Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss Varför lässtrategier? Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss
Varför lässtrategier? Skolan lär elever att ”knäcka läskoden”, men sedan…? Ungdomar kommer sällan i kontakt med längre texter; problematiskt i skolmiljön Internet: korta texter, lätt språk, få fördjupningar
Prestation Högpresterande elever har större textrörlighet = de har lättare för att tala om texterna Lågpresterande elever har lägre textrörlighet = behöver kombinera läsandet med skrivande och samtalande. Mindre självständighet, behöver mer hjälp Källa: http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/spraklig-kompetens/tema-las-och-skrivinlarning/hur-paverkar-formagan-att-lasa-och-skriva-inlarningen-av-andra-amnen-1.157526 (Hämtat den 2 december 2014)
Elevexempel – mellan raderna Sean Ja, varför vill simian ha full kontroll? Man fick ju reda på redan i början av texten att Simian var en väldigt makt lysten person och som ville ha kontroll över FAACTS som är den stora sökmotorn, senare i texten får man också reda på att Simian vill inte bara ha kontroll över FAACTS, han vill ha makt över allt och alla, därmed vill han också starta korruption 14 som är ett krig, och som kommer innefatta att en mängd liv kommer att offras, men Simian anser att det inte är en sån stor sak utan att det är några få personer som får offras bara. Så simian vill ha full kontroll gällande olika delar av världen, därför ger han sig på kanske Kina och USA som är två stora makter och som verkligen kan dra igång ett till krig. Simian kanske vill bli ihågkommen som en stor makt, en person som alla vet vem det är i slutändan, en person som gjorde en stor sak gällande allmänheten.
Elevexempel – mellan raderna Sten Miha är nog den enda som kan stoppa Simian på riktigt för att dem är bröder och rivaler. Simian vill alltid vara bättre än Miha på allt men han är inte det så det är nog en orsak varför han gör detta. Egentligen vet man ju inte om Miha lever fortfarande eller om det var en annan som skickade sms:t, det kan lika gärna varit en annan person som har känt Miha som tog över efter honom eller till och med en bot som han har programmerat.
Elevexempel – bortom raderna Leo Om Simian lyckas med sin planer så tror jag konflikten kommer bli militär, precis som han vill, och då kan det bli ett krig storleksmässigt i alla plan. Självklart på grund av Simians korrektioner, men också på grund av USAs och Kinas tidigare konflikter.Vi har andra världskriget och andra gamla krig som Vietnamkriget, men också konflikter på senare år, som konflikterna i Sydkinesiska havet, där USA retoriskt hällt bensin i elden. Jag tror också att de bådas politiska ideologier, kommunistiska Kina och konservativa USA kan bidra till ett krig.
Elevexempel – bortom raderna Jakob Tillbaka till ämnet (Hur försvann Miha från Simians ”syn-fält?”) att bli helt osynlig tror jag är näst in till omöjligt eftersom att även om man inte använder sin telefon eller dator så om du till exempel åker flygplan eller checkar in på hotell, eller köper en fastighet allt går liksom att spåra. Man har ju fått höra lite om Binladen bar sig åt när han blev näst intill osynlig, ”han åkte tillbaka i tiden” han använde sig av brev och sände bud istället för telefoner och email men detta känns inte som något Miha skulle göra efter som att han verkar vara väldigt ensam i sin ”utredning” men detta skulle ju kunna vart en lösning på denna frågan som jag skulle anse var rimlig för att bli nästan helt osynlig.
Koppling till Svenska 1 Centralt innehåll Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Grundläggande källkritik. Skönlitteratur, författad av såväl kvinnor som män, från olika tider och kulturer. Centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag i fiktivt berättande, till exempel i skönlitteratur
Koppling till Svenska 1 Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter Eleven kan läsa, reflektera över och göra /…/ sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa Eleven kan /…/ återge innehållet i några /…/ skönlitterära verk Eleven återger någon iakttagelse och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet.
Koppling till Engelska 5 ”Being young” – kopplingar mellan ditt samhälle/land/dig själv och bokens samhälle/land/Junior Eleven diskuterar /…/ några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används, och kan då också göra /…/jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.