom ämnet Låt gymnasielärare och högskolelärare byta tjänster Ordna kontakt mellan lärare på högskola och gymnasieskola överallt…. Mera kontakter gymnasium – högskola, bör kunna drivas av matematikutvecklarna. Ett möte mellan gymnasielärare och högskolelärare där derivata/integral- begreppen diskuteras där tekniska hjälpmedel är stöd för förståelse av begreppen utifrån goda exempel både från praktik (modellering) och teori framgår. Ta fram videoklipp av undervisning från Högskolan/gymnasiet där lärares arbetssätt fokuseras. En analys och reflektion. Utbildningsmaterial?

Ordna kontakt mellan lärare på högskola och gymnasieskola överallt Starta samverkansgrupp Öronmärkta pengar Samarbetes projekt - stimulans till lokal möten Utveckling av användning, tekniska möjligheter, matematik innehållet 30 april!

I era mappar……. anette.jahnke@ncm.gu.se Dialogcafé Konstruera uppgifter utifrån olika kompetenser Välj dialogvärd! Anteckningarna skall skickas till Susanne Gennow: gennow@dagy.danderyd.se Utvärdering av dagen Frågor från Utbildningsdepartementet (kommer även att skickas ut på mail) anette.jahnke@ncm.gu.se