Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
easyresearch. se/s. asp Varför?
Utredande text - källkritik.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Källkritik.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Barnanpassad utredning
Att träna Läsförståelse
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Åk 9 - året då det händer -.
Närvaro!!.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Hur bör samhället organiseras
Formellt, skarpt och snyggt
- Konsten att ge feed-back
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Syftet med en personlig handlingsplan
Den Glada Internationella Vänskapsveckan.
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Svenska p Svenska p.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Demokrati och hur Sverige styrs
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Att övertyga ! Disposition och mall.
Glödlampa Av: Johanna Wermlund och Sanna Stenberg.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Tredje världskriget Emma Augustin, Matilda Blohm, Oscar Pettersson, Adam Qvirist, Caroline Pettersson & Matilda Krantz.
KÄLLKRITIK En metod.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Tredje världskrig Hur kan ett tredje världskrig uppstå och vart kommer Sverige stå? Ellen, Julia, Leo och John.
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
En guide för arbeten i SO
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
om företaget där du gör din praktik!
Litteratur.
Debattartikel.
Identitet Vad formar oss till oss?.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Referat Vad är det?.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Elev loggbok.
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Välkommen till svenska 1
Att skriva en resonerande text
Presentationens avskrift:

Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss Varför lässtrategier? Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss

Varför lässtrategier? Skolan lär elever att ”knäcka läskoden”, men sedan…? Ungdomar kommer sällan i kontakt med längre texter; problematiskt i skolmiljön Internet: korta texter, lätt språk, få fördjupningar

Prestation Högpresterande elever har större textrörlighet = de har lättare för att tala om texterna Lågpresterande elever har lägre textrörlighet = behöver kombinera läsandet med skrivande och samtalande. Mindre självständighet, behöver mer hjälp Källa: http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/spraklig-kompetens/tema-las-och-skrivinlarning/hur-paverkar-formagan-att-lasa-och-skriva-inlarningen-av-andra-amnen-1.157526 (Hämtat den 2 december 2014)

Elevexempel – mellan raderna Sean Ja, varför vill simian ha full kontroll? Man fick ju reda på redan i början av texten att Simian var en väldigt makt lysten person och som ville ha kontroll över FAACTS som är den stora sökmotorn, senare i texten får man också reda på att Simian vill inte bara ha kontroll över FAACTS, han vill ha makt över allt och alla, därmed vill han också starta korruption 14 som är ett krig, och som kommer innefatta att en mängd liv kommer att offras, men Simian anser att det inte är en sån stor sak utan att det är några få personer som får offras bara. Så simian vill ha full kontroll gällande olika delar av världen, därför ger han sig på kanske Kina och USA som är två stora makter och som verkligen kan dra igång ett till krig. Simian kanske vill bli ihågkommen som en stor makt, en person som alla vet vem det är i slutändan, en person som gjorde en stor sak gällande allmänheten.

Elevexempel – mellan raderna Sten Miha är nog den enda som kan stoppa Simian på riktigt för att dem är bröder och rivaler. Simian vill alltid vara bättre än Miha på allt men han är inte det så det är nog en orsak varför han gör detta. Egentligen vet man ju inte om Miha lever fortfarande eller om det var en annan som skickade sms:t, det kan lika gärna varit en annan person som har känt Miha som tog över efter honom eller till och med en bot som han har programmerat.

Elevexempel – bortom raderna Leo Om Simian lyckas med sin planer så tror jag konflikten kommer bli militär, precis som han vill, och då kan det bli ett krig storleksmässigt i alla plan. Självklart på grund av Simians korrektioner, men också på grund av USAs och Kinas tidigare konflikter.Vi har andra världskriget och andra gamla krig som Vietnamkriget, men också konflikter på senare år, som konflikterna i Sydkinesiska havet, där USA retoriskt hällt bensin i elden. Jag tror också att de bådas politiska ideologier, kommunistiska Kina och konservativa USA kan bidra till ett krig.

Elevexempel – bortom raderna Jakob Tillbaka till ämnet (Hur försvann Miha från Simians ”syn-fält?”) att bli helt osynlig tror jag är näst in till omöjligt eftersom att även om man inte använder sin telefon eller dator så om du till exempel åker flygplan eller checkar in på hotell, eller köper en fastighet allt går liksom att spåra. Man har ju fått höra lite om Binladen bar sig åt när han blev näst intill osynlig, ”han åkte tillbaka i tiden” han använde sig av brev och sände bud istället för telefoner och email men detta känns inte som något Miha skulle göra efter som att han verkar vara väldigt ensam i sin ”utredning” men detta skulle ju kunna vart en lösning på denna frågan som jag skulle anse var rimlig för att bli nästan helt osynlig.

Koppling till Svenska 1 Centralt innehåll Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Grundläggande källkritik. Skönlitteratur, författad av såväl kvinnor som män, från olika tider och kulturer. Centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag i fiktivt berättande, till exempel i skönlitteratur

Koppling till Svenska 1 Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter Eleven kan läsa, reflektera över och göra /…/ sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa Eleven kan /…/ återge innehållet i några /…/ skönlitterära verk Eleven återger någon iakttagelse och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet.

Koppling till Engelska 5 ”Being young” – kopplingar mellan ditt samhälle/land/dig själv och bokens samhälle/land/Junior Eleven diskuterar /…/ några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används, och kan då också göra /…/jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.